Uteskole - regler?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Dere som har barn som praktiserer uteskole 1 dag eller flere dager på skolen.. har dere noen regler for eventuelt kuldegrader? I dag var barna ute i 4 timer i 15 minus... Mange hadde det vondt pga kulde.. endel gråt osv.. Jeg synes det er litt horribelt å være ute i så mange timer uansett vær... i dag var det utrolig surt.. Jeg var og handlet.. gikk ut fra bilen og inn på butikken, og holdt på å fryse ihjel.. selv ute bare i 1 minutt... Og her var 8 åringenene ute i 4 timer....

Husker i barnehagen, så var det noen kjøreregler vedr dette.. 10 minus eller mer, så var de korte turer ute...
 
Dere som har barn som praktiserer uteskole 1 dag eller flere dager på skolen.. har dere noen regler for eventuelt kuldegrader? I dag var barna ute i 4 timer i 15 minus... Mange hadde det vondt pga kulde.. endel gråt osv.. Jeg synes det er litt horribelt å være ute i så mange timer uansett vær... i dag var det utrolig surt.. Jeg var og handlet.. gikk ut fra bilen og inn på butikken, og holdt på å fryse ihjel.. selv ute bare i 1 minutt... Og her var 8 åringenene ute i 4 timer....

Husker i barnehagen, så var det noen kjøreregler vedr dette.. 10 minus eller mer, så var de korte turer ute...

Min hadde uteskole i dag. Var ca 13 14 minus midt på dagen. Han var kledd for været og brukte buff foran ansiktet for ikke å puste inn kald luft.
Når han var mindre å slet med barneastma var han minimalt ute når det var så kaldt, men nå går det bra.
 
Var godt kledd her også... men alikevel fryktelig kaldt..er jo "grenser" for hvor mye man kan kle på også ;) skal jo bevege seg også..

Synes det burde være en grense jeg da.. for hvor kaldt det kan være.. 1 time er noe annet enn 4 timer ute i bitende kulde..
 
Storebarnssavd har ofte grense på 15 -20 minus.Skolebarn kan nok være ennå lenger ute, ingen grense på det her hvertfall.
 
Dere som har barn som praktiserer uteskole 1 dag eller flere dager på skolen.. har dere noen regler for eventuelt kuldegrader? I dag var barna ute i 4 timer i 15 minus... Mange hadde det vondt pga kulde.. endel gråt osv.. Jeg synes det er litt horribelt å være ute i så mange timer uansett vær... i dag var det utrolig surt.. Jeg var og handlet.. gikk ut fra bilen og inn på butikken, og holdt på å fryse ihjel.. selv ute bare i 1 minutt... Og her var 8 åringenene ute i 4 timer....

Husker i barnehagen, så var det noen kjøreregler vedr dette.. 10 minus eller mer, så var de korte turer ute...

Min 2klassing var ute i nesten 3 timer i dag :) var 16/17 minus og vi foreldre fikk beskjed om at de skulle være ute :) min datter kledde seg godt og hadde med ekstra klær om behovet skulle komme :) gikk så fint så. Tror reglen er 10 minus i barnehagen, det pleier å være 15 minus for småtrinnet og 20 minus på mellomtrinnet. Men dette er ikke noe skolene plikter til å følge...
 
Hvis skoleunger ikke tåler å være ute i -15 har de dårlige klær eller er for stillesittende :eek: og jeg syns ikke fire timer ute er mye jeg. Min snart toåring er fint ute i fire timer.

Så må jeg dra den jeg egentlig syns kan være litt teit ;) da jeg var i barneskolealder var vi ute i mer enn fire timer selv om det var -15 og kaldere. -15 var faktisk helt vanlig, vi akte og gikk på ski eller skøyter likevel. Vi måtte ut frem til det ble -20 eller kaldere ;) da ble det valgfritt, men de fleste gikk ut uansett :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Totalt uenig i det.. at man enten er for dårlig kledd eller være for stillesittende.... Og 15 minus et sted, er ikke det samme som minus 15 et annet sted. Kommer jo an på vind osv..

