Tenåringer med store atferdsvansker, avlastning

MiaDenPia

Elsker forumet
Har pr idag 1 helg i mnd avlastning, da er han på tur med x antall voksne og ungdommer til forskjellige plasser .....

Det jobbes også med å få godkjent en i familien som avlaster, og att han skal ha en helg i mnd der au,

Men , finnes det noe mer å søke om ? Han har store atferdsvansker og vi har i tillegg ett barn på snart 3 å ta hensyn til

Eller noen andre tiltak å få innvilget?
 
Regner med det er gjennom kommunen avlastningen skjer?

Be om nytt møte, og sjekke ut mulighetene om utvidet avlastning? :)

Vil bare ønske dere lykke til! Og håper det ordner seg:)
 
Ta kontakt med tildelingskontoret i din kommune. De vil kunne hjelpe deg med hvilke tilbud man kan søke om.
 
Støttekontakt noen timer her og der? Som kan ta han med på aktiviteter? Kan han ha rett på BPA?

Edit: Jeg vet du spør om avlastning, så jeg svarer jo litt utenom... Tenkte bare på ting som kan hjelpe dere i hverdagen. :)
 
Vil ikke et barn med atferdsvansker få det verre med enda flere å forholde seg til? En støttekontakt kun på dagtid er kanskje bedre?

Vet noen får personer hjem til seg for å hjelpe til med ulike ting, når man har for mye som krever med barna.
 
Det er snakk om att en nær slektning skal være avlaster, dvs en som kjenner tenåringen godt, og om det skal søkes om mer er det ønskelig at det blir samme personen, han har hatt støttekontakt tidligere men han synes det stjal for mye fritid. Han kunne gjerne ha fortsatt men han forlangte å få slutte med helge turene da....

Helge turene stor trives han på, var litt protestantisk og negativ i begynnelsen (som er vanlig for ham) , men nå er det vist helt topp. Gruppa han er med består av en fast gjeng ungdommer og voksne , med faste vikarer om noen av de voksne ikke kan...

I regi av vårt lokale Filadelfia

Det er vanskene hans som byr på størst utfordringer for oss foreldre
... han er svært høy røstet og hvis man prøver å irettesette ham så blir han gjerne mer høy røstet. En vanlig hverdag består i å vekke ham. Få ham i dusjen (han dusjer selv, men jeg må legge inn tøy) , få han av gårde med skole drosjen.
Hvis han ikke liker opplegget på skolen kan han finne på å forsove seg eller late som han er syk.

Hvis han er stresset , sliten eller nye har skjedd kan han snakke ganske høyt. ...

Lillebror har blitt skremt når storebror trua meg med å dælje til meg med padden når han ble irettesatt ved middagsbordet /økte røsten
 
Last edited:
Vil ikke et barn med atferdsvansker få det verre med enda flere å forholde seg til? En støttekontakt kun på dagtid er kanskje bedre?

Vet noen får personer hjem til seg for å hjelpe til med ulike ting, når man har for mye som krever med barna.
Jo egentlig
 
Hvis du finner ut av det så gi meg beskjed! Har to gutter på sju med vansker. De hadde et avlastningshjem fra de var to til de var seks, men da avsluttet hjemmet det. Nå sitter vi bare på vent i håpet om et nytt hjem.

Det er kanskje ikke alltid lett å presentere barn med slike utfordringer for mange mennesker, men i familie settingen letter det barn og foreldre såpass mye at det ofte er flere fordeler enn ulemper. Å kunne savne barnet/barna dine når de krever såpass mye av deg er veldig bra for relasjonen. Følte meg som en uthvilt og mye bedre mor når jeg hadde fått en helg til å hvile ut.
:)
 
Vi holdt nettopp på å få på plass ett opplegg, 1 helg i mnd hos en i familien, desverre går vedkommende på opplegg fra nav , først trodde vedkommende det skulle gå greit , men det viser seg att dersom han tar jobben trekker nav ham i lønn ... og det er ikke optimalt for de trekker mer enn han ville tjent på jobben. ..

