Har du en 9-10 år gammel gutt?

Hvorfor skal alle passe inn i en liten A4 boks om hva som er riktig! Fra barna er født skal de følge visse kurver og maler.. Er de litt utenfor er det noe "galt". Barn vokser i rykk og napp. Syntes det var litt upassende av helsesøster.. Så lenge barnet er aktivt og ikke bruker mat til å skjule andre problemer ville jeg driti ganske langt i det. Hvem er de til å holde "track" på hva dere spiser til middag liksom...
Helse søster er jo ikke der for å være slem.. Hun er der pga hun vet at folk som er litt lubben får større helse problemer senere i live og vist man kan unngå det så er jo ingenting bedre en det vel? Hun hadde sagt fra om ungen var for tynn også for det skal man også passe seg litt for. For det også kan gå ut over helsen senere i live... Så om ei helse søster sier dette forstår eg det godt og helt på sin plass :)
 
Hvor mye veier han? Min veier vistnok alt for mye.. helsesøster på skolen ringte meg i sta. Må skrive matdagbok og på møte med henne etter påske for å diskutere slanketiltak som hun kalte det.

Jeg har en gutt på 6 år som er 130 cm og 32 kg. Det helsesøster på helsestasjonen sa var at han er perfekt i forhold til sin vekt og høyde. Vil da tro at det er det samme for dere og din gutt.

Fikk også beskjed om at når han nå begynner på skole til høsten så kan vi regne med at vi får tilbud om å gå kostholds kurs eller hva det var nå hun kalte det! Dette kan vi si nei til, men som helsesøster er hun pliktig til å gi oss tilbudet.

Jeg vet ikke om du har fått beskjed om dette fra deres helsesøster, ville bare fortelle deg det! Syns det er helt teit at alle skal være så prippen på dette med kostholdet. Trenger ikke være overvektig bare fordi man er lang og veier mer enn andre.
 
Så flott at hs ser barna! Det er nå de gode vanene skapes:)
Hs kan ikke vite hva slags mat dere putter i hullet eller hvor aktive dere er.

Det er ganske mange små grep som kan gjøres uten at ungene egentlig legger merke til det. Barn skal ikke slankes, men jeg mener de kan bevisstgjøres på hva slags mat som er bra, hva vi må ha og hva vi bør begrense inntaket av. Ungene kan godt også lære at all mat trenger man ikke spise til man blir mett, bare til man ikke lenger er sulten, og at det tar tid fra at magen er mett til hodet oppfatter det.
 
Takk. Denne var nyttig.
Min veier 47 kilo og er 138 høy. Kraftig gutt, men ikke feit lizzåm. Men kan fort bli om vi ikke passer på.
Denne viser at han går under kategorien fedme. Det er like mange kg opp til alvorlig fedme som det er ned til normalvektig.
ImageUploadedByBV Forum1457601413.528865.jpg

Her er grafer som også viser ganske mye overvekt:
ImageUploadedByBV Forum1457601465.805146.jpg
ImageUploadedByBV Forum1457601489.599642.jpg
ImageUploadedByBV Forum1457601502.389621.jpg

Så flott at hs vil ha info om kostholdet hans:) Da ser hun ikke bare på tallene:)
 
Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at guttungen var alt for tjukk og at han kom til å bli overvektig resten av livet. Det helsesøster glemte var at han ligger over 97 percentilen på høyde og på 85 percentilen på vekt så kunne godt veid mer uten problemer. Det er veldig viktig å se vekta i forhold til høyden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke vekt i forhold til hø og alder

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html
Dessverre har vekthysteriet til helsesøstre endt opp slik for mange. Det er ganske spesielt! Dessverre er en del helsesøstre helt fokusert på vekt og ser ikke på annet. Noe ordentlig tull mener jeg.
 
I dag er fedme et av de mest utbredte problemene i helsevesenet og barn i dag veier mer enn de gjorde for 20-30 år siden. Jeg tror en av grunnene er at vi har flyttet den grensen på hva vi ser på som tynn/normalvektig/overvektig. De vi så på som litt lubne før har blitt normalen i dag, og det tror jeg nok gjelder voksne og. Hvert enkelt barn må selvfølgelig ses på individuelt, ikke bare tallet på papiret for alle er ulikt bygd og 45kg på en trenger ikke være likt som på en annen med samme høyde :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Eg synest det er bra at helsesøster stiller spørsmål når ho får inn barn som er utanfor normalområdet. Enten det er over eller under. Kanskje treng barnet og foreldra rettleiing om kosthald, kanskje kan det vere snakk om sjukdom, i enkelte tilfeller kan sikkert det at helsesøster fangar opp over- eller undervekt vere med på å avdekke omsorgssvikt. Eller kanskje det er heilt normalt for akkurat dette barnet.

