Hvorfor er folk så "redde" epidural?

Jeg var veldig for epidural med første. Kom inn med heftig rier uten nesten noe pause mellom riene.
Fikk epidural nokså kjapt og funket ok, et par få timer men alle riene mine stoppet opp og jeg lå lenka i seng med ørten ledninger og urinkateter.
Vannet ble tatt og fikk vel tre runder ihvertfall med dryp for å sette i gang riene.. Fikk da masse rier som epiduralen ikke lindret noe for samtidig som jeg klarte overhodet ikke å røre meg selv, husker jeg lå og prøvde å bevege tærna og nada.
Syns det å kjenne alt av smerter og ikke klare å røre seg var skikkelig ekkel følelse.

Klart må jeg ha epidural nå så kan jeg få en helt annen opplevelse med den men vil heller prøve å unngå for vil klare å bevege meg og ikke risikere at den stopper riene..
 
Brukte lystgass frem til jeg skulle få drypp for å få bedre rier. Da fikk jeg epidural. Ingen bivirkninger i ettertid :)
Og jeg tenkte virkelig ikke over noe sånt der og da :p
 
Er nok litt farget av mammas frykt for, og fortellinger om alt som kan gå galt med epidural, så har egentlig ikke vurdert det som et alternativ. Nå vet jeg jo at det ikke er så farlig som hun skulle ha det til, for de har jo ganske mye erfaring med slikt nå, men jeg tror fremdeles at jeg dropper epiduralen om det går :)
 
Ønsket ikke epidural med første og blir samme med denne. Vil prøve å klare det selv før jeg evt får epidural. Med første hadde jeg styrtfødsel og kom inn med full åpning og pressrier så hadde ikke fått epidural uansett hvor mye jeg hadde mast om det. Ser for meg det samme denne gang at jeg har styrtfødsel
 
Fikk epidural sist og det var som å komme til himmelen! Fødselen sist var lang og kroppen ble sliten. Jeg hadde ikke sovet hele natta,og åpningen stoppet opp. Smertene ble verre,men det så ikke ut til å skje noe mer. Jeg fikk omsider epidural og drypp. Da fikk jeg sove og åpningen gikk sin gang. Jeg var litt nummen i lårene, men jeg kunne gå og bevege meg. Jeg kjente og pressriene når de kom.

Neste gang kommer jeg til å ha samme "ta det som det kommer innstilling", men vil be om epidural før jeg går utav mitt gode skinn :p
 
Jeg synes å få epidural var å komme til himmelen! Jeg hadde riestorm og var ekstremt sliten, fikk ingen pause, så for meg var det bare nydelig. Jeg vil ha det med neste og.

Høyrefoten min ble lammet under fødselen, noe jeg der og da fant veldig humoristisk:p utrolig hva man ler av under en fødsel:p i tillegg kunne jeg ikke gå på do, måtte ta kateter både under og etter fødsel. Jeg fikk heller ikke disse pressriene, MEN jeg synes til tross for dette at epidural var helt nydelig!
 
Er nok litt farget av mammas frykt for, og fortellinger om alt som kan gå galt med epidural, så har egentlig ikke vurdert det som et alternativ. Nå vet jeg jo at det ikke er så farlig som hun skulle ha det til, for de har jo ganske mye erfaring med slikt nå, men jeg tror fremdeles at jeg dropper epiduralen om det går :)
Ja, det samme her! Mamman min er "helt imot" epidural, fordi hun mener det er sååå mange bivirkninger osv. Men nå er det jo tusen år siden hun sist fødte, så regnet liksom med ting hadde forandret seg litt nå.. :p
 
Jeg synes å få epidural var å komme til himmelen! Jeg hadde riestorm og var ekstremt sliten, fikk ingen pause, så for meg var det bare nydelig. Jeg vil ha det med neste og.

