Jobbstart og baby på 11 mnd

Frøkna er 11 måneder og om et par uker begynner jeg i jobb. Ammer enda, og ammer endel på dagen da hun ikke er så super interessert i mat og vi ammer mange ganger om natten.

Hun våkner ofte ved 21-22 tiden på kvelden og roer seg oftest ikke igjen før hun kommer over i vår seng og blir ammet. Hun skal helst ikke holdes av noen annen enn meg da hun er sliten/trøtt/sulten/lei seg.

Hun har nok et stort nærhetsbehov da hun ligger klistret inntil meg om natten.

Dagvaktene bekymrer meg ikke. Hun spiser grøt og drikker litt vann, så da klarer hun seg! Men kveldsvaktene, da jobber jeg ofte til 22.30. Hun roer seg ikke hos mannen på kvelden.

Noen som har noen erfaringer med at det går seg til? Tenker jo at det bare må gå seg til. Men får litt dårlig samvittighet for at jeg må reise fra henne :p
Jeg har jobbet senvakter med samme "problem" som deg. Jeg har søkt om ammefri på senvakter og fått dette innvilget. Har da reist kl 20 fra jobb.
 
Ser det blir litt mye meninger her, så da deler jeg min og.

Fantasi fint å lese! Er som om jeg skulle skrevet det selv :D jeg heier på deg og dere og tror det går seg til :)
Frøkna min på 11 mnd er helt lik, men har hatt to netter borte uten morsmelk eller pupp og det har gått bare fint :) sendte da med mme siden jeg ikke får pumpet. Tror det blir lettere når puppen ikke er tilgjengelig :)

Om det er selvforskyldt og du har gravd ditt eget hull som noen her mener, skal du bare vite at jeg står i hullet med deg og ser opp på den blå himmelen med sol og stortrives! Nattamming, dagamming, koseamming - alt gir nærhet og gjør våre døtre sterke og trygge på seg selv. Ved å få trygghet blir man selv trygg ♡
 
Står det noe om at hun har prøvd å avvenne pupp om natten og få henne til å sove hele natten i egen seng da? Nei. Da har hun kanskje ikke prøvd så veldig heller.

Men nå har hun vel gitt en god forklaring på hvorfor babyen får mat også vel? De fleste barn vil vel slutte med nattmat når de er klare for det uten avvenning tenker jeg - dette mener jeg er å følge BARNETS tempo..

Å ha babyen i senga sammen med foreldrene er vel ikke galt etter 1 år det?? Det får jo være opp til foreldre og barn tenker jeg?!
 
Ser det blir litt mye meninger her, så da deler jeg min og.

Fantasi fint å lese! Er som om jeg skulle skrevet det selv :D jeg heier på deg og dere og tror det går seg til :)
Frøkna min på 11 mnd er helt lik, men har hatt to netter borte uten morsmelk eller pupp og det har gått bare fint :) sendte da med mme siden jeg ikke får pumpet. Tror det blir lettere når puppen ikke er tilgjengelig :)

Om det er selvforskyldt og du har gravd ditt eget hull som noen her mener, skal du bare vite at jeg står i hullet med deg og ser opp på den blå himmelen med sol og stortrives! Nattamming, dagamming, koseamming - alt gir nærhet og gjør våre døtre sterke og trygge på seg selv. Ved å få trygghet blir man selv trygg ♡

Halleluja!!!! ❤️
 
At du gidder å svare henne :p

Men jeg tror det ofte går seg til fordi barnet vet at mamma ikke er der. Jeg må ærlig innrømme at vi har slitt med legging her, men kun når jeg har vært hjemme. De gangene jeg ikke er tilstede har pappaen hatt en veldig fin leggestund, men helt grusomme når jeg er tilstede. Hvordan er barnet ditt de gangene du ikke er tilstede?

Kan jo legge til at det har hjulpet veldig her å legge jenta vår i vår seng sammen med pappaen sånn at hun sovner igjen. Har vi orket har vi løftet henne tilbake igjen, men ofte har hun bare blitt liggende. Tror det er viktigst med nærheten, i hvert fall her da.. Nå er hun fem år og vi samsover fortsatt. Hun og pappaen i hvert fall, siden jeg samsover med baby.. :)

Skjønner egentlig ikke det selv :p

Ja, det går som regel mye bedre da jeg ikke er der. F.eks. hvis hun er sutrete på dagtid og jeg ikke er der så er hun gladelig hos pappaen sin :)
Midt på natten blir hun ofte liggende fordi jeg sovner mens vi ammer :p Men ved oppvåkningen ved 21-22 tiden er hun helt desperat etter å få sove inntil meg!
 
