Store barn som lyver, hva blir konsekvenser gir dere?

Krösa Maja

Forumet er livet
Her har 8 åringen begynt å lyve. Og det kommer noen løgner hver dag.
Dette er ett barn som aldri har holdt på slik før, alltid fortalt sannheten og hvert til å stole på.
I dag fant jeg ut at 8 åringen ser på en kanal som ikke er lov i dette huset når jeg ikke er der og 8 åringen syntes det var veldig gøy å bli tatt i løgn. Føler jeg blir testet veldig mye for tiden:p
Siden jeg har gitt en veldig klar beskjed om dette flere ganger så har jeg mest lyst til å avbestille den barnepakken med kanaler, men det vil jo gå ut over småsøsknene igjen, selv om jeg vet at det er dette 8 åringen ville lært mest av;) Og i huset vårt er litt vanskelig å få til at noen ser på TV, mens andre ikke får lov uten at den personen må sitte på rommet sitt hele tiden mens tv-en er på.
Så hva slags konsekvenser får barna deres når de lyver og gjør noe de ikke har lov til?
 
Vet du, har opplevd eksakt samme her for noen dager siden, vi har også noen programmer på en viss kamal som ikke er lov... Dette har funka fint men her om dagen "tok" jeg henne i å se på denne. Selv om jeg gjentatte ganger har apurt henne om dette (hun har egen tv på rommet) hun forklarte seg med at alle i klassen ser disse programmene og snakker om de på skolen, så på en måte skjønner jeg henne og innser at jeg må gi etter. men å lyve, det godtar jeg ikke at hun gjør. Snakket med henne om det og gjorde det vel klart at det lønner seg å si sannheten.... Og å lyve er ikke godtatt. Her ble det 24t uten fjernkontrollen til tv'n.
 
Vi snakker om det
Om det er første gangen snakker vi bare
Om det gjentar seg finner vi passsebde konsekvenser.
Da han løy noen ganger snakket vi mye om at vi da ikke kunne stole på han noen ganger og hvor dumt det ble for han.
 
Vet du, har opplevd eksakt samme her for noen dager siden, vi har også noen programmer på en viss kamal som ikke er lov... Dette har funka fint men her om dagen "tok" jeg henne i å se på denne. Selv om jeg gjentatte ganger har apurt henne om dette (hun har egen tv på rommet) hun forklarte seg med at alle i klassen ser disse programmene og snakker om de på skolen, så på en måte skjønner jeg henne og innser at jeg må gi etter. men å lyve, det godtar jeg ikke at hun gjør. Snakket med henne om det og gjorde det vel klart at det lønner seg å si sannheten.... Og å lyve er ikke godtatt. Her ble det 24t uten fjernkontrollen til tv'n.
Her har 8 åringen begynt å lyve. Og det kommer noen løgner hver dag.
Dette er ett barn som aldri har holdt på slik før, alltid fortalt sannheten og hvert til å stole på.
I dag fant jeg ut at 8 åringen ser på en kanal som ikke er lov i dette huset når jeg ikke er der og 8 åringen syntes det var veldig gøy å bli tatt i løgn. Føler jeg blir testet veldig mye for tiden:p
Siden jeg har gitt en veldig klar beskjed om dette flere ganger så har jeg mest lyst til å avbestille den barnepakken med kanaler, men det vil jo gå ut over småsøsknene igjen, selv om jeg vet at det er dette 8 åringen ville lært mest av;) Og i huset vårt er litt vanskelig å få til at noen ser på TV, mens andre ikke får lov uten at den personen må sitte på rommet sitt hele tiden mens tv-en er på.
Så hva slags konsekvenser får barna deres når de lyver og gjør noe de ikke har lov til?
Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hvilke kanaler/programmer dette er?



Her har forøvrig 7-åringen ikke funnet på noe sånt enda
 
Vet du, har opplevd eksakt samme her for noen dager siden, vi har også noen programmer på en viss kamal som ikke er lov... Dette har funka fint men her om dagen "tok" jeg henne i å se på denne. Selv om jeg gjentatte ganger har apurt henne om dette (hun har egen tv på rommet) hun forklarte seg med at alle i klassen ser disse programmene og snakker om de på skolen, så på en måte skjønner jeg henne og innser at jeg må gi etter. men å lyve, det godtar jeg ikke at hun gjør. Snakket med henne om det og gjorde det vel klart at det lønner seg å si sannheten.... Og å lyve er ikke godtatt. Her ble det 24t uten fjernkontrollen til tv'n.