Høyrefoten min ble lammet under fødselen, noe jeg der og da fant veldig humoristisk:p utrolig hva man ler av under en fødsel:p i tillegg kunne jeg ikke gå på do, måtte ta kateter både under og etter fødsel. Jeg fikk heller ikke disse pressriene, MEN jeg synes til tross for dette at epidural var helt nydelig!
Godt å høre positive sider med epiduralen :)
Hvordan syns du det var å få kateter?! :eek:
 
Hadde epidural med første, ingen komplikasjoner :) kommer til å ha epidural denne gangen også :)
 
Jeg hadde bestemt meg for å prøve lengst mulig uten, men da riene kom uten pause ble jeg helt utslitt og ba om epidural. Selv om den bare funket på den ene siden og riene var like vonde i den andre halvdelen av megen, så fikk jeg pause mellom riene :) Dermed fikk jeg hentet meg godt inn. Epiduralen påvirket ikke resten av åpningsfasen eller pressriene mine så jeg synes det var helt gull med den smertelindringen :) Jeg fikk epidural ved 5-6 cm åpning. Under 2 timer senere var jenta født :)
 
*sniker litt*

For min del er ikke epidural farlig, men jeg liker ikke tanken på å være bedøvd fra livet og ned. Både pga faren ved det, men også fordi jeg ønsker å være tilstede også fysisk med smerten når jeg føder. Også for tiden etter er det for meg verdt det å ikke ha epidural.

Men drøyer fødselen ut i laaaaang tid og smertene blir bare en plage (og negativt) for opplevelsen kan jeg godt ende opp med det.
 
Jeg tror ikke jeg kommer til å ta epidural denne gangen. Har prøvd å ta den med de andre 2 fødslene. De klarte ikke treffe og jeg ende opp med store smerter i ryggen som jeg enda plages med.
 
Jeg hadde vel ikke noe i mot epiduralen sist, men ville prøve så lenge som mulig uten fordi jeg syntes det virket så forferdelig vondt å få satt den :p Men da jeg ikke hadde noen pauser mellom riene og det var konstant vondt spurte jeg etter det, og kjente ikke noe til det. De slet litt med å få satt den da, siden jeg ikke klarte å sitte stille pga smertene.

Den stoppet opp riene så de måtte skru den av igjen, men den pausen jeg fikk var gull verdt!
 
*sniker litt*

For min del er ikke epidural farlig, men jeg liker ikke tanken på å være bedøvd fra livet og ned. Både pga faren ved det, men også fordi jeg ønsker å være tilstede også fysisk med smerten når jeg føder. Også for tiden etter er det for meg verdt det å ikke ha epidural.

Men drøyer fødselen ut i laaaaang tid og smertene blir bare en plage (og negativt) for opplevelsen kan jeg godt ende opp med det.

Hva mener du med at det er verdt å ikke ta den med tanke på tiden etter? :)
 
Hva mener du med at det er verdt å ikke ta den med tanke på tiden etter? :)

Jeg har veldig lang halveringstid på sånne medisiner og vet med erfaring at bedøvelse av de fleste slag sitter lengre i kroppen min enn "normalt". Prøvd masse ulike (både ved medisinske tilfeller, tannlegen etc), og kroppen bruker veldig lang tid på å få det ut av systemet.

Så vil med det mest sannsynlig være bedøvd i flere timer etter fødsel og det ønsker jeg ikke :)
 
Jeg har veldig lang halveringstid på sånne medisiner og vet med erfaring at bedøvelse av de fleste slag sitter lengre i kroppen min enn "normalt". Prøvd masse ulike (både ved medisinske tilfeller, tannlegen etc), og kroppen bruker veldig lang tid på å få det ut av systemet.

Så vil med det mest sannsynlig være bedøvd i flere timer etter fødsel og det ønsker jeg ikke :)
Ah, det skjønner jeg da :)
 
Godt å høre positive sider med epiduralen :)
Hvordan syns du det var å få kateter?! :eek:
Ikke meg som ble spurt og jeg hadde ikke epidural heller, men jeg synes kateter er forferdelig fordi jeg ikke klarer å gå på do etterpå det tas ut. Slet flere dager etter fødselen og det var det samme etter en operasjon jeg hadde for tolv år siden:p men kom nå i gang igjen etter hvert. :)
Kan ikke huske smerter ifm kateter, fikk kanskje lokal bedøvelse da de la det inn?
 
Godt å høre positive sider med epiduralen :)
Hvordan syns du det var å få kateter?! :eek:

Jeg har bare godt å si om epidural!:)

Kateter var null problem, det gjorde ikke vondt eller svidde, jeg merket det såvidt. For min del betydde det så lite etter og under fødselen, de kunne gjøre omtrent hva som helst, jeg var helt oppslukt i lillegutt<3
 
Jeg fikk epidural ved første fødsel, er veldig glad jeg tok det.
Eneste minuset var at jeg ikke kjente når pressriene kom.
 
Back
Topp