Er det bare meg?

Jeg er ikke sånn, og syns folk kan holde kjeften igjen om det temaet. Det er et ømt tema og folk får gjøre akkurat slik som de vil.

Og ett år er en veldig merkelig maksgrense.

Dere som syns det er ekkelt, hva gjør det så ekkelt? For jeg tipper dere forbinder det med noe seksuelt, bevisst eller ubevisst.

Pupper er en del av kroppen, og mennesket er et seksuelt vesen.
Jeg ser overhodet ikke noe seksuelt ved et barn, men puppen er seksuell, til en viss grad, og barnet "smittes" av det seksuelle aspektet.
Les det forrige svaret mitt.

Jeg synes ikke man skal "holde kjeft" om noen temaer, for da kommer vi ikke videre her i verden.
Man kan diskutere taktfullt, ja, det er jeg enig i, men
de som ikke vil ha andres meninger om det de gjør, får la være å oppsøke dem.

For meg er det ekkelt når et barn selv finner frem puppen i full offentlighet, fordi det er mange syke mennesker der ute, uten å si noe mer om dem.
Det blir helt feil for meg å f.eks gå rundt med utringning for å tiltrekke seg oppmerksomhet i det ene øyeblikket, også vippe ut puppen til barnet i det andre.
Da får man velge; enten er puppen kun til amming, eller så må man godta at puppen ER seksuelt tiltrekkende (for de fleste), og se at barnet indirekte "inkluderes" i den seksualiseringen.
Ikke at barnet er seksuelt, men at handlingen blir litt "skjev."

Hvis man velger å amme store barn, bør man i det minste skjerme dem fra offentligheten, slik at det ikke kommer tilbake senere og biter dem i halen.
Man bør også forklare barna når de blir større, at det ikke er alle som synes det er greit å amme store barn, men at det var naturlig for familien til barnet.
 
Hvis STORE unger er over 2-3 år så JA da er jeg enig. Det går ikke på barnets ve og vel og at det renger det, ren bullshit!
Har du noe referanse til at melk er unødvendig for 2 og 3 åringer? Trodde dette var en viktig del av små barns kosthold jeg og at barn som ikke tåler melk gjerne får kosttilskudd...
 
Så lenge mor og barn vil amme så heilt greit for meg uansett alder men eg vil nok synest det blir rart å se en 3 år gammel gutt som får pupp men det er jo bare meg :p
 
Må innrømme jeg synes logikken er litt rar. Barn får mange goder ved å amme til 2-3 års alder, noe melka våres også er skapt for.
Allikevel synes mange det blir feil å amme etter 1 år mens det blir riktig å gå over til kumelk, som forøvrig er morsmelka til en helt annen rase... Hvorfor er det bedre enn å amme med melka som er skapt for DINE barn spesifikt??
Enig.
Skjønner ikke logikken jeg heller.

ImageUploadedByBV Forum1459318474.362727.jpg
 
Last edited:
Hvis STORE unger er over 2-3 år så JA da er jeg enig. Det går ikke på barnets ve og vel og at det renger det, ren bullshit!

Det går jo selvfølgelig på barnets ve og vel.. melka produserer antistoffer og fettsyrer som bekjemper sykdom og kan forhindre allergier så lenge barnet ammer. Et barn har ikke modent immunsystem før det er rundt 5-6 år gammelt og melka bidrar på alle mulige gode måter for et bedre immunsystem og god tarmflora. Ikke nok med det, for noen år tilbake fant de ut på UiT at morsmelk inneholder levende immunceller som bidrar til å bekjempe og eliminere kreftsvulster! Og deretter gi beskyttelse slik at det ikke blusser opp igjen. Og på den andre siden så vil den ammende få sjansen for brystkreft drastisk redusert for vært år hun produserer melk. Så å komme å si at det ikke er gunstig lenger etter en viss alder, DET er tull!
Anbefaler forresten på det sterkeste å lese artikkelen, utrolig spennende forskning! :)

https://uit.no/ansatte/organisasjon...t_id=283907&p_dimension_id=88108&p_menu=28723
 
Tenker slik jeg og. Etter ett år er det fast føde og drikke fra kopp/flaske som gjelder. Men om mor pumper ut mm eller gir kumelk spiller ingen rolle. Å amme så store barn som kan ta flaska og drikke selv er unødvendig.
 
