Jobbstart og baby på 11 mnd

Takk! Denne tråden ble ikke helt som jeg hadde tenkt :p

Her klarer også mannen roe henne med tull og lek, eller med å se på noe på mobilen! Men det er jo dumt som du skriver da de skal sove :p Men da jeg jobber kveld må hun tåle at pappa ordner opp! Forhåpentligvis blir hun litt mer pappajente da :p
Det blir å gå seg til skal du se. Det blir nok vanskelig helt i starten, men hun finner nok fort ut at det kun er pappa som er der og slå seg til ro med det.
 
Så det er ikke spydig å si at jeg ikke har kunnskap om mat og søvn?
Nei det er jo tydelig fakta, fordi det dere skriver stemmer ikke med det som anses å være normalt av helsemyndighetene og andre fagartikler ang spedbarnsernæring og søvn. Du må gjerne motbevise meg, hvis du mener du kan noe om det altså :)

Jeg spør deg igjen: hva mener du og eventuelt de kildene du har for påstandene dine at man skal gjøre da?
 
Problemet er litt at vi bare er to avdelinger, og da er jeg den eneste sykepleieren der på kveld. Ved bakvakt må de i så fall komme fra sykehjemmet som ligger 1,5 km unna! :p
Jeg har hørt dere sykepleiere ikke akkurat er overbemannet, synd dere ikke kan være to sykepleiere noen dager hvertfall.
Som flere andre her har sagt så blir gjerne folk med behov for ammefri fritatt fra kvelds og nattevakter en periode. Er jo gjerne bare snakk om noen uker eller måneder:)

Dersom babyen får i seg nok mat og ikke gråter av sult så venner hun seg nok til å roe seg med pappaen :) Men er det behov for ammefri så er det en rettighet du ikke skal føle du ikke kan benytte deg av dersom barnet ditt har behovet. Det er jo derfor vi har den :)
 
Jeg synes det er rart at de som ammer ikke forbereder seg bedre til de skal ut i jobb igjen. Ser at denne problemstillingen gjentar seg her inne. Barnet er nesten ett år og da er det på tide at hun klarer seg natta gjennom uten pupp. Barnet burde også sove i egen seng. Det er så mange som lager ris til egen bak. Er kanskje på tide at barnet venner seg til pappaen?
For det første er det anbefalt å amme til barnet er 2 år og gjerne lenger. Dessuten så bør foreldre tilpasse seg barnets behov, ikke omvendt!
Nattammingen er viktig for å opprettholde melkeproduksjonen.
Permisjonen burde vært lenger for mor!
 
Står at hun ammer mange ganger om natten. Blir tøft å komme seg i jobb igjen og aldri få muligheten til å sove og slappe av.
Det er ikke sikkert. Jeg ammer min på 2 fortsatt om natta og hun sover ofte i senga vår. Jeg får søvnen min og klarer fint å jobbe. Jobber både dag og kveld.
 
Nå skal deg også sies at vi samsover og ammer på natten. Jenta mi er 14 mnd. Hun elsker mat og pupp. Så her går det i begge deler. Vi kan amme alt fra 5-12 ganger på en dag.

Jeg grudde meg helt sinnsykt til å begynne å jobbe. Hun er ekstremt mamma dalt. Som jeg skrev tidligere er ikke der så rart det er sånn det skal være fra naturens side. Pappaen var helt klar over dette. Det tok ca litt under en uke for at hun ikke skulle rope på meg og gråte etter meg. Men det skal sies de hadde det kjempe fint i den uken også. Men det var mest da hun var trøtt at hun ønsket at mamma var der. Pappaen koste masse med henne når det var tøft, og rydding og vask for bare være det i de ukene.

Vi ammet alltid et par ganger før jeg dro, ammet når jeg kom hjem og da virket det som om hun tok igjen all den ammingen som hun hadde gått glipp av. Hun spiste helt greit også når jeg bar borte.

Vi gjorde som sagt ikke noe spesielt før jeg skulle begynne i jobb. Men hvis pappaen kan bære i bæresele/sjal så tror jeg mye hjelper. masse kos og gjøre noe gøy kan også hjelpe.

Ellers så tror jeg at det viktigste er å bare ta ting som det kommer og ikke stresse for mye :) så sender jeg deg en god klem
 
Pappaen klarer ikke å roe barnet, så da tolker jeg det som at hun overkjører pappaen litt. Jeg skjønner at en pupp er mer enn mat, men det virker mer som det er kos for mora. En ettåring har ikke behov for mat om natten og heller ikke kos da, men søvn.
Din baby kanskje, men ikke ungen min! At det er mulig å være så trangsynt at du tror alle unger er som din.
 
