Hva kan man gjøre for å forebygge overgrep i barnehagen?

Eneste man kan gjøre er at man aldri lar ansatte være alene. Men man kan ikke være 2 voksne for å bytte en bleie...

Hvordan kan det være forsvarlig at én ansatt er igjen med barna i en barnehage? Hva om det skjer en ulykke med et av barna? Hva om den ansatte skader seg eller får et illebefinnende? Det hadde jeg aldri godtatt. I alle de barnehagene vi har hatt barn har det vært et ufravikelig krav at det skal være minst to voksne til enhver tid. Så strengt at den ene gangen en av de ansatte hadde forsovet seg måtte foreldrene være igjen helt til denne ansatte dukket opp. Jeg ville tatt dette opp med barnehagen, og krevd at de alltid var minst to!
Vi er tre voksne igjen vi, på huset etter at mellomvakta går. Men det er jo da en person på hver avdeling... Men klart, du får ikke da med deg ett barn ut fra avdelingen alene uten at de andre voksne merker at en avdeling er uten voksne. Eller at de andre ungene vil begynne å svinse rundt og ut av avdeling for å lete.

Men ja, vi skulle gjerne vært flere.

Men det er jo ikke mulig når bhg ikke får nok penger og kommuner rundt om skal spare penger....

Er jo ikke sjelden om man er det en time på morningen og en på ettermiddag.
Er som regel flere barn og ikke alle steder har man lov å være helt alene heller.. Noen steder er de slått sammen om morgen og ettermiddag

Er som regel flere barn og ikke alle steder har man lov å være helt alene heller.. Noen steder er de slått sammen om morgen og ettermiddag
Rundt her er de hvertfall alene morning ig ettermiddag. Slås kun sammen om det er sykdom.
Flere barn ja men det hjelper jo ikke dessverre

Rundt her er de hvertfall alene morning ig ettermiddag. Slås kun sammen om det er sykdom.
Flere barn ja men det hjelper jo ikke dessverre
Men er veldig lite som kan gjøres for å forhindre det..

Jobber selv i barnehage, og ser at å unngå å være en til en vil være utfordrende i hverdagen. Noen trenger spesialpedagog, språkstimulering eller faktisk få lov til å gå på do alene- hvor en voksen hjelper.

Men forebyggende tiltak kan være:

- En god og ufravikelig bemanningsnorm
- Barnehager med en gjennomtenkt planløsning og med vinduer inn til grupperom og stellerom.
- God Struktur i hverdagen som gjør at man vet hvem som er hvor, og med hvilke barn. (Grupper).
- Snakke med barna om hva som er greit og ikke er greit. Bruke bøker
- Innse at overgrep faktisk skjer, og snakke om dette jevnlig i personalmøter og ledermøter. Jeg tror at hvis det settes på agendaen oftere, vil det kanskje være vanskeligere å gjennomføre hvis flere er oppmerksomme?

Om man alltid er to på jobb sp kan det forhindre. Noe kan og må gjøres :)
Selv om det er 2 på jobb så er de gjerne på to plasser. Å ingen som har gjort noe mot barn har lov å jobbe med dem. Det er ikke enkelt

Enig i alle som nevner økt bemanning. Med åpningstider fra 06.45-17.00 og tre ansatte på avdelingen sier det seg selv at man må være alene morgen og ettermiddag. Vi er ikke alene i barnehagen, men den er jo stor, og de andre senvaktene har "nok med sitt".. Evt så passer de de andre barna mens en går inn og skifter bleie..

Selv om det er 2 på jobb så er de gjerne på to plasser. Å ingen som har gjort noe mot barn har lov å jobbe med dem. Det er ikke enkelt
Men man må se på løsninger , for ting kan gjøres så man unngåt mange flere saker.
Så klart har de ikke det men når de har rent rulleblad så får de jobbe med barn

Men man må se på løsninger , for ting kan gjøres så man unngåt mange flere saker.
Så klart har de ikke det men når de har rent rulleblad så får de jobbe med barn
Mange flere saker? Skjer saker men skjer veldig sjeldent. Men selvfølgelig alle barnehager kan drøfte spørsmålet for hva kan de gjøre der.

En tanke ang det å prate med barna. Ofte klarer overgripere å plukke ut allerede sårbare barn, som reduserer sjansen for motstand og at barnet sier i fra. Ikke alle har foreldre som lærer de slike viktige ting.
Vi prater om det med barnegruppen vår i barnehagen. Nettopp fordi at vi også vil være en av dem de kan snakke med om noen opplever overgrep hjemme, på fritiden og fordi at ikke alle får den samtalen hjemme.

Er ikke lenge siden forrigr store sak
Er vell ikke så lenge, men man hører alt son fra hele landet. Ting kan skje over alt. Nå pleier ikke vikarer å få være alene med barna. Ikke alltid lett å vite hva som kan skje med de som jobber der fast. Skal man liksom overvåke livene til alle? Hacke deres datamaskiner osv? Nå kjenner jeg faktisk en som jobbet med denne mannen. Hun var kjempe sjokkert og ingen kunne forutsett det.

Er vell ikke så lenge, men man hører alt son fra hele landet. Ting kan skje over alt. Nå pleier ikke vikarer å få være alene med barna. Ikke alltid lett å vite hva som kan skje med de som jobber der fast. Skal man liksom overvåke livene til alle? Hacke deres datamaskiner osv? Nå kjenner jeg faktisk en som jobbet med denne mannen. Hun var kjempe sjokkert og ingen kunne forutsett det.
Mener du at man ikke skal forebygge for det er så få det skjer med?
Jeg mener en unge er en for mye jeg og klart kan man forebygge dette om man har politiskvilje.
Sist saken var over 11 barn involvert, nå har denne personen innrømmet 5 overgrep. Begynner å bli mange barn det så skulle fått trygghet og omsorg i barnehagen. Isteden ble livet demmes ødelagt :(
Så jeg er uenig med deg at vi bare skal snu ryggen til å si det skjer jo ikke med så mange.

Helt enig med siste taler! Samfunnsøkonomisk er det også mye å hente på å forebygge slike hendelser, idet mange av disse barna dessverre vil trenge mye hjelp og oppfølging, og noen av dem vil i verste fall aldri kunne fungere i voksenlivet. Jeg møter dessverre mange som er ødelagt for livet grunnet overgrep, og at dette skal skje i en barnehage er totalt uakseptabelt. Ett barn er ett for mye!

Helt enig med siste taler! Samfunnsøkonomisk er det også mye å hente på å forebygge slike hendelser, idet mange av disse barna dessverre vil trenge mye hjelp og oppfølging, og noen av dem vil i verste fall aldri kunne fungere i voksenlivet. Jeg møter dessverre mange som er ødelagt for livet grunnet overgrep, og at dette skal skje i en barnehage er totalt uakseptabelt. Ett barn er ett for mye!

Skulle så ønske flere så dette jeg, masse å spare ved å investere i barna når de er små!

• Liker
Reactions: BMC
Back
Topp