Bokserie til barn på 7 år

Min 7-åring vil nesten bare lese krim. F.eks. Detektivbyrå nr 2, LasseMajas detektivbyrå, og mesterdetektiv Tim & co. Han liker også bøkene om monsteragent Nelly Rapp, de har samme forfatter som LasseMaja. Så har vi fått kjøpt en haug gamle bøker om bobseybarna, og de var visst bedre enn alt annet. (Først syntes jeg det var litt rart, han pleier ikke like gamle bøker, men jeg tror det er fordi de er mindre skumle.) Alt dette kan han få lese selv også, men i tillegg har vi lest et par bøker om Hardyguttene, og holder på med clue, og de seriene er begge så skumle at jeg må lese de for ham.

Hvis han skal lokkes til å lese noe annet enn krim må det nesten være humor. Vitsebøker og rampete Robin går fint.
Mye Krim her og. Eller humor. Han er i grunnen altetende.

Mesterdetektiv tim og Nelly rapp kan vi sjekke ut. Takk :)
 
Har du forsøkt å lese Harry Potter? De har kommet med illustrerte utgaver (mulig det bare er første boka som har kommet ut enda, men alle skal komme ihvertfall!) Den er virkelig fantastisk - artig å lese både for mor å sønn :) Våre gutter er jo samme alder også ;) Synes også det er masse fine steder å stoppe for å snakke om ulike ord og uttrykk faktisk (f.eks. idag begynte vi å snakke om hva "minuttene ålet seg avgårde" kunne bety).

Vi startet også på Doktor Proktor. Bok nr 1 var kjempebra, men bok nr 2 synes jeg var helt umulig å lese :O likte den IKKE!
Ellers har vi kjøpt svein og rotta i sånn stor bok, som vi skal i gang med etter vi er ferdig med denne potterboka :)

Jeg prøvde Harry Potter til jenta mi, kom knapt gjennom noen sider før det ble kjedelig, men jeg lurer litt på å kjøpe de illustrerte med tanke på henne ja. Evt. på lydbok. :p Kanskje begge? Da har jeg vel alt, for fra før har jeg bøkene på norsk og på engelsk, jeg har pc-spillene, og lego-spillene til playstation. Så hun har jo kjennskap til det fra før gjennom spillene, håper hun blir en fan etterhvert!

Foreløbig har vesla her godt likt Roahl Dahl-bøkene vi har lest til nå (Charlie og Sjokoladefabrikken, Mathilda, Georgs magiske medisin). Får SVK i posten snart, så det blir nok neste når vi er ferdig med Wilfred Redder Verden. Krise-Kristine likte hun også godt. Må liksom være litt humor for frøkna her. :p
 
Jeg prøvde Harry Potter til jenta mi, kom knapt gjennom noen sider før det ble kjedelig, men jeg lurer litt på å kjøpe de illustrerte med tanke på henne ja. Evt. på lydbok. :p Kanskje begge? Da har jeg vel alt, for fra før har jeg bøkene på norsk og på engelsk, jeg har pc-spillene, og lego-spillene til playstation. Så hun har jo kjennskap til det fra før gjennom spillene, håper hun blir en fan etterhvert!

Foreløbig har vesla her godt likt Roahl Dahl-bøkene vi har lest til nå (Charlie og Sjokoladefabrikken, Mathilda, Georgs magiske medisin). Får SVK i posten snart, så det blir nok neste når vi er ferdig med Wilfred Redder Verden. Krise-Kristine likte hun også godt. Må liksom være litt humor for frøkna her. :p
Ja Mathilda har vi også lest.
 
Vi holder på med Harry Potter 1. Spørs om de andre blir for skummel altså.

Mange fine tips her da.
Eg har lest dei tre første for mine (yngste var drøyt 7,5 då vi var ferdige med den tredje), veldig spennande og ikkje alt for skummelt. Kjekt å sjå filmane etterpå.

No er yngste 8,5 og eg vurderer bok 4 til sommaren. Handlinga blir mykje "mørkare" frå den boka og utover.

Elles er Roald Dahl ein klar favoritt, tenkte eg skal lese SVK igjen snart, sidan filmen har premiere til sommaren.

Eldste på 10 ELSKAR serien Kattekrigerne av Erin Hunter, han held på med den 10. boka sidan jul, og eg har begynt på nr 2 som høgtlesing for begge.
 
Gutta i trehuset bøkene har vi lest den siste tiden :)
 
Vi holder også på med Harry Potter, det vil nok ta tid :) Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter, de er de neste jeg vil lese til min gutt :)
 
Hva med hardyguttene?
 
Roald Dahl sine bøker synes jeg passer bra i den alderen. Det er ikke serier som fortsetter da, hvis det var det du var ute etter.

Astrid lindgrens bøker passer også fint. Og noen av Albert åberg (forskjellige alderstrinn der).
 
Eg har lest dei tre første for mine (yngste var drøyt 7,5 då vi var ferdige med den tredje), veldig spennande og ikkje alt for skummelt. Kjekt å sjå filmane etterpå.

No er yngste 8,5 og eg vurderer bok 4 til sommaren. Handlinga blir mykje "mørkare" frå den boka og utover.
Det er nok veldig individuelt. Leste den første boka da min var 7. Var på grensen til for skummelt. Filmen var alt for skummel. Så her leser vi ikke mer enda. Han er 8 nå. Filmene har nettopp endret aldersgrense til 11 år.
 
Det er nok veldig individuelt. Leste den første boka da min var 7. Var på grensen til for skummelt. Filmen var alt for skummel. Så her leser vi ikke mer enda. Han er 8 nå. Filmene har nettopp endret aldersgrense til 11 år.
Eg trudde dei har hatt 11-årsgrense heile tida eg, men at berre dei tre første har norsk tale.

Veldig individuelt kva som er skummelt sjølvsagt. Mine syns bøkene var skumlare enn filmane, men ikkje FOR skummelt, mest spennande.
 
Back
Topp