Tenåring med dårlig tandhygiene

MiaDenPia

Elsker forumet
Har en tenåring med svært dårlig tann hygiene, som misliker tannleger og tannpleiere og har totalt nekt mot å gå dit.

Han har store atferdsvansker og relasjonstilknytnings problemer som ikke gjør saken noe bedre.

Så det jeg lurer på er : jeg har en fantastisk tannlege som er utrolig dyktig. Som jeg skulle ønsket å ta guttungen med til . Men kan man få det dekket? For egentlig skal de jo gå til skole tannlegen, han er 15 år
 
Jeg hadde samme problemer, og har fortsatt ekstrem tannlegeskrekk... Dette er faktisk noe som kan dekkes både når de er under offentlig tannhelse og senere... Jeg måtte ha lystgass når jeg var ung ellers fikk ingen ta i munnen min, nå må jeg ha full narkose men får deler av det dekket fordi jeg har skikkelig tannlegeskrekk.... Ring tannlegen og snakk med de, dette er mye vanligere enn de fleste tror :)
 
Kontakt Nav og hør.
Eg var tannløs før eg var 25 nettopp fordi eg nektet å gå til skoletannlege osv.
Idag har eg kun proteser, et helt nytt liv og takket være Nav, var regningen min på 30 000 istedenfor 200 000.
 
Uansett hva man sier så nekter ham, og er man heldig pusser han tennene 1 gang pr uke. Han drikker mye brus. Både i skjul og ellers. Hele ukelønna går til det
 
Eneste som fungere desverre er vel hvis ei jente på hans alder sier fra til han. Men du kan jo prøve å si at ingen vil kysse en uten tenner eller med dårlig ånde.
 
Holde tilbake ukelønnen og kreve at han pusser tennene i det minste..?
 
Siden han er 15 år syns jeg du godt kan vise han hva som skjer når man ikke pusser tenner osv, samt snakke om prisen for å fikse tenner etter noe sånt!

Er det en diagnose på han? Det kan gjøre det lettere å få for eksempel innvilget pleie under narkose, med søskenbarnet mitt får de kun røntgen mens hun er våken, alt annet skjer under narkose.

Håper dere finner en grei løsning på det, MEN god munnhygiene er veldig viktig! Kanskje prøve å bytte tannkrem og tannbørste, kanskje elektriske er bedre osv
 
Regner med han har en pc eller noe annet form for spill , ta den ifra han eller dra ut Internett. Noen ting må man bare, sånn er det med den saken. Så får han heller bare være sur og greien på deg. Tar han det utover deg fysisk, så må du noe mannlig hjelp. Noen fra familie, skole, barnevern osv.
 
Hør med helfo, men jeg tror nok du må betale det selv
 
Uansett hva man sier så nekter ham, og er man heldig pusser han tennene 1 gang pr uke. Han drikker mye brus. Både i skjul og ellers. Hele ukelønna går til det

Her har du jo virkelig et sammensatt problem. Brusdrikking, manglende tannpuss og tannlegeskrekk.

Når en er 15, tåler en å bli orientert om et par ting. Deriblandt konsekvenser av manglende tannhygiene.

Tenker at du må være litt listig. Hva med å innføre konkurranse i heimen vedr brusdrikking? Den som drikker minst får en premie f.eks. Rett og slett prøve å belønne i stedet for å straffe. Siden ukepengene går til brus, ville jeg rett og slett holdt litt tilbake. Men obs... Hvis han MÅ ha brus, kan kanskje mangel på penger føre til nasking, så det blir jo helt feil. Men la ukepengene bli belønning for tannpuss. Ingen tannpuss, ingen ukepenger. Lag rett og slett en prisliste.
Vet ikke hvor mye han får i ukepenger. Men sett en pris per tannpuss og sett en bonus for hver dag han ikke drikker brus f.eks. La ham være med å bestemme litt, men la tannpussen være ufravikelig krav! De gangene han ikke pusser tennene, puttes beløpet i en annen bøsse/konto - sparing til gebiss. Liten realitetsorientering der.
 
Her har du jo virkelig et sammensatt problem. Brusdrikking, manglende tannpuss og tannlegeskrekk.

Når en er 15, tåler en å bli orientert om et par ting. Deriblandt konsekvenser av manglende tannhygiene.

Tenker at du må være litt listig. Hva med å innføre konkurranse i heimen vedr brusdrikking? Den som drikker minst får en premie f.eks. Rett og slett prøve å belønne i stedet for å straffe. Siden ukepengene går til brus, ville jeg rett og slett holdt litt tilbake. Men obs... Hvis han MÅ ha brus, kan kanskje mangel på penger føre til nasking, så det blir jo helt feil. Men la ukepengene bli belønning for tannpuss. Ingen tannpuss, ingen ukepenger. Lag rett og slett en prisliste.
Vet ikke hvor mye han får i ukepenger. Men sett en pris per tannpuss og sett en bonus for hver dag han ikke drikker brus f.eks. La ham være med å bestemme litt, men la tannpussen være ufravikelig krav! De gangene han ikke pusser tennene, puttes beløpet i en annen bøsse/konto - sparing til gebiss. Liten realitetsorientering der.
Ingen dum idé, jammen værd ett forsøk. Får 200 kr uken , men han må arbeide for pengene
 
Kontakt Nav og hør.
Eg var tannløs før eg var 25 nettopp fordi eg nektet å gå til skoletannlege osv.
Idag har eg kun proteser, et helt nytt liv og takket være Nav, var regningen min på 30 000 istedenfor 200 000.
Kan du sende meg en pm, jeg har noen spørsmål. Men du har sperret så man ikke får sendt deg pm..
 
Back
Topp