Det er dog viktig å sjå det enkelte barnet og, ikkje berre tala. Lik høgde og vekt kan sjå veldig forskjellig ut på to ulike barn.

Eg har ein gutt på 10,5 år, han er 146 cm høg og no ved siste veiing har vi fått han opp i 32,5 kg. Har jobba mykje med han og mat dei siste åra, i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog (han har spesielle behov som kompliserer).
 
+
Ifølge den KMI-greia er han jo i kategorien fedme. Er han veldig aktiv, eller? Muskler veier jo mer enn fett.

Ja, han er på organisert trening 4 dager i uken. Er mye ute å går på ski eller spiller fotball. Sitter lite stille. Fortalte dette til helsesøster. Det var da hun ba meg loggføre alt han spiser og drikker, for da sviktet jeg ett sted mtp mat sa hun.

Min gutt på 8 er 137cm og 46 kg! Han er kraftig, men veldig aktiv og spiser helt normalt! Vært i dialog med helsesøster som sier at det ikke er noen fare. Fastlegen derimot ville sette han på en hårreisende slankekur som vi prøvde, og gutten var veldig flink, men vi merket at han ikke fikk nok energi ift aktivitetsnivået og la bort hele slankekuren.

Slankekur til en 8 åring??? Og hva gikk den ut på da?
 
+


Ja, han er på organisert trening 4 dager i uken. Er mye ute å går på ski eller spiller fotball. Sitter lite stille. Fortalte dette til helsesøster. Det var da hun ba meg loggføre alt han spiser og drikker, for da sviktet jeg ett sted mtp mat sa hun.



Slankekur til en 8 åring??? Og hva gikk den ut på da?
Husk at det kan være tegn til sykdom også.

Hva kan han spise ila en typisk dag da?
 
+


Ja, han er på organisert trening 4 dager i uken. Er mye ute å går på ski eller spiller fotball. Sitter lite stille. Fortalte dette til helsesøster. Det var da hun ba meg loggføre alt han spiser og drikker, for da sviktet jeg ett sted mtp mat sa hun.



Slankekur til en 8 åring??? Og hva gikk den ut på da?

Han skulle spise 1 skive til frokost, lunsj og kvelds... Samt middag, ikke noe annet. Han er livredd frukt og grønt, så mellommåltid ble uaktuelt... Men han er veldig aktiv, både på skole og på organisert idrett flere ganger i uken. Det resulterte i lavt energinivå og dermed lavere aktivitetsnivå. Det verste var at han var så flink med maten at jeg fortsatt har dårlig samvittighet for hele greia. Var en helt annen grunn til at vi var hos legen.. I tillegg sa legen dette foran gutten som selv er veldig klar over egen situasjon og som i en periode veide seg selv...
 
Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at guttungen var alt for tjukk og at han kom til å bli overvektig resten av livet. Det helsesøster glemte var at han ligger over 97 percentilen på høyde og på 85 percentilen på vekt så kunne godt veid mer uten problemer. Det er veldig viktig å se vekta i forhold til høyden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke vekt i forhold til hø og alder

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html
Den var fin.

Ifølge denne er min 6 (snart 7)-åring undervektig med ca 5 kg :-o

Jeg synes han ser ganske normal ut jeg da... Han er ikke den med mest fett på kroppen, og det hadde ikke gjort noe om han hadde noen kg til...

Men ifølge denne var han jo nesten sykelig undervektig :-o
 
Jeg tror i noen tilfeller så er hs litt for opptatt av skjemaer, men samtidig er det bra de passer på. De sier ikke i fra for å være ekle, men for å forebygge problemer senere. Mange foreldre er blinde når det gjelder egne barn også og når vi da ikke vet hvordan ts sitt barn ser ut eller hva som serveres av mat hjemme+ aktivitetsnivå, så er det umulig å svare på om det er hs som er helt på villspor. Barn kan jo være med på mange aktiviteter uten å faktisk delta så mye.
 
Oj han er lang :)
Ja, han er lang, men slett ikke lengst i klassen sin (han er absolutt av de høyeste altså). Bestekompisen hans er 159 cm lang ;). Haha, nesten like lang som meg ;) (jeg rager ikke akkurat høyest i terrenget med mine 164 cm).
 
Min veier mellom 25 og 30 kg nå vil jeg tro. Lenge siden han ble veid... Han er litt over 140 cm, så ganske tynn...
 
Back
Topp