Skulle innført det jeg også, men vanskelig om jeg ikke skal forvise 8 åringen fra stua. Da de små ser på TV. Her er det ikke TV på rommet :p
Jeg vet at mange i klassen ser på masse av dette, mange i klassen spiller også GT. Jeg gir ikke etter på dette, synes mye av Barne-TV på kanalen er elendig og passer ikke de små. Siden vi da deler TV så må vi se tilpasset alle aldre :)
Ble ikke TV på 8 åringen i dag, men tror ikke det ble så hardt da han har vært ute i nydelig sol hele dagen :p
Så lærte kanskje ikke noe da:)
 
Vi snakker om det
Om det er første gangen snakker vi bare
Om det gjentar seg finner vi passsebde konsekvenser.
Da han løy noen ganger snakket vi mye om at vi da ikke kunne stole på han noen ganger og hvor dumt det ble for han.

Kan du gi ett eksempel på passende konsekvens som du gir? :)
 
Last edited:
Her har vi ikke kanaler på tv men hun ser av og til på ting i helgene på ipaden og da har vi feks sagt at vi liker ikke at hun går på YouTube og ser alle disse tutorials for minecraft.. Er så mye rart og dårlig der.
Tok henne i å fortsette med dette og endte med å slette YouTube fra ipaden.
Har også satt opp Netflix slik at ikke alt kan sees der, hun må feks ha kode for å se alt med visse aldersgrenser og har fått beskjed hvilke programmer vi tillater og ikke tillater. Overholder hun ikke dette så blir det lengre til neste gang hun får se ipad.
 
Nå er min jente kun 6 år , så hun har ikke kommet med noen slike løyner enda. Men min lillesøster har blitt litt fæl til å lyge, hun er 8 år. Hun blir fratatt nettbrett (de har ikke tv) og pc for noen dager, samt får ikke gå til venner. Men hun får alltid først en sjangse til å fortelle sannheten da, og dersom hun tviholder på løgnen blir det konsekvenser.
 
Kanskje det kunne vært en idé og faktisk nektet TV for alle barna, kan gjerne være værre å se at noe man gjør gale også skal gå utover andre!
 
Kan du gi ett eksempel på passende konsekvens som du gir? :)
Det kommer an på hva det er.
Ikke skru av pc når vi sier fra : ingen pc mer den dagen.altså han kan si han har skrudd av men ikke gjort det
Han lyver ikke nå lenger da
 
Last edited:
Når min 9 åring lyver så inndras telefon/ipad, eller husarrest. Kan og inndra sykkel osv..kommer an på grovhet Hun kan lyve om f.eks at hun har gått tur med hunden, men så har hun ikke det likevel, og andre ting....blir så irritert når hun lyver.
 
Lyver 10 åringen, forsvinner nettbrett/tlf og data. Skjer sjelden hu lyver.

Men vi snakker også om det. Vi gir hu gode sjanser til å si det som det er når vi vet hu lyver. Vi vil veldig gjerne hu skal selv fortelle sannheten.
 
5 åringene her har begynt å lyve. Jeg slår hardt ned på det og sier at der er noe av det verste man kan gjøre. Ingen tv/netflix evt lørdagsnammis og snakker om hvorfor de valgte å lyve osv..
 
Kommer jo litt an på hva det lyves om spør du meg. Har egentlig aldri tatt barna mine i å lyve i noe alvorlige ting så jeg har aldri måttet bruke noen straff.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har en 9-åring som ofte lyver. Konsekvenser er i grunn bare kjipt der og da, så vi har kommet i en skikkelig slitsom "runddans". Gir blaffen i om handlingene hns får konsekvenser for andre osv.
Typiske konsekvenser vi gir på løgn er:
Ingen PC/TV/nettbrett (leker på rommet når søsken ser Barne-TV)
Gårdsarrest (kan leke ute i hagen, men ikke forlate tomta vår eller ha besøk) Er det en veldig grov løgn får han husarrest.
Ingen lydbok ved leggetid (dette går utover den han deler rom med)
Får alltid en sjanse til å forklare seg og fortelle sannheten, kommer sannheten tar vi en prat om løgn og tillit, om ikke får det konsekvenser ala nevnt over her.
 
Kommer jo litt an på hva det lyves om spør du meg. Har egentlig aldri tatt barna mine i å lyve i noe alvorlige ting så jeg har aldri måttet bruke noen straff.


Sent from my iPhone using BV Forum
Samme her. 9åringen her er selv veldig opptatt av å være ærlig, og virker som om det er helt utenkelig at andre kan tulle/lyve. Flere ganger hun gjenforteller de utroligste historier hun har hørt på skolen, krever litt å gå henne til å forstå at kanskje ikke alt hun hører er sant. :p
Men hvis lyvinga begynner, så kommer det til å bli slått ned på, avhengig av hvor grovt det er. Fjerning av goder, alvorsprat etc.
 
Tror jeg hadde inndratt friheten med å kunne styre ting selv, altså å ikke kunne blitt stolt på, at alt ble dobbeltsjekket. Altså konsekvens ift lyvingen i seg selv, ikke tv-tittingen.
 
Back
Topp