Har du noe referanse til at melk er unødvendig for 2 og 3 åringer? Trodde dette var en viktig del av små barns kosthold jeg og at barn som ikke tåler melk gjerne får kosttilskudd...
De kan da fint drikke kumelk? Helsesøster her anbefalte å erstatte mme med kumelk ved 1-års alder.
 
De kan da fint drikke kumelk? Helsesøster her anbefalte å erstatte mme med kumelk ved 1-års alder.
Melk generelt unødvendig lurte jeg på.
Som CecilieR skriver. Hvorfor melk fra ei ku når melk fra egen rase er nye bedre? Stor forskjell på å erstatte mme med kumelk og mm med kumelk. Ingen anbefaler å erstatte mm med kumelk.
 
Last edited:
Tenker slik jeg og. Etter ett år er det fast føde og drikke fra kopp/flaske som gjelder. Men om mor pumper ut mm eller gir kumelk spiller ingen rolle. Å amme så store barn som kan ta flaska og drikke selv er unødvendig.
Det som er ganske unødvendig er å bruke tid på å pumpe ut for å gi i kopp/flaske når man heller kan gi rett fra puppen. Mange nattammer enda og da er det hvertfall unødvendig. Og verre for tennene. Hvorfor er det unødvendig å amme og bedre å pumpe? Ser ikke logikken.

Det er veldig vanlig at man ikke får til å pumpe når barnet er så stort også. Jeg opplevde det med min eldste. Pumpet fint da han var liten baby, men da han var 10 mnd så fikk jeg ikke ut en dråpe med pumpa, men han fikk ut masse når han diet.

Hva "som gjelder" for ettåringer er nok veldig forskjellig. Her hadde jeg en av hver.
 
Det som er ganske unødvendig er å bruke tid på å pumpe ut for å gi i kopp/flaske når man heller kan gi rett fra puppen. Mange nattammer enda og da er det hvertfall unødvendig. Og verre for tennene. Hvorfor er det unødvendig å amme og bedre å pumpe? Ser ikke logikken.

Det er veldig vanlig at man ikke får til å pumpe når barnet er så stort også. Jeg opplevde det med min eldste. Pumpet fint da han var liten baby, men da han var 10 mnd så fikk jeg ikke ut en dråpe med pumpa, men han fikk ut masse når han diet.

Hva "som gjelder" for ettåringer er nok veldig forskjellig. Her hadde jeg en av hver.

Er nok babyens munn rundt mors brystvorte som er greia. Og jeg skjønner den, jeg synes ikke det er et pent syn faktisk. Men så er jeg ikke komfortabel med at noen er borti puppene mine heller da, så det ligger nok der for min del. Men det er nok også seksualisering av bryster, som så mange andre også mener. At problemet går bort så fort melken gis fra kopp istedet for direkte fra mors bryst er jo en sterk indikator på det. Vi er vant til å drikke melk fra kopp, men mange er vokst opp uten å se større barn die. Min mor fikk barn da man skulle amme innenfor visse intervaller. Kanskje ikke rart at så mange mistet melken tidlig. Og ingen melk = ingen eldre barn som dier.
 
Er nok babyens munn rundt mors brystvorte som er greia. Og jeg skjønner den, jeg synes ikke det er et pent syn faktisk. Men så er jeg ikke komfortabel med at noen er borti puppene mine heller da, så det ligger nok der for min del. Men det er nok også seksualisering av bryster, som så mange andre også mener. At problemet går bort så fort melken gis fra kopp istedet for direkte fra mors bryst er jo en sterk indikator på det. Vi er vant til å drikke melk fra kopp, men mange er vokst opp uten å se større barn die. Min mor fikk barn da man skulle amme innenfor visse intervaller. Kanskje ikke rart at så mange mistet melken tidlig. Og ingen melk = ingen eldre barn som dier.

