Hva skal din baby hete? <3

Forrige gang fikk vi et brev med info, vi måtte sende inn navn for å få persnr tror jeg. Der stod det at staten ga ungen navn etter 6 mnd.,


Sent from my iPhone using BV Forum
Det som skje er at om en ikke hqr valgt ett godkjent navn til barnet innen det er 6 mnd så blir barnet hetende Gutt/Jente og mors etternavn.
En kan og risikere bøter og eller retslig forfølgelse men en vil ikke bli påtvunget ett navn på ens barn.
Er saker hvor foreldre har fått straff pga at deres valg av navn på barnet ikke blir godkjent og/eller at de ikke hqr innrqpportert navn men det er ingen saker hvor ett barn har blitt tvangsnavngitt.
Personnr gies til barnet i det det er rrgistrtrert inn i fødselsregisteret og har ingenting med barnets navn å gjøre.
(Det følger en spess formel med fødedag + anntall gutter/jenter + kontrollsiffer)
 
Tror nok dette med tvangsnavngivning kan være et tilfelle av kollektiv vranglære. :p
 
Tror nok dette med tvangsnavngivning kan være et tilfelle av kollektiv vranglære. :p
Har en stygg mistanke om det ja
Er nok og litt vandrehistorier ute og går i samme slengen som _underbygger_ de vranglærdes lære :)
 
Har en stygg mistanke om det ja
Er nok og litt vandrehistorier ute og går i samme slengen som _underbygger_ de vranglærdes lære :)
Mye mulig. Trodde det jo selv fram til jeg leste på lovdata. :p
Er forøvrig 4 stk som har Jente til fornavn, ifølge ssb. :p
 
Mye mulig. Trodde det jo selv fram til jeg leste på lovdata. :p
Er forøvrig 4 stk som har Jente til fornavn, ifølge ssb. :p

Sikkert ett greit navn å ha når en vokser opp :p
Bedre enn bror eller søs som er godkjente navn i Norge :)
 
Haha, gikk i parallellklasse med en som het Bror. Vil tro de muligens bytter navn så fort de fyller 18...
Tror jeg hadde gjort det iallefall, blir som sangen "a boy named Sue" en blir sterk av å ha sånne navn :) (har selv ett guttenavn som ene fornavn og en får høre det ofte nok)
 
Tror jeg hadde gjort det iallefall, blir som sangen "a boy named Sue" en blir sterk av å ha sånne navn :) (har selv ett guttenavn som ene fornavn og en får høre det ofte nok)
Nå ble jeg veldig nysgjerrig, men skjønner godt hvis du ikke vil røpe navnet. :p
Men er jo som de sier, navnet skjemmer jo faktisk ingen. Man blir vant uansett, igrunnen. Med hederlige unntak, som bror og søster. :p
 
Tror nok jeg må kalle bullshit på den.

Det er ikke å få navn å bli registrert som jente/gutt og f.eks mors etternavn.
F.eks Jente Larsen eller Gutt Larsen

Finner ingen rettslige avgjørelser som tilsier dette.
(Om du har mulighet til å benytte deg av lovdatas betalingstjeneste så kan du se selv)
Fant ingen nyere artikler men i denne fra 2012 er det bl.a ett barn født i 2008 som var navnløst i Norge
http://www.adressa.no/forbruker/article1790049.ece

Tror nok det er endel vandrehistorier ute og går her.
Trenger jo ikke å si jeg snakker bullshit da. Sier bare det jeg har fått høre..
Sjekka ut, og hørte at fødselslegen bare hadde sagt "ja men da heter han Ivar da", så ble foreldrene enige i det. Hadde forstått det slik at han fikk det tildelt. Indirekte gjorde han jo det, men på sykehuset fordi foreldrene ikke hadde tenkt navn, ikke etter 6 mnd fordi de ikke fant navn..
 
Trenger jo ikke å si jeg snakker bullshit da. Sier bare det jeg har fått høre..
Sjekka ut, og hørte at fødselslegen bare hadde sagt "ja men da heter han Ivar da", så ble foreldrene enige i det. Hadde forstått det slik at han fikk det tildelt. Indirekte gjorde han jo det, men på sykehuset fordi foreldrene ikke hadde tenkt navn, ikke etter 6 mnd fordi de ikke fant navn..
Herlig ;) Nei, hjelpe meg, fødselslegen skal ikke få lov å velge navn for mini ;) Da tar jeg heller den diskusjonen med mannen min :D
 
Trenger jo ikke å si jeg snakker bullshit da. Sier bare det jeg har fått høre..
Sjekka ut, og hørte at fødselslegen bare hadde sagt "ja men da heter han Ivar da", så ble foreldrene enige i det. Hadde forstått det slik at han fikk det tildelt. Indirekte gjorde han jo det, men på sykehuset fordi foreldrene ikke hadde tenkt navn, ikke etter 6 mnd fordi de ikke fant navn..
Kan kalle det bullshit når det er bullshit.

