Er det bare meg?

Kjære vene altså :eek:
For meg blir det veldig rart å ikke skulle prøve en gang. Men hun kommer fra ett land der det er vanlig å ikke amme. Og sliter man med tanken på at noen skal bruke puppen som matbordet er det vel like greit for begge parter å la være. Er da jeg er glad for at vi har mme og at folk kan ta sitt eget valg uansett hvor vanskelig andre har med å forstå det.
 
For meg blir det veldig rart å ikke skulle prøve en gang. Men hun kommer fra ett land der det er vanlig å ikke amme. Og sliter man med tanken på at noen skal bruke puppen som matbordet er det vel like greit for begge parter å la være. Er da jeg er glad for at vi har mme og at folk kan ta sitt eget valg uansett hvor vanskelig andre har med å forstå det.
Sant nok :)
Hvilket land er det? (Hvor det å amme ikke er normalt)
 
Kunne igrunn ikke brydd meg nevneverdig, og henviser til signaturen min. Alle har sine grunner.


Men jeg skal vel innrømme at jeg hadde reagert hvis konfirmanten plutselig måtte ammes.....
 
Jeg for min del synes det blir kvalmt og rart å amme når ungen finner frem selv !
Helt greit å amme 1 år ,kanskje 2 om man vil/får det til.
Men det er en grense synes jeg for hva som er greit der!
 
Man gjør det som føles riktig. Jeg amma til han var 14 mnd. Da kunne han gå og han sa noen enkle ord. Men etter fylt to år synes jeg det begynner å være litt ekkelt.
 
Jeg for min del synes det blir kvalmt og rart å amme når ungen finner frem selv !
Helt greit å amme 1 år ,kanskje 2 om man vil/får det til.
Men det er en grense synes jeg for hva som er greit der!

Min lille gutt på snart 9 mnd krabber opp på fanget mitt og drar ned toppen og leter etter pupp med munnen, så han finner på en måte fram selv men vil ikke si det er kvalmt eller rart for det :p
 
Når de er så store at de kommer gående bort og ber om pupp da synes jeg det er på tide å kutte ut :p Så 1,5 - 2 år synes jeg er greit men ikke mye lenger.
Men det er hva jeg hadde vært komfortabel med, noen føler det er greit med kortere eller lengre. Det er opp til hver enkelt :)
 
Jeg for min del synes det blir kvalmt og rart å amme når ungen finner frem selv !
Helt greit å amme 1 år ,kanskje 2 om man vil/får det til.
Men det er en grense synes jeg for hva som er greit der!

En 1 åring finn lett fram til puppen sjøl :)
Min fant puppen sjøl da han va 9 mnd :p
Han e 17 mnd nu og puppen e det beste han vet ❤️
 
Syntes verken det er ekkelt eller rart. Helt naturlig. Folk får amme så lenge de vil!
 
For meg spiller det ingen rolle hva andre gjør...

Men jeg holdt et kurs en gang, der en dame ringte å spurte om hun kunne ta med barnet sitt da hun ammet ennå. Selvfølgelig kunne hun det! Men må si jeg ble litt paff når ungen var ca 4 år og ammet 2 ganger i løpet av en 2.5 timers økt...
 
Seriøst damer SKJERP DERE!

Har prøvd å lese gjennom denne tråden og synes det er helt hårreisende!

Først noe grunnleggende. Man bør absolutt ikke uttale seg om at hva andre gjør er ekkelt! Det er samme grunnleggende holdning som at man ikke skal kalle andre for dumme! Vi har ett stort problem med Mobbing og det er nettopp slike holdninger som skaper mer mobbing. Det er vel ikke greit at ungene kaller andre for ekle fordi de leker med barbie når de selv mener de er for gamle. Og dette fordi de hører at det er helt greit å kalle andre slik fordi foreldrene gjør det om andre voksne.

JA det er lov å ha egne meninger om når man selv synes det er tid for å stoppe å amme. Men enten hold dem for dere selv, eller si det på en plain måte "her sluttet vi å amme ved xx måneder" UTEN å si at "det er ekkelt, feil eller noe om folk ikke gjør det samme, fordi vi er forskjellig! Samtidig bør man også trå litt varsomt om man skal uttale seg om noe så subjektivt. Spørsmål for en åpen diskusjon bør også stilles som f.eks "når sluttet dere med..." "Når/hvordan" etc.

Hvis man først skal gå hardt ut med sine holdninger så må man også tåle motangrep med samme mynt. Er det egentlig så kult å da få høre "jeg synes det er ekkelt at folk slutter å amme ved xx måneder". "Jeg synes det er ekkelt med folk som ammer i det hele tatt" Nei??? Fordi det er også feil å si! Man skal ikke mobbe på den måten! Men det blir gjort slike motangrep i denne tråden for å poengtere motpoengene, og det synes jeg faktisk at blir taklet dårligere av endel tilhengere i denne tråden enn av de som først blir kritisert i denne tråden. Jeg synes dere skal tenke litt over det, dere som har ytringer som rakker ned på andre. Hvorfor skal ikke du kunne høre det motsatte sagt om deg? Og hvis det ikke føles så bra, så tenk at det er slik andre oppfatter det du skriver. Hvis du ikke bryr deg så får du likevel følge litt ordentlig folkeskikk.

