Sykle til skolen

RonjaR

Juni12`s svarer-på-alt
Tilgangsansvarlig
VIP
Når får barna lov til å sykle til skolen selv?:)
Altså hva er skolens regler, ikke foreldrenes regler;)
Her er det lov fra 3.klasse:)
 
Før måtte de vente til slutten 4.kl når de hadde hatt søkkelpeøven og da fått "lappen" dusse reglene ble fjernet forsi foreldrene ville ha mer frihet, nå kan desverre alle sykle til skolen :(
 
Her er det fra femte klasse og de må ta et sykkelsertifikat i slutten av fjerde først. Er mye trafikk både av sykler, folk og biler rundt her så de så seg nødt til å gjøre det slik. Men de fleste barna spaserer uansett.
 
Skulen kan ikkje nekte nokon å sykle før, men FAU og skulen har saman gått ut og oppfordra til å følge anbefalinga frå Trygg Trafikk, som seier at barnet bør vere minst 10 år før det får sleppe laus i trafikken på sykkel. Dei tar "sykkellappen" om våren i fjerde klasse.

Det er uansett uaktuelt for mine ungar å sykle pga alt for skummel veg (ingen fortau og ikkje plass for to bilar til å møtast, ein del trafikk inkludert buss).
 
Her får de lov fra 5.klasse egentlig. Men nå er det nye regler og de får lov å sykle fra 1.klasse. Skolen kan visst ikke nekte de. Men vi bor så nærme at jeg har sagt hu får vente uansett.
 
De har fått beskjed om at de ikke skal sykle før 4 klasse, dette følger frøkna. Men de får lov å bruke sparkesykkel fra skolen sin side, det er ikke aktuelt fra min side.
 
Huff... jeg er tydeligvis skikkelig dårlig mamma :p Her sykler førsteklassingen til bussen altså. Men en avstand hvor han sykler ellers også :p
 
Har ikke hørt om noe forbud her... Andreklassingen sykler til og fra hver dag. Må krysse gata 1 gang, gang- og sykkelsti hele veien, med lite trafikk og fartsdumper. Og det er en "hoved-skolevei". I tillegg ser jeg helt ned til skolen herfra (rett vei hele veien). Har ikke tenkt på regler ang dette jeg :p
 
Før måtte de vente til slutten 4.kl når de hadde hatt søkkelpeøven og da fått "lappen" dusse reglene ble fjernet forsi foreldrene ville ha mer frihet, nå kan desverre alle sykle til skolen :(
Samme her:(
 
Skulle ønske foreldrene kunne stå med oss som har skoleveivakt å se hvor usikre og lite oppmerksomme disse små (1-2kl) er og hvor mange nestenulykker vi ser... Har stått med hjerte i halsen så mange ganger....
 
Før måtte de vente til slutten 4.kl når de hadde hatt søkkelpeøven og da fått "lappen" dusse reglene ble fjernet forsi foreldrene ville ha mer frihet, nå kan desverre alle sykle til skolen :(
Samme i skolene her i kommunen og....

Men vår får ikke sykle enda. Bare ifølge med oss evt.

Han går i 1 klasse
 
Back
Topp