Så han måtte takke nei , var til samtale med kommunen og alt og skulle bare snakke med nav og levere politiattest. ...

Han har sagt han kan ta jobben likevell men svart i så fall og det er ikke en mulighet for oss
 
Har flere aktuelle kandidater men alle går på opplegg fra nav , 2 driver med videre utdanning og den siste er på søken etter jobb. ..

Det finnes dog muligheter for att den.ene kan ta jobben når videre utdanningen er ferdig, men det kan ta sin tid. ..

Barnet har besteforeldre men de bor på landet så han vil ikke være der, vurderer dog å høre om de kanskje kunne tenkt seg å komme hit en helg i mnd... kunne jo funket det også
 
Det er snakk om att en nær slektning skal være avlaster, dvs en som kjenner tenåringen godt, og om det skal søkes om mer er det ønskelig at det blir samme personen, han har hatt støttekontakt tidligere men han synes det stjal for mye fritid. Han kunne gjerne ha fortsatt men han forlangte å få slutte med helge turene da....

Helge turene stor trives han på, var litt protestantisk og negativ i begynnelsen (som er vanlig for ham) , men nå er det vist helt topp. Gruppa han er med består av en fast gjeng ungdommer og voksne , med faste vikarer om noen av de voksne ikke kan...

I regi av vårt lokale Filadelfia

Det er vanskene hans som byr på størst utfordringer for oss foreldre
... han er svært høy røstet og hvis man prøver å irettesette ham så blir han gjerne mer høy røstet. En vanlig hverdag består i å vekke ham. Få ham i dusjen (han dusjer selv, men jeg må legge inn tøy) , få han av gårde med skole drosjen.
Hvis han ikke liker opplegget på skolen kan han finne på å forsove seg eller late som han er syk.

Hvis han er stresset , sliten eller nye har skjedd kan han snakke ganske høyt. ...

Lillebror har blitt skremt når storebror trua meg med å dælje til meg med padden når han ble irettesatt ved middagsbordet /økte røsten
Mannen min er både avlaster og støttekontakt. Så en helg i måneden og utvidede støttekontakt timer i måneden for en veldig vanskeligstilt ungdom i familien min. Det ble godkjent etter et møte med mor, skolen, BUP osv
 
Vil ikke være der, fordi det er på landet eller fordi han ikke vil være hos de?
 
Har ungdommen en diagnose, f.eks Asperger syndrom, eller er det "bare" at han er utagerende?
BUP kan hjelpe til med ulike tiltak, og utredning, noe som kan være til god hjelp, særlig hvis man søker om BPA.

Jeg har selv jobbet som BPA, og vet hvor nyttig det kan være for dem med "litt ekstra" i hverdagen, å ha en fast kontaktperson som kan være der hver dag, sånn at man slipper å forholde seg til nye mennesker hele tiden.
En BPA kan være med på alt annet brukeren gjør av aktiviteter, legetimer, dagligdagse gjøremål osv. :)
 
Har ungdommen en diagnose, f.eks Asperger syndrom, eller er det "bare" at han er utagerende?
BUP kan hjelpe til med ulike tiltak, og utredning, noe som kan være til god hjelp, særlig hvis man søker om BPA.

Jeg har selv jobbet som BPA, og vet hvor nyttig det kan være for dem med "litt ekstra" i hverdagen, å ha en fast kontaktperson som kan være der hver dag, sånn at man slipper å forholde seg til nye mennesker hele tiden.
En BPA kan være med på alt annet brukeren gjør av aktiviteter, legetimer, dagligdagse gjøremål osv. :)
De trodde han hadde ADHD men medisiner hjalp ikke , de tror han er hyper sensitiv, men ingen utredning er foretatt ennå. Han har store atferdsvansker . I tillegg til relasjonstilknytnings problemer (som følge av omsorgs svikt fra hans mors -jeg er stemor, side i barndommen)
 
Back
Topp