Jeg er vel litt enig med noen her om at man bør forberede seg på permisjonsslutt litt tidligere enn 2 uker før. Så slipper du stress og bekymringer for om barnet spiser osv, mens du er borte. Men nå er det iallefall tid for å la pappaen trå til. Du bør kanskje vekk noen kvelder/timer før det gjelder, og la barnet venne seg til pappaen som er like god som deg. Å ta tilbake natta betyr ikke skrikekur, men det betyr at man ikke gir etter for det de vil ha men strengt tatt ikke trenger som snart ettåring. Du og pappaen får finne en metode sammen som virker samtidig som behovene for nærhet og omsorg dekkes. Jo eldre de blir jo vanskeligere er det å slutte med puppen... Jeg har venninner som er veldig "gode" eksempler på det. Det går nok bedre enn du tror! :)

Fast føde har vi prøvd å få i henne i flere måneder! Så kan ikke akkurat si vi ikke har forberedt oss på dette, vi har virkelig prøvd. Bysset og bysset og prøvd å legge henne i senga hennes, men hun hylskriker. Prøver å stryker og synge mens hun ligger i senga, men hun hylskriker. Mannen har prøvd like mye som meg!
 
Bruk nettvett!
Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak.

http://forum.babyverden.no/help/terms
Her tåler ikke folk andre meninger og flere går til angrep på meg, men det er tydeligvis greit.
 
Da forstår jeg det blir vanskelig ☺ det går seg nok raskt til...gjorde det når jeg begynte på jobb hvertfall... puppen ble byttet ut med flaske da...og nå er den like god som puppen og pappan legger henne uten problemer ☺

Ja, det går seg nok til :) De siste dagene har hun endelig begynt å spise middag, så det går fremover i forhold til fast føde hvertfall!
Skulle ønske hun tok flaske, for da skulle mannen helt klart fått gitt henne det :p
 
Pappaen klarer ikke å roe barnet, så da tolker jeg det som at hun overkjører pappaen litt. Jeg skjønner at en pupp er mer enn mat, men det virker mer som det er kos for mora. En ettåring har ikke behov for mat om natten og heller ikke kos da, men søvn.

Jeg overkjører ikke pappaen. Du har bastante meninger om noe du ikke vet noe om!! Vi har prøvd å drøye amming på kveld flere ganger, så kom ikke her å si det er mest kos for meg! Hun blir helt hysterisk og klamrer seg inntil meg.
 
Unødvendig og komme med kjipe komentarer.. Lykke til med og starte i jobb.. Min erfaring er at når eg var ute av huset blei pappaen god nokk. Virka ikkje om eg var hjemme. Så det går nokk bra :) og dere finner nokk den beste løysningen for deres familie..

Tusen takk :) Vil tro det hjelper at jeg er ute av huset ja! Det går seg vel til :)
 
Kan et tips være å begynne å gi litt flaske da? Her fikk gutten mme til han var langt over året. Var heller ikke noe interessert i mat (er forsåvidt ikke det nå heller) så da fikk han mme for å få i seg mest mulig næring. Uansett om du pumper litt eller gir mme, så er jo det noe pappaen kan gi på kvelden om det roer litt.

Hun tar ikke flaske! Da blir hun bare illsint :p Heldigvis har hun fått litt mer smaken på fast føde de siste dagene :p
 
Står det noe om at hun har prøvd å avvenne pupp om natten og få henne til å sove hele natten i egen seng da? Nei. Da har hun kanskje ikke prøvd så veldig heller.

Dette er mitt andre barn. Med første slapp jeg bekymre meg for dette i det hele natt. Han sov bedre på natten og spiste mer fast føde! Barn er forskjellige!!
 
Jeg har jobbet senvakter med samme "problem" som deg. Jeg har søkt om ammefri på senvakter og fått dette innvilget. Har da reist kl 20 fra jobb.

Skulle gjerne søkt om det hadde det ikke vært for at jeg på kveld er alene sykepleier på vakt :/
 
Ser det blir litt mye meninger her, så da deler jeg min og.

Fantasi fint å lese! Er som om jeg skulle skrevet det selv :D jeg heier på deg og dere og tror det går seg til :)
Frøkna min på 11 mnd er helt lik, men har hatt to netter borte uten morsmelk eller pupp og det har gått bare fint :) sendte da med mme siden jeg ikke får pumpet. Tror det blir lettere når puppen ikke er tilgjengelig :)

Om det er selvforskyldt og du har gravd ditt eget hull som noen her mener, skal du bare vite at jeg står i hullet med deg og ser opp på den blå himmelen med sol og stortrives! Nattamming, dagamming, koseamming - alt gir nærhet og gjør våre døtre sterke og trygge på seg selv. Ved å få trygghet blir man selv trygg ♡

Tusen takk ❤️ Denne var god å lese! Ja, det går seg nok til og jeg håper vi kan amme en stund til!! :)
 
Back
Topp