At fødselslgen forslo navnet Ivar betyr jo ikke at de fikk tildelt navn (verken direkt og/eller indirekte) å si at ett foreslått navn er tildelt er feil.
Foreldrene bør jo være oppegående nok til å ha egne meninger og trenger ikke å ta alle de navn som andre foreslår.
Tenker med gru på hva jeg hadde hett da, kan si at det ikke akkurat hadde vært vakkert.......
 
Herlig ;) Nei, hjelpe meg, fødselslegen skal ikke få lov å velge navn for mini ;) Da tar jeg heller den diskusjonen med mannen min :D
Samme her
Men så anså jeg det fødselslegen sa her som ett forslag og forslag kan en jo komme med :)
 
Kan kalle det bullshit når det er bullshit.

At fødselslgen forslo navnet Ivar betyr jo ikke at de fikk tildelt navn (verken direkt og/eller indirekte) å si at ett foreslått navn er tildelt er feil.
Foreldrene bør jo være oppegående nok til å ha egne meninger og trenger ikke å ta alle de navn som andre foreslår.
Tenker med gru på hva jeg hadde hett da, kan si at det ikke akkurat hadde vært vakkert.......
Så hver gang du sier noe feil, så snakker du bullshit da? Eller sier du aldri noe feil kanskje.
Så btw et program på nrk med ei som ikke ga ungen navn, hun måtte sone i fengsel. Så ikke alltid de henlegger. Men er vel feil det og.
 
Nå ble jeg veldig nysgjerrig, men skjønner godt hvis du ikke vil røpe navnet. :p
Men er jo som de sier, navnet skjemmer jo faktisk ingen. Man blir vant uansett, igrunnen. Med hederlige unntak, som bror og søster. :p
Jupp
Har ett vanlig navn som fornavn og, er glad de i det minste har gitt meg den muligheten :)
Men de fleste jeg kjenner bruker guttenavnet på meg, så om du hører noen kaller en "dame" med guttenavn så er det stor sannsynlighet for at det er meg :)
Var flau over navnet mitt når jeg var liten og ønsket ett A4 navn men er glad i dag for at jeg heter det jeg heter :)
 
Så hver gang du sier noe feil, så snakker du bullshit da? Eller sier du aldri noe feil kanskje.
Så btw et program på nrk med ei som ikke ga ungen navn, hun måtte sone i fengsel. Så ikke alltid de henlegger. Men er vel feil det og.
Nei
Men du var fast bestemt uavhengig av bevis som ble fremlagt, og da kan det gå så langt at en faktisk kan kalle det for bullshit.
De fleste, meg inkludert, evner å endre mening når en blir fremlagt bevis.
Vet at det har vært tilfeller i England og i Sverige, men som før sagt så finner jeg ingen slike straffer i lovdata (finner at folk har blitt forlagt bøter men ikke fengsling) men om du klarer å erindre hva denne dokumentaren heter så skal jeg ta meg tid til å se den.

Vet at en av sakene var en som ønsket å kalle barnet sitt qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm (eller noe i den duren, så kan jo til en viss grad forstå at ett slikt navn vil kunne bli litt for belastende for ett barn)
 
Nei
Men du var fast bestemt uavhengig av bevis som ble fremlagt, og da kan det gå så langt at en faktisk kan kalle det for bullshit.
De fleste, meg inkludert, evner å endre mening når en blir fremlagt bevis.
Vet at det har vært tilfeller i England og i Sverige, men som før sagt så finner jeg ingen slike straffer i lovdata (finner at folk har blitt forlagt bøter men ikke fengsling) men om du klarer å erindre hva denne dokumentaren heter så skal jeg ta meg tid til å se den.

Vet at en av sakene var en som ønsket å kalle barnet sitt qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm (eller noe i den duren, så kan jo til en viss grad forstå at ett slikt navn vil kunne bli litt for belastende for ett barn)
Beklager gikk lenger bak enn til 2000 (burde vel kanskje gjort det før og ser at en mor i Fredrikstqd måtte sone pga at hun ga barnet sitt ett ikke godkjent navn. (Dommen falt i 1998 og barnet var født i 95)
Barnet ble endog ikke tvangsnavngitt. . . . .
 
Mannen vil ha Marcus og jeg vil ha Phillip så vi får se hva det blir :p søsknene heter Celine og Patrick så jeg vet ikke helt hva som passer best....

Pene navn dere har valgt :) håper dere blir enige når dere ser lillegutten deres.

Kan jo være at han passer det ene navnet bedre enn det andre når dere ser han ;)
 
Back
Topp