Er så redd for å spise noe jeg ikke skal

Cowgirl

Forumet er livet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
♡Novemberhjerter 2025♡
Hver gange jeg spiser noe så kommer tanken "kan du spise dette?? Sikker??" Det er så uvant å må tenke over hva jeg spiser, redd jeg glemmer det ut. Og at jeg gjerne ikke vet alt jeg ikke kan spise :-/

Du kan jo gå inn på matportalen og lese om hva gravide kan spise der :) jeg var veldig redd for å spise noe feil i det første svangerskapet, men nå tenker jeg ikke så mye over det. Så lange jeg holder meg unna upasteuriserte produkter, spekemat og passer på at kjøttet er godt stekt, så går det nok bra :) Også at man ikke skal spise tunfisk. Mulig man kan spise det som er på boks, men ikke fersk mener jeg :)

Jeg har esset på leggen og spist fårepølse i fire mnd av svangerskapet :P slutta i går når jeg fant ut at det var under "helst ikke" kategorien ;)
Prøv å slappe litt av med tanke på mat. Som nevnt kan du se på matportalen hva du bør holde deg unna
Mitt tips er å skrive det ned på en lapp og ha en hengende på kjøkkenet og en med deg i veska :) da er du alltid sikker

Det var ikke dumt! Jeg skal gå på matportalen å skrive ned alt å henge det opp på kjøkkenet og legge det i vesken. Takk for tips:)

Er jædersylte ok?
Så lenge det ikke er rått/speket kjøtt? Prøvde å Google men fant ikke så mye om hvordan kjøttet har blitt tilberedt. Men tenker nok det er kokt eller stekt, så skal vel gå bra.

Jeg har esset på leggen og spist fårepølse i fire mnd av svangerskapet :P slutta i går når jeg fant ut at det var under "helst ikke" kategorien ;)
Prøv å slappe litt av med tanke på mat. Som nevnt kan du se på matportalen hva du bør holde deg unna
Mitt tips er å skrive det ned på en lapp og ha en hengende på kjøkkenet og en med deg i veska :) da er du alltid sikker

Men så lenge det går under "helst ikke" kategorien så skal det vel gå fint å spise det også ? Det er jo pga den bakterien at man ikke bør spise den vel? Har meldt meg ut for lenge siden :-P

Bare jeg som ikke vet hva "upasteuriserte produkter" er? Prøvde google litt, og leste at det egentlig er forbudt i Norge, men det er noen oster, og rømme som er upasteuriserte? Står det på pakken i tilfelle?

Men så lenge det går under "helst ikke" kategorien så skal det vel gå fint å spise det også ? Det er jo pga den bakterien at man ikke bør spise den vel? Har meldt meg ut for lenge siden :-P
Er så forvirra selv at jeg bare lar vær :P

Forholder meg til matportalen.no jeg. Hovedsakelig rått kjøtt/spekemat som jeg spiser til vanlig. De andre tingene er sjelden/aldri jeg spiser, som brie og muggoster f.eks.

Holder meg unna spekemat, og passer på at kjøttet jeg spiser er godt stekt. Alt det andre er så sjeldent at jeg spiser.

Jeg synes egentlig det er ganske oversiktelig:
*Kjøtt skal være varmebehandlet/gjennomstekt. Det samme med andre ting som kommer fra dyr: melkeprodukter. (Pasteurisert)/Evt varmebehandle selv.
*Alt som har vært i kontakt med jord, må være godt vasket, altså grønnsaker.
*Ellers er det alkohol, medisiner, ikke for mye koffein og forsiktighet rundt noen typer urtete.

Mulig jeg har glemt noe, men synes den måten å tenke på gjør det ganske oversiktelig. Matportalen er fin å forholde seg til :) om du skulle gjøre en "feil", er de prosentvise sjansene liten for at det har skjedd noe galt, men det er selvsagt å anbefale at man holder seg til helsedirektoratets anbefalinger (matportalen).

Jeg synes egentlig det er ganske oversiktelig:
*Kjøtt skal være varmebehandlet/gjennomstekt. Det samme med andre ting som kommer fra dyr: melkeprodukter. (Pasteurisert)/Evt varmebehandle selv.
*Alt som har vært i kontakt med jord, må være godt vasket, altså grønnsaker.
*Ellers er det alkohol, medisiner, ikke for mye koffein og forsiktighet rundt noen typer urtete.

Mulig jeg har glemt noe, men synes den måten å tenke på gjør det ganske oversiktelig. Matportalen er fin å forholde seg til :) om du skulle gjøre en "feil", er de prosentvise sjansene liten for at det har skjedd noe galt, men det er selvsagt å anbefale at man holder seg til helsedirektoratets anbefalinger (matportalen).

dette var jo oversiktlig, takk :)

Synes det er greit og oversiktlig når man er hjemme og lager maten selv. Synes det er litt verre når man er ute og spiser.
Jeg har også veldig lyst å reise til syden, men blir så usikker på maten...

Men hvorfor er det slik at man får lyst på det som ikke er "lov" å spise??!! Har kjempelyst på spekemat og røykalaks. Hahaha :)

Men hvorfor er det slik at man får lyst på det som ikke er "lov" å spise??!! Har kjempelyst på spekemat og røykalaks. Hahaha :)

Røykalaks kan man vel spise så lenge den spises med en gang du åpner pakka mener jeg. Spiser ikke laks selv, men ganske sikker på at det er det som står på matportalen :)

Back
Topp