Bokserie til barn på 7 år

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Vi er ute etter en serie med bøker som passer til en 7-åring.

Hva har du lest for dine barn på samme alder?

(vi har gutt)
 
Wendy book serien fra penny
 
Har du forsøkt å lese Harry Potter? De har kommet med illustrerte utgaver (mulig det bare er første boka som har kommet ut enda, men alle skal komme ihvertfall!) Den er virkelig fantastisk - artig å lese både for mor å sønn :) Våre gutter er jo samme alder også ;) Synes også det er masse fine steder å stoppe for å snakke om ulike ord og uttrykk faktisk (f.eks. idag begynte vi å snakke om hva "minuttene ålet seg avgårde" kunne bety).

Vi startet også på Doktor Proktor. Bok nr 1 var kjempebra, men bok nr 2 synes jeg var helt umulig å lese :O likte den IKKE!
Ellers har vi kjøpt svein og rotta i sånn stor bok, som vi skal i gang med etter vi er ferdig med denne potterboka :)
 
Har du forsøkt å lese Harry Potter? De har kommet med illustrerte utgaver (mulig det bare er første boka som har kommet ut enda, men alle skal komme ihvertfall!) Den er virkelig fantastisk - artig å lese både for mor å sønn :) Våre gutter er jo samme alder også ;) Synes også det er masse fine steder å stoppe for å snakke om ulike ord og uttrykk faktisk (f.eks. idag begynte vi å snakke om hva "minuttene ålet seg avgårde" kunne bety).

Vi startet også på Doktor Proktor. Bok nr 1 var kjempebra, men bok nr 2 synes jeg var helt umulig å lese :O likte den IKKE!
Ellers har vi kjøpt svein og rotta i sånn stor bok, som vi skal i gang med etter vi er ferdig med denne potterboka :)
Nei det har vi ikke prøvd. Men vi snakket om det nettopp faktisk ;-)
Samboer er lærer i 1.klasse, og nevnte at et par fra klassen hadde lest. Så får sjekke ut den. Men den første kanskje, de andre kan kanskje være litt skumle?

Doktor proktor holder vi på med. Lest 1, driver med 2.nå. Enig med deg i at den er vanskelig å lese. Derfor vi snakket om at vi måtte finne noe annet.

Svein og rotta kan vi prøve.
 
Kan jo liste opp noe av det vi har lest:

Mio, min Mio
Charlie og sjokoladefabrikken
Glassheisen
Heksene
Doktor proktor 1 og 2
Gummitarzan
Mye Pippi Langstrømpe
Bøkene om brødrene Brun (4bøker)
En serie som heter detektivbyrået (noe i den dur)

Iallefall noe
 
Kaptein superttuse er også gøy ja


Å den detektivserien til lier horst

Lassemaja
 
Min 7-åring vil nesten bare lese krim. F.eks. Detektivbyrå nr 2, LasseMajas detektivbyrå, og mesterdetektiv Tim & co. Han liker også bøkene om monsteragent Nelly Rapp, de har samme forfatter som LasseMaja. Så har vi fått kjøpt en haug gamle bøker om bobseybarna, og de var visst bedre enn alt annet. (Først syntes jeg det var litt rart, han pleier ikke like gamle bøker, men jeg tror det er fordi de er mindre skumle.) Alt dette kan han få lese selv også, men i tillegg har vi lest et par bøker om Hardyguttene, og holder på med clue, og de seriene er begge så skumle at jeg må lese de for ham.

Hvis han skal lokkes til å lese noe annet enn krim må det nesten være humor. Vitsebøker og rampete Robin går fint.
 
Nei det har vi ikke prøvd. Men vi snakket om det nettopp faktisk ;-)
Samboer er lærer i 1.klasse, og nevnte at et par fra klassen hadde lest. Så får sjekke ut den. Men den første kanskje, de andre kan kanskje være litt skumle?

Doktor proktor holder vi på med. Lest 1, driver med 2.nå. Enig med deg i at den er vanskelig å lese. Derfor vi snakket om at vi måtte finne noe annet.

Svein og rotta kan vi prøve.

Tror det tar ei stund før de ande kommer ut i illustrert utgave, så innen den tid så er de sikkert gamle no :p Sjekk ut den utgaven ihvertfall... !! Ofte så endrer de tekst når det kommer illustrerte utgaver mer beregnet på barn, men her så har de faktisk beholdt alt av tekst ;)

Ja, jeg ble sliten av å forholde meg til 6-7 ulike dialekter/språk, samt at jeg egentlig ikke fikk med meg handlingen helt... :p
 
Nei det har vi ikke prøvd. Men vi snakket om det nettopp faktisk ;-)
Samboer er lærer i 1.klasse, og nevnte at et par fra klassen hadde lest. Så får sjekke ut den. Men den første kanskje, de andre kan kanskje være litt skumle?

Doktor proktor holder vi på med. Lest 1, driver med 2.nå. Enig med deg i at den er vanskelig å lese. Derfor vi snakket om at vi måtte finne noe annet.

Svein og rotta kan vi prøve.

Vi holder på med Harry Potter 1. Spørs om de andre blir for skummel altså.

Mange fine tips her da.
 
Back
Topp