Takk! Denne tråden ble ikke helt som jeg hadde tenkt :p

Her klarer også mannen roe henne med tull og lek, eller med å se på noe på mobilen! Men det er jo dumt som du skriver da de skal sove :p Men da jeg jobber kveld må hun tåle at pappa ordner opp! Forhåpentligvis blir hun litt mer pappajente da :p

Ja, det ordner seg nok. :)
 
Nei det er jo tydelig fakta, fordi det dere skriver stemmer ikke med det som anses å være normalt av helsemyndighetene og andre fagartikler ang spedbarnsernæring og søvn. Du må gjerne motbevise meg, hvis du mener du kan noe om det altså :)

Jeg spør deg igjen: hva mener du og eventuelt de kildene du har for påstandene dine at man skal gjøre da?

Jeg har aldri hørt om en snart ettåring (sunt og friskt) ikke spiser vanlig mat.

Fra helsedirektoratet:

Fra 12 måneder
Vanlig oppdelt mat
Samme mat som familien, men uten for mye salt. Kumelk, magre typer anbefales

(Ja, barnet er 11mnd, men er om få uker ett år).
 
Jeg har aldri hørt om en snart ettåring (sunt og friskt) ikke spiser vanlig mat.

Fra helsedirektoratet:

Fra 12 måneder
Vanlig oppdelt mat
Samme mat som familien, men uten for mye salt. Kumelk, magre typer anbefales

(Ja, barnet er 11mnd, men er om få uker ett år).
Jeg derimot har hørt om mange, min inkludert til tross for at han ikkke fikk mm eller mme på den alderen
 
Jeg har aldri hørt om en snart ettåring (sunt og friskt) ikke spiser vanlig mat.

Fra helsedirektoratet:

Fra 12 måneder
Vanlig oppdelt mat
Samme mat som familien, men uten for mye salt. Kumelk, magre typer anbefales

(Ja, barnet er 11mnd, men er om få uker ett år).
Hva du har hørt om er irrelevant. Ligger en tråd her på generelt nå om dette, der du kan lese om flere med motsatt av hva du til nå har hørt. I tillegg det som står i denne tråden.

Det du skriver her er bare hva barnet kan spise.
Fra 6-12 mnd skal morsmelk være hovedernæringen til barnet (begynne med smaksprøver ved 6 mnd og øke på, men allikevel er morsmelk en stor del ved 11 mnd). Fra 12 skal fast føde gradvis erstatte mer og mer av morsmelken - som helst skal opprettholdes til barnet er 2 år og gjerne lenger. Kumelk er ikke nødvendig, men de kan få det fra 12 mnd (de skal altså ikke ha det før). Sier seg selv at menneskemelk er bedre egnet enn melk til kalv.

Kan finne kilder på dette og det andre senere, men har ikke tid akkurat nå.
 
Nå skal deg også sies at vi samsover og ammer på natten. Jenta mi er 14 mnd. Hun elsker mat og pupp. Så her går det i begge deler. Vi kan amme alt fra 5-12 ganger på en dag.

Jeg grudde meg helt sinnsykt til å begynne å jobbe. Hun er ekstremt mamma dalt. Som jeg skrev tidligere er ikke der så rart det er sånn det skal være fra naturens side. Pappaen var helt klar over dette. Det tok ca litt under en uke for at hun ikke skulle rope på meg og gråte etter meg. Men det skal sies de hadde det kjempe fint i den uken også. Men det var mest da hun var trøtt at hun ønsket at mamma var der. Pappaen koste masse med henne når det var tøft, og rydding og vask for bare være det i de ukene.

Vi ammet alltid et par ganger før jeg dro, ammet når jeg kom hjem og da virket det som om hun tok igjen all den ammingen som hun hadde gått glipp av. Hun spiste helt greit også når jeg bar borte.

Vi gjorde som sagt ikke noe spesielt før jeg skulle begynne i jobb. Men hvis pappaen kan bære i bæresele/sjal så tror jeg mye hjelper. masse kos og gjøre noe gøy kan også hjelpe.