Du har nok rett i en del her ja. Det er mye sosial stigma rundt akkurat det å amme sitt barn. I min besteforeldre generasjon var det ikke så unaturlig å amme til de var både 3 og 4 år gammel. Som min bestemor så selv hun ammet de fleste barna sine til de var rundt 4 år og det gjorde de fleste andre og. Men de dro aldri mye ut når de hadde barn på den tiden så det var ikke noe som kom fram i lyset. En annen faktor til at folk ikke tenker på amming eller mm som et alternativ lengre etter en viss tid er også at det er fåtallet som vet hvor viktig mm er for 3 åringen på lik linje med en unge på 8 måneder. Et barn får så mye mer utav mm enn det noen gang vil av kumelk da våres egen morsmelk inneholder spesifikt det et barn trenger framfor pasteurisert kumelk som er ment for kalver(ikke den pasteuriserte delen da, selv om det er det mange kalver ender opp med å få)...
 
Min gutt fant frem til puppen selv når han var 6mnd, nå er han 14 mnd og sier godt i fra når han vil ha pupp for å si det sånn :p kommer til å amme så lenge han vil (innen noen få grenser).
 
Jeg synes det er rart at norske barn over 2år blir ammet. I andre kulturer hvor tilgangen på mat er mer begrenset så er det ikke så rart. Men jeg synes nok at det er rart når norske barn blir ammet så lenge fordi jeg er påvirket av samfunnet, fordi det sees på som unormalt i vår tid. Men hadde flere gjort det så hadde blitt normalt her også. Jeg ammet til jentungen var 15-16mnd, og da var det jeg som ville slutte, ikke henne, men da syntes jeg at jeg hadde ammet lenge nok. Hadde vært vanlig å ammet 3åringen så hadde jeg sikkert ammet henne så lenge. Vi blir formet av samfunnet vi lever i.
 
Jeg vet at det er mye forskjellige meninger rundt dette temaet... Men,når jeg ser eller hører store unger blir amma så synes jeg rett å slett at det er ekkelt.. For meg er amming for babyer,ikke når dem kan gå å snakke,og er så store at di selv kan finne frem mammas pupp.. Føler det er en "stygg" tanke å ha,er det andre som tenker det samme?

Jeg tenker det samme...
 
Man kan si hva man vil og tenke det man vil. Man er ikke dårlig forelder for å amme barnet i flere år, ei heller å aldri ha gjort det. Jeg har sett 3 år gamle barn bli ammet og ser hvor fint de har det, på den annen side ser jeg også baby/barn få flaske og storkoser seg. Det er ingenting i veien med noen av dele. Noen slutter å amme når barnet er av en viss alder for det er naturlig for de og det er greit. Det er også greit å ha sine meninger om amming av større barn. At man synes det ubehagelig å se på, litt ekkelt å tenke på, det er greit det og.
MEN HUSK, jeg vet av flere som ville amme sine barn lenge for det var det naturlige for de, de trivdes med det og barna var fornøyde. Men på grunn av alle bemerkninger fra de som synes det er ekkelt, ubehagelig, upassende osv. sluttet de. De tørr ikke mere, pga. av blikk, folk som slenger med leppa om hvor ekkelt det er, folk som faktisk skjeftet på de fordi de mener de ikke kan amme så gamle unger. De som ammer sine 2/3/4/5 år gamle barn verken slenger med puppene eller prøve å vise seg fram mer enn de som ammer sin 4måneder gamle baby. De ammer barnet sitt fordi det er det naturlige for de. Ingen skal trakasseres for det valget de tar, om det er å amme lenge, pumpe, gi erstatning eller what not. Men dere som viser åpenlys misnøye til andres valg, uavhengig av valg, DET ER DERE som trakasserer, DERE som påvirker, DERE som får den stakkars mammaen som kanskje har sleit med amming fra starten og bestemte seg for å gi erstatning istedet til å føle seg som en dårlig mor, eller mammaen som ammet sin 3 år gamle unge til å føle seg som en abnormalitet, eller mammaen som pumper og pumper fordi hun ønsker for alt å gi barnet sitt morsmelk men gir opp fordi dere sier det ikke er noe poeng i, at hun bare skal gi opp. TA HENSYN! Hvis dere virkelig mener at det er hver enkelt sitt valg om hva de vil gjøre så ikke sleng med leppa, gi stygge blikk, snakk bak ryggen eller være demotiverende. Vi skal liksom ta være på hverandre og hjelpe hverandre med å ta vare på barna!
 
Back
Topp