Dagboka mi

39+3

Jeg og mannen hadde siden jul planlagt at akkurat denne natten skulle datteren vår overnatte hos sin tante og kusine. Vi tenkte vi kunne gjøre litt ut av det, og spiste ute (litt sterk mat) og "hadde en runde" (eller prøvde iallfall!) for første gang på lenge. Det så ut til å gi resultater allerede før runddansen, for siden ca 19.00 kjente jeg det jeg tenkte var bare litt murringer og forventninger..

Da vi la oss forberedte jeg mannen min på at det kanskje kunne være noe mer, men vi fikk se. Prøve å sove iallfall. Ca 00.30 våknet jeg, og forsto at det ER noe mer.. Tok tiden: 20 minutter mellom de 2 første, men så ned i 16 minutter på neste. Sterkere og lengre varighet også. Shit! Vil vi rekke fram med den fremgangen der?! Jeg vekker mannen og sier at nå ringer jeg føden, mens han kan ringe faren sin (som hadde på forhånd insistert på å kjøre oss så vi slapp å tenke på parkering og lignende, da vi forventet det skulle gå fort).

Klokka var ca 02.00 da vi dro hjemmefra. Riene bygget seg opp og jeg måtte puste meg gjennom de med 6 minutters mellomrom på vei til Kalnes. Selvfølgelig snø og glatt, så vi er fremme ca etter 40 minutter. Vi blir møtt av jordmoren som tok imot datteren vår, ønsket lykke til, og en annen jordmor tar over og viser oss til føderom 029.

Spørsmål. Rier. Vannet gikk 03:23. Og så tok riene av. Jeg var naiv som trodde jeg kunne tenke meg hvordan det skulle gå, ut ifra hvordan forrige fødsel gikk. Jeg hadde ønsket meg en ny fødsel i badekar, men det ble ikke snakket om. Hvorfor veit jeg egentlig ikke, men sansynligvis fordi jeg blødde en del da. Uansett lå jeg ikke særlig godt, kroppen skalv og jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg ble tilbudt lystgass, og etter kort tid hørte jeg jordmor si noe om å skru gassen opp. Skalv. Gråt litt. Dustefødeseng. Trykketrang. Full åpning!

Jeg blei lagt litt over på siden med ett bein opp. Presset. Kjente at hodet var på vei ut med en gang. Jordmor og barnelege prøvde å instruere meg, men jeg klarte ikke høre et ord av det de sa. De ville ta det roligere, men jeg følte jeg hadde null kontroll. Jeg klarte likevel å bremse opp litt etter at mannen min repeterte det de sa til meg. På neste rie poppet han nærmest ut selv. Verdens fineste lille gutt! Født klokka 04.14 den 9.januar. 49cm lang og 3465gram. Pappaen gråt sine stolte tårer. "Det er sønnen vår!" ❤️
 
39+3

Jeg og mannen hadde siden jul planlagt at akkurat denne natten skulle datteren vår overnatte hos sin tante og kusine. Vi tenkte vi kunne gjøre litt ut av det, og spiste ute (litt sterk mat) og "hadde en runde" (eller prøvde iallfall!) for første gang på lenge. Det så ut til å gi resultater allerede før runddansen, for siden ca 19.00 kjente jeg det jeg tenkte var bare litt murringer og forventninger..

Da vi la oss forberedte jeg mannen min på at det kanskje kunne være noe mer, men vi fikk se. Prøve å sove iallfall. Ca 00.30 våknet jeg, og forsto at det ER noe mer.. Tok tiden: 20 minutter mellom de 2 første, men så ned i 16 minutter på neste. Sterkere og lengre varighet også. Shit! Vil vi rekke fram med den fremgangen der?! Jeg vekker mannen og sier at nå ringer jeg føden, mens han kan ringe faren sin (som hadde på forhånd insistert på å kjøre oss så vi slapp å tenke på parkering og lignende, da vi forventet det skulle gå fort).

Klokka var ca 02.00 da vi dro hjemmefra. Riene bygget seg opp og jeg måtte puste meg gjennom de med 6 minutters mellomrom på vei til Kalnes. Selvfølgelig snø og glatt, så vi er fremme ca etter 40 minutter. Vi blir møtt av jordmoren som tok imot datteren vår, ønsket lykke til, og en annen jordmor tar over og viser oss til føderom 029.

Spørsmål. Rier. Vannet gikk 03:23. Og så tok riene av. Jeg var naiv som trodde jeg kunne tenke meg hvordan det skulle gå, ut ifra hvordan forrige fødsel gikk. Jeg hadde ønsket meg en ny fødsel i badekar, men det ble ikke snakket om. Hvorfor veit jeg egentlig ikke, men sansynligvis fordi jeg blødde en del da. Uansett lå jeg ikke særlig godt, kroppen skalv og jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg ble tilbudt lystgass, og etter kort tid hørte jeg jordmor si noe om å skru gassen opp. Skalv. Gråt litt. Dustefødeseng. Trykketrang. Full åpning!

