Permisjon tips!

vichaa

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Tenkte å lage en tråd for oss som skal skrive søknader der dere som har gjort dette før kanskje har noen viktige og gode poeng og tips!
Hva er lurt å huske på?
Hva skulle dere gjort annerledes sist?
Gråsoner?
Tips til ting man ikke tenker på når man skal søke?
Helligdager?

Osv! Fyr løs :D

Kan vi lure på noe som du ikke har nevnt?
Det må være lov, for er først når man får avslag på søknaden at man skjønner hva man burde lurt på :-P

Kan vi lure på noe som du ikke har nevnt?
Klart det er lov! :) men jeg tenker ikke ren praktisk info på denne tråden. Jeg ønsker lure tips og poeng som er kjedelige å ikke få med seg når man er i søknadsprosessen :)

Husk å ikke sett opp 5 uker ferie på permisjonsøknaden det brenner man seg på..

Det som lønner seg, er å snakke med NAV på 55 55 33 33 på telefonen samtidig som man fyller ut søknaden.
Den har heldigvis blitt mye enklere nå enn den var før, men det er greit å vite at man får det rett første gang. ;)

Man bør søke så fort som mulig etter 26+1, som er det tidligste man kan søke.
Da må man først få en terminbekreftelse fra lege/jordmor, og et inntektsopplysningsskjema fra arbeidsgiver.
(Sistnevnte kan sendes inn av arbeidsgiver også.)

Her kan man regne ut akkurat hvos mye man får pr. dag i permisjonen:
https://skort.skatteetaten.no/skd/t...ke=tilbake&sideId=sideIdBeregn&sideNrNySide=1

Det er viktig å se på om man vil ha 80% dekningsgrad og lenger tid hjemme med mindre utbetalt, eller 100% dekningsgrad og kortere tid hjemme med mer utbetalt.
Det lønner seg også å bestemme om pappaen skal ha permisjonen sin rett etter mors, eller senere.
Far må velge samme dekningsgrad som mor.
Noen velger å spare opp, og ha ulønnet permisjon, slik at tiden hjemme blir lenger.
Ferier og oppspart avspasering, kan også forlenge permisjonen. :)

Eg lure på om noen vet om pappa kan ta hele eller deler av mammapensjon vist mamma er hundre prosent uføretrygda?

Viktig å tenke på dekningsgraden tenker jeg. Man kan tape en del penger på å ta 80% istedenfor 100%, og mange taper også på 80% istedenfor ulønnet permisjon. Bakdelen med ulønnet permisjon er at man kan miste rettigheter til sykepenger o.l.

Ang ferie, så brukte jeg denne til å forlenge permisjonen min. Måtte jo uansett bruke den lovpålagte ferien, og da lønner det seg å legge den inn i permisjonen med mindre man har betalt ferie. Det har ikke jeg, så da var det bedre å forlenge permisjonen med den:)

Ellers gjorde vi vel ikke noe spesielt

Helligdager trenger man ikke tenke på ;)

Eg lure på om noen vet om pappa kan ta hele eller deler av mammapensjon vist mamma er hundre prosent uføretrygda?
Kan uansett ta hele fellesperioden. Bare noen få uker (husker ikke antall) som er forebeholdt mor. :)

Kan uansett ta hele fellesperioden. Bare noen få uker (husker ikke antall) som er forebeholdt mor. :)

Er det ikke de 6 ukene etter fødsel og 3 uker før da (men de 3 er vel kanskje ikke regnet som mødre kvote)? Dette er vel pga helsa til mor slik jeg har forstått.

Er det ikke de 6 ukene etter fødsel og 3 uker før da (men de 3 er vel kanskje ikke regnet som mødre kvote)? Dette er vel pga helsa til mor slik jeg har forstått.
Det stemmer nok det, 6 uker ja. De 3 ukene før er ikke inkludert. De mister man jo også om barnet kommer før termindato. Mistet de på begge mine. ;)

Her skal jeg ta ut ferie rett etter min kvote før far tar sin, kan man søke om dette med en gang eller må vi søke utsettelse på hans permisjon etter fødsel?

Noen som vet hvordan det er når man er tilkallingsvikar.. Har vel ikke rett på ferie da for å evt forlenge tiden?

Trudde man fikk terminbekreftelse på oul?
Nope. Må ha det fra lege eller jm rundt tredje trimester :/ jeg har allerede fått av jm på grunn av svangerskapspenger da, men tror likevel jeg må ha ny. Ligger vel i det at barnet mest sannsynlig overlever etter et bestemt antall uker? Aner egentlig ikke, men vet man må vente til uke 27 eller 28

Her skal jeg ta ut ferie rett etter min kvote før far tar sin, kan man søke om dette med en gang eller må vi søke utsettelse på hans permisjon etter fødsel?

Når mannen din søker på permisjon 8-10(?) uker før han skal ut i permisjon så søker han om utsettelse av permisjonstart pga arbeid :)

Back
Topp