Yttertøy til barn med innebygd sensor

Kengu

Forumet er livet
VIP
Reima kommer med yttertøy med innebygd sensor for å måle hvor aktive barna er.

Får ikke til å linke men artikkel ligger på vg.


Hva synes dere om det?
Er det noe dere vil kjøpe?
 
Jeg ville ikke kjøpt det FORDI det har innebygde sensorer og app, for det får da være måte på!
Men om det viser seg å være av typen som gjør det svært godt i tester på funksjonalitet av typen man forventer av yttertøy (varmetap/vannavstøt/slitestyrke osv) vil jeg jo vurdere det. Den appen hadde jeg neppe orket å laste ned uansett :p

Og så tenker jeg at man som foreldre faktisk har et ansvar for å følge opp at ungene er aktive, og at det innebærer å faktisk SE ungene når de er ute. Dessuten skjønner jeg ikke at det skal være et mål at unger er mest mulig fysisk aktive når de er ute. Det å være ute innebærer jo så utrolig mye mer enn å bare "bevege seg nok".
De lærer jo mye av å sitte stille og se på insekter også, og det ville vel slått negativt ut på den appen som måler aktiviteten?

Jeg vil heller ha naturlig nysgjerrige unger som kan sitte stille og fundere på ting, lure på hvordan ting fungerer eller legge seg ned for å se på hvordan skyene beveger seg over himmelen, enn unger som har mest fokus på om de har beveget seg nok i løpet av en dag. Sånn satt på spissen.
 
Hadde jeg aldri funnet på å kjøpe. JEG derimot burde bli aktivitetsovervåket, for jeg tror jeg behøver det mye mer enn barnet mitt ;)

Haha, det tenkte jeg og. Har ikke sett det det snakkes om, men mor trenger bevegelse mer enn ungene for å.si det sånn :p
 
Meningen med en slik sensor måtte i såfall være for å vite hvor aktivt barnet er mtp hvor mye klær barnet skal ha på seg. Veldig aktive barn behøver tynt mellomlag og skalljakke. Mens de som er mindre aktive har et annet påkledingsbehov.

Barnehagen skulle hatt sånn app og måler på mitt barn, for de bommer konsekvent med for mye klær på henne. :p

Men å måle bare for å få barna til å leke er tull. Utelek skal motiveres av at det er morro og motiverende i seg selv å kose seg ute, ikke hvor mange "poeng" man får for utelek.
 
Last edited:
Hadde jeg aldri funnet på å kjøpe. JEG derimot burde bli aktivitetsovervåket, for jeg tror jeg behøver det mye mer enn barnet mitt ;)

Det finnes en app for slikt :p

Jeg har den samsung helse appen på mobilen min. I sta pisket den meg ut på tur og nå har jeg vistnok vært i lett aktivitet i over to timer i dag og kommet til ca 6000 skritt. Om jeg når målene mine får jeg medalje :p
 
Det finnes en app for slikt :p

Jeg har den samsung helse appen på mobilen min. I sta pisket den meg ut på tur og nå har jeg vistnok vært i lett aktivitet i over to timer i dag og kommet til ca 6000 skritt. Om jeg når målene mine får jeg medalje :p
Hm det hørtes ut som noe for meg
 
Nei ærlig talt. Får være grenser for hva som er nødvendig!
 
Ulempen er at jeg må ha mobilen i lomma til enhver tid. Og siden jeg ikke har det så er det ikke ofte den oppnår noen mål..
Samme her! Mannen har samme tlf, og erter meg når hans har registrert 15-20 000 skritt i løpet av en dag og min bare viser 2-3000. Han går med mobilen på seg hele dagen, min ligger stort sett på kjøkkenbenken.. :p
 
Det er ikke noe vi trenger :)
 
Det burde vært en 1.april-spøk spør du meg... Helt tullete og unødvendig!
 
Synes ikke noe om det. Barn har og skal ha en indre motivasjon til lek og bevegelse. De skal være aktive fordi de liker det, ikke fordi de voksne sier de bør bli "flinkere". De voksne må legge fra seg mobilen med apper og legge til rette for aktivitetsglede hos barna, som vil gjøre at de av egen lyst velger å være aktive i fremtiden.
 
Tipper dei som fant opp det tjener mye penger på usikkre foreldrer. Må hvere lov og tenke selv. Herregud så mye tull som selges. Eg kommer ikkje til og kjøpe det.
 
Det finnes en app for slikt :p

Jeg har den samsung helse appen på mobilen min. I sta pisket den meg ut på tur og nå har jeg vistnok vært i lett aktivitet i over to timer i dag og kommet til ca 6000 skritt. Om jeg når målene mine får jeg medalje :p
Hørtes slitsomt ut :p Har en sånn helseapp jeg og. Ganske gøy å se hvor mange skritt man har gått i løpet av en dag :)
 
Back
Topp