Og for å nevne litt nettvett her. Hadde dere som synes det er ekkelt at eldre barn blir ammet kunne gått bort å sagt det til vedkommende som ammer sitt eldre barn? Hvis ikke, hvorfor skal det da være greit å hetse slik på nett? Det går selvfølgelig begge veier om noen mener at man er dårlig mor om man ikke amme til 2 år som WHO anbefaler, men jeg tolker disse ytringene i denne tråden kun som motargument for å få frem poengene sine her, og går derfor ikke i detalj rundt disse holdningene. Hvis noen likevel har slike holdninger også så håper jeg dere skjønner at dette også gjelder dere!

Selv venter jeg min første i september og håper for Guds skyld at jeg får lov til å amme bebisen min akkurat slik JEG føler for det, uten å måtte hverken LESE eller HØRE om at jeg er ekkel, fæl, dårlig mor etc. Eller noen som helst formaninger for folk om NÅR man bør slutte å amme! For jeg gjør det som passer best for meg og mitt barn. Samt at jeg ønsker at barnet mitt kan vokse opp i en verden hvor folk har litt mer fokus på hvordan ytringer og holdninger de fremmer seg både bak tastaturet og i virkeligheten for å bekjempe mobbing!

Jeg er så enig i dine punkt når det gjelder at man må tenke seg om før man plaprer ut om det ene og det andre, og at nett mobbing er et stort problem! For det er det!
Men,samtidig synes jeg at du reagerer litt voldsomt med dette innlegget !
Vi må ikke glemme at dette er en diskusjonstråd hvor vi deler syn og meninger !
Dersom alle skulle synes det samme, hadde vel det vert rart!
Og så er det en fin ting som heter : jeg respekterer deg og dine meninger , men vi er uenige!

Det må vi ikke glemme!
 
Må innrømme jeg synes logikken er litt rar. Barn får mange goder ved å amme til 2-3 års alder, noe melka våres også er skapt for.
Allikevel synes mange det blir feil å amme etter 1 år mens det blir riktig å gå over til kumelk, som forøvrig er morsmelka til en helt annen rase... Hvorfor er det bedre enn å amme med melka som er skapt for DINE barn spesifikt??
 
Jeg vet at det er mye forskjellige meninger rundt dette temaet... Men,når jeg ser eller hører store unger blir amma så synes jeg rett å slett at det er ekkelt.. For meg er amming for babyer,ikke når dem kan gå å snakke,og er så store at di selv kan finne frem mammas pupp.. Føler det er en "stygg" tanke å ha,er det andre som tenker det samme?
Nå har ikke jeg lest igjennom alle svarene.
Min mening er at der er opp til hver enkelt. Nå er dette en diskusjon som også jevnlig dukker opp i mitt yrke. Mitt svar er: hva vi mener hjemme får bli hjemme. På jobb er vår jobb å akseptere foreldre slik de er så lenge det ikke går ut over barnas utvikling.

Så for meg er jeg i utgangspunktet enig med deg, men så lenge det ikke går utover barnets utvikling synes jeg det er dumt å dømme andre.
 
Er det lov til å si at jeg synes synet er rart, men at handlingen er helt normal..

Jeg hadde ikke taklet å se en 2 åring bli ammet uten å synes at det var en rar greie, men jeg synes helt klart at det er normalt når jeg tenker på faktaene rundt det og egentlig synes jeg det er veldig fint om man har stamina til det!
Når jeg kjenner skikkelig etter er jeg helt sikkert på at den følelsen at at det er litt "ekkelt" kommer mer fra (hva jeg mener er rettferdig) seksualiseringen av brystene og at jeg sliter med det paradokset at de både skal være maten til mini men også noe som får meg til å føle meg kvinnelig og sexy..
 
Jeg er helt enig med deg, og "seksualisering" av brystene er ikke noe som noen bare har "funnet på," det er sånn fra naturen sin side.
Vi er programmert til å like dem vi tror kan gi best avkom, og derfor vil kvinner ofte ha menn som er større og sterkere enn seg, og menn vil ofte ha kvinner med litt former.
Sterke menn kan forsvare flokken, og kvinner med former kan føde og amme barn.
(Helt banalt og teoretisk sett.)

Jeg vet at amming er helt naturlig, og skulle gjerne ammet lenger enn de 10 mnd sønnen min ville amme, men jeg tror nok vi måtte avvent ham med puppen rundt 1,5 år, i det minste ute blant folk.
Det handler jo litt om at det beste for barnet ikke bare er det positive ammingen fører med seg, men også å "passe inn" i den sosiale normen.
Man kan synes hva man vil om den normen, men den er som den er, og det er ungene som lider dersom vi bruker dem som "faner" i det offentlige for å endre den.
Hvis "alle andre" hadde ammet til barna var klare for å slutte selv, hadde nok jeg syntes det var helt greit også, men jeg synes jo det er litt rart at noen babyer har behov for puppen i mange år, mens noen slutter å ville ha melk før de engang er fylt året.

Jeg sier ikke at noen presser barnet sitt til å die, for jeg vet at når babyen ikke vil, kan mor bare ta seg en bolle..
Jeg tror dog at mange barn liker kosen ved det, og at de ikke direkte har behov for puppen, men for nærheten.
 
Back
Topp