Når man ikke selv engang orker å stå ute i 5 min.. så synes jeg det er feil at man skal være nødt for å være ute på skolen i hele 4 timer... men er min mening vedr dette ;)
 
Totalt uenig i det.. at man enten er for dårlig kledd eller være for stillesittende.... Og 15 minus et sted, er ikke det samme som minus 15 et annet sted. Kommer jo an på vind osv..

Når man ikke selv engang orker å stå ute i 5 min.. så synes jeg det er feil at man skal være nødt for å være ute på skolen i hele 4 timer... men er min mening vedr dette ;)

Vi har nok veldig forskjellig livsstil. Jeg har alltid, siden jeg var liten, likt meg ute og hatt behov for å være ute hver dag. Hvis jeg skal være inne fordi det er -15 blir jeg uvel ;) hva mener du grensa bør være?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min har også hatt uteskole i dag, men de kortet ned til 3 timer her. Han har gode klær, så det var ikke noe problem.
 
Nå er det veldig stor forskjell på hva gradestokken sier og hva som er de effektive gradene. Om det er slik at ungene fryser så at de har vondt og gråter så mener jeg det ikke er forsvarlig å være ute i 4 timer. Og hadde mitt barn kommet hjem og fortalt meg det det, hadde jeg faktisk blitt rasende og tatt en telefon til skolen. Selvfølgelig forutsetter det at ungene var godt kledd.

Men her blåste det så mye tidligere i kveld at de -8 gjorde at jeg frøys når jeg skulle hente ved med vinterklær på. Og da hjelper det lite at man har godt med ull under!
 
Hadde det vært 15 minus her (midt i havgapet på Vestlandet) hadde vi nok stengt både skoler og barnehager ;) her er det konstant havvind/bris, så her hadde det vært forferdelig kaldt. Var minus 9 og vind på tirsdag og da fikk elevane selv velge om de ville ut. Barnehagen tok ikke barna ut. Minus 15 her og minus 15 andre steder i Norge kan være veldig forskjellig! Når barna gråter, ja da er det for kaldt!!
 
Synes det er rart at mn ikke nevner at barn er forskjellige også. -15 for et barn kan være toppen, mens det for et annet barn kan være helt forferdelig.

Jeg har aldri tålt kulde særlig godt og var ofte inne om vinteren mens de andre barna var ute og lekte i snøen.

Først i voksen alder har jeg fått vite at jeg har sykdommer som gjør at jeg tåler kulde dårlig. Dette hadde jeg som barn også, men barn blir ikke sett og hørt. De klarer ikke å forklare det.
Dersom datteren min kommer hjem og sier hun ble tvunget til å være ute når hun ble kald, fikk smerter og hadde det fælt hadde jeg tatt en tlf og sagt at hun holdes hjemme neste gang, for det r uakseptabelt. Hun skal ikke gå gjennom det samme som jeg gjorde.
 
Å fryse ihjel på ett minutt handler nok om dårlig påkledning, fordi du bare skulle sitte i bilen;) Å sammenligne deg selv på biltur og barn som skal være ute blir litt feil.

Det er de voksnes ansvar å kle barna etter været, og det er som regel her feilen ligger. Har man gode nok klær og er i litt aktivitet så fryser man ikke.

Er det barn som har fått frostbitt el så er saken en annen. At de bare er dårlig kledd må foreldrene ta ansvar for. Mulig du har skrevet litt dårlig. Kuldegradene i seg selv er ikke så ille. Men det er mulig det er andre værforhold som gjør det uforsvarlig å være ute mtp feks huden i ansiktet. Men dette har du ikke skrevet noe om.
 
Hos oss ser de ann barnas påkledning. Er barna for lite påkledd eller fryser holdes de inne. Er barna godt kledd og ikke fryser er de ute.

Det er viktig å ta hensyn til barnet, påkledning og gradestokken.

Og lærerne har er ansvar for at de minste kler på seg de klærne de har tilgjengelig.
 
Back
Topp