Jeg blei lagt litt over på siden med ett bein opp. Presset. Kjente at hodet var på vei ut med en gang. Jordmor og barnelege prøvde å instruere meg, men jeg klarte ikke høre et ord av det de sa. De ville ta det roligere, men jeg følte jeg hadde null kontroll. Jeg klarte likevel å bremse opp litt etter at mannen min repeterte det de sa til meg. På neste rie poppet han nærmest ut selv. Verdens fineste lille gutt! Født klokka 04.14 den 9.januar. 49cm lang og 3465gram. Pappaen gråt sine stolte tårer. "Det er sønnen vår!" ❤️
For en historie!!❤❤ Tårene triller her! Gratulerer så mye med lille gutten!❤
 
Har ikke vært så aktiv her inne nå, men blir jo slik når man kommer i babybobblen :D

Alt har gått over all forventning! Gråter kun når han vil ha puppen, eller når han trenger ny bleie. Storesøster har vist seg å takle rollen veldig godt. Hun kommer hjem fra bhg og spør hvor babyen er, konstaterer med sin søteste stemme at "Åååå! Liten!", vil kanskje låne bort en bamse om han gråter (vel og merke i 2 sekund) eller så bryr hun seg ikke.. Hun vil gjerne pakkes inn i et teppe og bli kost med som en baby, det er nok det nærmeste noe sjalusi-aktige til nå. Så vi er heldige!

Nettene byr naturlig nok på sine utfordringer. Storesøster vil inn i senga vår i perioder, jeg ammer og skifter bleier og får ikke lillebror til å sove i egen seng, og samsoving har ikke fungert det heller (og vil ikke fungere så lenge storesøster krever sin plass) så han ender som regel opp på brystet mitt, og der sovner jeg med han før jeg rekker å prøve å legge han i senga si for N-te gang.. Men nå får jeg i det minste søvn! Det tok meg 3 netter før det bare endte slik.. :p

Ellers begynner dagene å forme seg, så nå er det mer kos enn at det er uvant. I mellomtiden ser ikke huset ut, selv om jeg prøver å gi mannen litt ordre, men han ser nok ikke det jeg ser ;) Men det får heller bare være! Vi koser oss ❤️
 
Har hatt besøk av helsesøster i dag. Har snakka med ho før på kontrollene til storesøster, men det blei litt roligere og hyggeligere denne gangen når det var hjemmebesøk :p

Lillegutt har lagt på seg, og har både fått tilbake fødselsvekt + 225 gram til, så nå veier han 3690g :)

Amming går forresten fint og har økt litt dette døgnet. Sover bedre/lengre perioder på natta, men har fortsatt ikke fått lagt han i egen seng, men helsesøster sa at det var jo ikke uvanlig at de ikke ville det så tidlig. Har en teori om at det gikk lettere med storesøster siden hun var født på sommerhalvåret. Nå er det jo tross alt merkbart kaldere oppi sprinkelsengen. Skal teste ut om det går når jeg har varmet opp dyna + et pledd å ligge på i senga vår først.
 
Fikk faktisk noen få timer der baby sov i egen seng i natt! Hærlighet, det var godt for kroppen å få ligge ordentlig! :D
 
Har hatt en laaaaaang periode der jeg ikke brydde meg om å gå inn her.. Etter å ha ammet en gang i timen siden lillegutt blei født, var det med veldig blanda følelser at jeg sakte men sikkert måtte gi meg. Ammingene blei kortere, gutten blei mer og mer sprelsk og uinteressert i puppen, så da gjaldt det å pumpe og få han over på flaske. Det blei alvor av flaskematingen 17.mai, da ga jeg opp å amme. Gutten tok puppen i maks 30 sekunder om gangen. Men å prøve å pumpe og gi flaske en gang i timen blei slitsomt. Så da blei det noen flasker mme. Og så forandra melka seg (tror jeg da) og såg tynnere ut. Det blei mindre melk å få pumpa ut, jeg fant en kul som gjorde dritvondt når jeg pumpa.. Kun på nettene var det kos. Da var lillegutt så trøtt at han fortsatt kunne amme og kose. Men i natt gikk det også dårlig. Og nå klarer jeg bare pumpe ut ca 200ml, og jeg orker bare ikke få opp produksjonen igjen. Ikke når melka ser ut som vann med en liten skvett melk i! Det blir deilig å pakke vekk ammetopper og ammeBHene, men kosen... Å, den gode kosen og nærheten som bare vi hadde, den er over :( Litt trist, men prøver å se det positive ved å få puppene mine tilbake :p
 
Back
Topp