Ellers så tror jeg at det viktigste er å bare ta ting som det kommer og ikke stresse for mye :) så sender jeg deg en god klem

Her er hun også ekstremt mammadalt, det har hun vært hele veien. På dagen koser hun gjerne med pappaen da hun er trøtt/sliten hvis jeg ikke er i nærheten. Ser hun meg derimot, da blir det ramaskrik :p På kvelden/natta derimot er det kun pappa som er bra nok :p Har et håp om at hun sover litt bedre nå som hun har begynt å spise litt mer de siste dagene! :p Merker hvertfall at hun ammer mindre på dagen nå! På natten derimot ammer hun mye.
Men godt å høre at det gikk seg til for dere :) Vil tro det gjør det for oss også :)
 
Her er hun også ekstremt mammadalt, det har hun vært hele veien. På dagen koser hun gjerne med pappaen da hun er trøtt/sliten hvis jeg ikke er i nærheten. Ser hun meg derimot, da blir det ramaskrik :p På kvelden/natta derimot er det kun pappa som er bra nok :p Har et håp om at hun sover litt bedre nå som hun har begynt å spise litt mer de siste dagene! :p Merker hvertfall at hun ammer mindre på dagen nå! På natten derimot ammer hun mye.
Men godt å høre at det gikk seg til for dere :) Vil tro det gjør det for oss også :)

Det vil det nok :) har du prøvd å tilby puppen mer på dagen? Bare en tanke hvis det blir mye på kvelden ;)
 
Frøkna er 11 måneder og om et par uker begynner jeg i jobb. Ammer enda, og ammer endel på dagen da hun ikke er så super interessert i mat og vi ammer mange ganger om natten.

Hun våkner ofte ved 21-22 tiden på kvelden og roer seg oftest ikke igjen før hun kommer over i vår seng og blir ammet. Hun skal helst ikke holdes av noen annen enn meg da hun er sliten/trøtt/sulten/lei seg.

Hun har nok et stort nærhetsbehov da hun ligger klistret inntil meg om natten.

Dagvaktene bekymrer meg ikke. Hun spiser grøt og drikker litt vann, så da klarer hun seg! Men kveldsvaktene, da jobber jeg ofte til 22.30. Hun roer seg ikke hos mannen på kvelden.

Noen som har noen erfaringer med at det går seg til? Tenker jo at det bare må gå seg til. Men får litt dårlig samvittighet for at jeg må reise fra henne :p

Jeg ser at du har fått mange svar, så kan hende at du har fått dette tipset tidligere og ;)

Vi er snart i en ganske lik situasjon som dere. Jeg skal snart begynne i ny jobb, på sykehjem. Det blir mest sein vakter og helg.
Her er det ganske likt som dere har det mtp amming og soving. Pappa er ok tidlig på kvelden, ellers ligger hun helt inntil meg.
Vi holder på med en bok som heter "sove uten gråt", av Elizabeth Pantley. Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste!! Den tar for seg utfordringer med søvn, amming, rutiner osv.
Lykke til :)
 
Jeg ser at du har fått mange svar, så kan hende at du har fått dette tipset tidligere og ;)

Vi er snart i en ganske lik situasjon som dere. Jeg skal snart begynne i ny jobb, på sykehjem. Det blir mest sein vakter og helg.
Her er det ganske likt som dere har det mtp amming og soving. Pappa er ok tidlig på kvelden, ellers ligger hun helt inntil meg.
Vi holder på med en bok som heter "sove uten gråt", av Elizabeth Pantley. Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste!! Den tar for seg utfordringer med søvn, amming, rutiner osv.
Lykke til :)
Signerer amaryllis om boka, den har jeg lært mye av. Den hjalp oss mye med mellomstebror :)
Ønsker deg lykke til, og håper dere finner en løsning som funker bra for alle parter :)
 
Signerer amaryllis om boka, den har jeg lært mye av. Den hjalp oss mye med mellomstebror :)
Ønsker deg lykke til, og håper dere finner en løsning som funker bra for alle parter :)

Så kjekt at dere har hatt nytte av den og :D

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok før dere merket endring? Vi har hatt en pause fra boken pga at jenten ble syk. Litt fortvilende å måtte begynne på nytt...
 
Så kjekt at dere har hatt nytte av den og :D

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok før dere merket endring? Vi har hatt en pause fra boken pga at jenten ble syk. Litt fortvilende å måtte begynne på nytt...
Vi merket små endringer etter noen få dager,men de virkelige store kom etter et par uker. Vi tok oss god tid, og brukt endel av tipsene på lillesøster også, uten planer om store endringer. :)
 
Jeg ser at du har fått mange svar, så kan hende at du har fått dette tipset tidligere og ;)

Vi er snart i en ganske lik situasjon som dere. Jeg skal snart begynne i ny jobb, på sykehjem. Det blir mest sein vakter og helg.
Her er det ganske likt som dere har det mtp amming og soving. Pappa er ok tidlig på kvelden, ellers ligger hun helt inntil meg.
Vi holder på med en bok som heter "sove uten gråt", av Elizabeth Pantley. Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste!! Den tar for seg utfordringer med søvn, amming, rutiner osv.
Lykke til :)

Mulig jeg må sjekke ut boka! Kan du si kort hva slags type tips/råd/veiledning den inneholder? Trenger ikke referat altså, bare en følelse av hva den inneholder :p
 
Back
Topp