Babyen har luftsmerter hver natt - fullammer

GravidPåHjemmebane

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2018
Babyen min på 3,5 mnd fullammes, og sliter med luftsmerter hver natt. Vi tenkte det kom til å gi seg rundt 3 mnd, siden de sa det på helsestasjonen da vi tok det opp når han var mindre. Men det gir seg ikke, og det påvirker søvnen hans VELDIG mye! Det er kun puppen som roer han, da virker det som at han klarer å glemme magesmertene. Men så snart puppen er ute av munnen begynner han å vri seg, presser mye, får av og til ut en fis eller to - og begynner av og til å gråte. Han finner ikke roen igjen før puppen er i munnen. I helga hadde han ei natt med lite luft, og da sov han endelig trygt og godt uten puppen. Jeg har tenkt at det kan være utviklingssprang, og generell uro som gjør at han kun vil ligge ved puppen, men i det siste har jeg innsett at det også utvilsomt er luftproblemer for han. Jeg tenker at luftsmertene kaaaan komme av at vi ligger å ammer, og at han i det siste kun sovner til puppen - noe som betyr at han ikke får rapet. Men - siden han har slitt såpass mye med luftsmerter hele tiden, så lurer jeg på om det kan være verdt for meg å prøve melkefri diett. Det er jo en ganske stor innstilling for min del, og dersom det er stor sannsynlighet for at det a) er luftsmerter pga manglende raping, eller b) fortsatt umodne tarmer, så er det kanskje ikke verdt å gå til det steget å kutte all melk fra min kost. Men, samtidig, om det kan føre til en baby som ikke sliter så mye med magen, så er det jo selvsagt helt verdt det. Noen tanker eller råd?
 
Har du prøvd minifom? Raping kan være viktig for enkelte barn, mine måtte/ må rape flere ganger om dagen etter ca 5 uker. Mammaen til nevøen min fikk tips om å bade babyen sittende i ei bøtte med varmt vann. Sykle med beina. Massere magen. Er veldig mange råd for luft i magen. Men eneste som fungerte på mine to er minifom og raping. Har flaskebarn og de får i seg mye luft om natta når de drikker tom flaska i ett mørkt rom. Ser jo ikke når det er tomt, bare hører det.
 
Vi hadde litt effekt av Semper dråper. Fås på Apotek. Eller kanskje ammete?
 
Masserer bein masse om natta, og som endel av kveldsstellet. Gir av og til minifom, men må kanskje gi oftere... Funker litt. Han raper ikke så ofte på dagen heller, og tidvis først etter lang tid. Men må kanskje gå litt etter mat på natta. Problemet er at han for tiden kun sovner ved puppen, så står litt fast der... Kan prøve minifom oftere først, og så ta det derfra. Takk for tips :)
 
Drikk amme-te og gi litt fenikkel te til den lille. Hadde veldig god effekt her, ingen problemer med å få ut lufta i alle fall.
 
Sykle med bena/lårene, og press dem litt opp mot magen. Søstra mi som lærte meg. Hennes sønn fikk mme og sleit mye med magevondt, og det hjalp veldig.
 
Sykle med bena/lårene, og press dem litt opp mot magen. Søstra mi som lærte meg. Hennes sønn fikk mme og sleit mye med magevondt, og det hjalp veldig.
Det hjelper veldig her også, i blant høres han ut som den fisemaskinen når jeg holder på. Men det er åpenbart ikke nok, for han er stort sett urolig selv om vi har massert og sykla og pressa mot magen lenge, og i flere omganger. Tror nok det hjelper litt da.
 
Er det noe du spiser mye som babyen kanskje kan reagere på? Eller kanskje babyen har låsninger?
Min lille reagerer veldig på brødmat! Da får han virkelig kjenne det på kveldene, og jeg får våkennatt. I tillegg hadde han problemer med låsninger mellom skulderbladene som gjorde at han ikke fikk til verken å rape eller gulpe.
Nå har jeg kuttet all mat med hvete i, og lille har fått behandling, nå gir han kun lyd fra seg når han er sulten eller vil ha ny bleie ❤️
 
Er det noe du spiser mye som babyen kanskje kan reagere på? Eller kanskje babyen har låsninger?
Min lille reagerer veldig på brødmat! Da får han virkelig kjenne det på kveldene, og jeg får våkennatt. I tillegg hadde han problemer med låsninger mellom skulderbladene som gjorde at han ikke fikk til verken å rape eller gulpe.
Nå har jeg kuttet all mat med hvete i, og lille har fått behandling, nå gir han kun lyd fra seg når han er sulten eller vil ha ny bleie ❤️
Hvordan fant du ut at det var hvete han reagerte på? Det er vel ikke så vanlig at de reagerer på det?
 
Hvordan fant du ut at det var hvete han reagerte på? Det er vel ikke så vanlig at de reagerer på det?
Har spist jevnt over kun mine hjemmelagde knekkebrød og vanlig middagsmat (kjøtt og fisk med tilbehør), så hadde jeg en hel uke med brød, rundstykker, pizza(uten løk), vaffler og pannekaker (uten melk), lille nurket hadde så luftsmerter og gråt hver eneste kveld/natt fra 22.00 til alt mellom 00.30 og 04.30. Eneste som går igjen er hvete :)
 
Her hadde vi god effekt av melkefritt kosthold. Må være helt uten melk i
2-3 uker før du merker forskjell (symptomfri). Men den hylgråten vi hadde i 6-8 timer hver kveld ga seg etter bare to døgn.
 
Vi gav noen dråper før hver amming, så han skulle få ut luft, husker ikke hva de heter, men spør på apoteket, de vet. Han prompet gjennom hele måltidet! Skikkelig effektivt! :)
 
Noen endring?

Vi har jo ikke hylskriking hver natt, men han våkner hver natt av ubehag. Og alltid masse (manne)promp etterpå.

Årsaken til at det er på natta (hos oss) tror jeg er at det er da han er mest rolig. Og at han ikke får rapet siden jeg sovner idet jeg har lagt han til. Ellers på dagen er det mye aktivister så det er lettere å få opp luft. Her hjelper det å holde en hånd på magen hans mens vi bærer. Neste gang skal jeg jammen også forsøke varmt omslag (hånda er forsåvidt også varm). Husker det var deilig ved mageknip da jeg var liten.

Pupp er den beste trøst og smertelindring uansett om de er sulten eller ikke. Så omså konsekvensen av diing er mer vondt så vil de ofte søke brystet. Men så er det liksom vanskelig å la være. Min knert tror nok han er sulten når han må rape så han er hyler verre når jeg legger han på skulderen.

Om du prøver melkefritt kosthold, konsulter med legen din. Jeg endte bla med alvorlig jod-mangel for noen år siden. Melkeprotein er det i altmulig av varer.
 
Last edited:
Back
Topp