1klassing- veiing - overvekt

Mamma til 4

Elsker forumet
I dag kom brevet med i min datters sekk, brevet der det står at hun er overvektig ! Ingen har informert at de skulle veies i 1 klasse. Det står at hun er overvektig. Kjente jeg ble provosert av brevet !
Jenta er laaangt i fra overvektig i mine øyne, det står overvekt helt fra hin var 2 år, no jeg ALDRI har fått no beskjed om !
Hun er riktignok noe kraftig, men langt o fra tykk. Dessuten går hun på høye doser astma medisiner som inneholder kortison.

Hva mener dere ? Har noen opplevd lingnebde? Hva veier deres 1 kl og hvor høye ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Hun veier 29 kg og er 124 cm.
Hun er tung i kroppen og kraftig ! Men overvektig ? Nei, det er hun ikke !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
http://sunnframtid.no/vektkalkulator
Her er en link til en kalkulator som viser anbefalt vekt hos barn. I følge den skulle hun vært 26 kg for å gå under normalvekt.

Hva tilbyr helsesøster utover informasjon i dette brevet?

Vi har en gutt som har gått fra fedmekategori til normalvekt (han var bare 2 år på det tykkeste). Målet er jo ikke slanke de, men å legge forholdene til rette for gode vaner og at vokser uten at vekta går veldig mye opp.

Hverdagsmaten har mye å si.
- Server f.eks. grønnsaker til middag hver dag. Paprika er her en stor hit i matboksen.
- Lær ungene at man ikke kaster i seg maten for å forsyne seg med mer. Her får ikke ungene ta mer mat før alle er ferdig med første runde (vi er ikke like strenge på middag som på desert/kaker), men det gir kroppen TID til å faktisk greie å kjenne hvor mye mer den trenger.
- 2 posjoner desert eller kake er mer enn nok
- vi drikker alltid et glass vann før de ev. får brus eller saft
- kjeks og snop hører helga til (ev når vi er på lang tur i skogen)
- vi har lært ungene at vi kan ha en felles godteskål på bordet, uten at de spiser opp alt på 5 min.
- vær aktiv med ungene hver dag! Selv om de er aktiv på skole og barnehage nå, går det ikke mange årene før de bare sitter stille. Da blr man ha vanen med å komme seg ut igjen etter middag. Det blir vanskeligere å motivere de om vanen og forbildet er å legge seg på sofaen etter middag hver dag...
 
Hun spiser pg gjør akkyrat det samme som søsteren så dette har ikke med mat eller akticitet å gjøre. Hun begynte å ese ut etter hun begynte på medisiner

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Hun er kraftig pga medisiner. Hun er ikke tykk i det hele tatt.
Hun spiser frukt og gr saker.
Spiser lite og er i mye aktivitet.

Er mer måten brevet er fremlagt på, at det er sendt med henne i sekken. Og det at jeg ikke har fått no info tidligere om at hun er over ghennomsnittet som jeg syns er dårlig. At de tar henne til oppfølging uten å informere meg.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Brevet skulle IKKE i sekken! Desverre er helsesøster pliktig å informere foreldrene, men det er bred enighet om at barnet ikke trenger å vite noe eller engste seg for noe. Ta det gjerne opp med helsesøster.

Og som dere sikkert vet: Normalvekt er et statistisk begrep her. Ikke bruk generell statistikk til å nekte ungen næring, når dere vet at vekten skyldes kortison og ødem.
 
helt enig i at brevet ikke skal ligge i sekken! Og når de gir en slik informasjon blr de ha en samtale med hva de tenker i forhold til det.

Oppfølgingen er standard på alle ungene. Ungen din ble nok ikke plukket ut spesielt. Her var vi riktignok med (det var så praktisk for HS å ta alle ungene på samme dag, så da måtte vi foreldre ta 5 timer fri fra jobb for å være med!)

Vi blir vist kurver over utvikling på høyde og vekt på hver kontroll. Uansett vekt (og kategorisering) tenkter jeg det viktig å ungene er forhold til mat og aktivitet som fornuftig.

Det kan også være greit å vite at kortison øker aptiten, og gjør at kroppen binder mer vann. Men jeg antar at hun bruker innhallasjonsmedisin, ikke tabletter?
 
Bruker inhalasjon ja. Men det er vel kortison i den og selv om det er mininalt.
Men å legge et brev i sekken der det står at ungen er overvektig syns jeg er unødvendig !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Det virker som helsesøstre følger bmi litt for slavisk til tider. Har ei søster som fikk beskjed om at dattera var for stor (for noen år siden nå) og at de måtte passe på litt fremover. Søstera mi tok det veldig negativt og mente at det ikke var hold i det hs sa, selv om vi andre så at det faktisk var litt sant. Så i noen tilfeller blir foreldre litt "blinde" når det gjelder sine egne barn ;) Men når det gjelder den inhalatoren, går den utover vekta? Aldri hørt om det før, så bare lurer :) Ellers er jeg enig i at det blir feil å sende et brev i posten.
 
Min svigermor er helsesøster. 2 av de andre helsesøstrene i kommunen har ansvar for å følge opp vekt på skolebarna.

Barnebarnet til svigermor er TYNN - ribbein vises og det spøkes om at det ikke skal så mye til før han "brekker".
Ved vektkontroll i fjor lå han HELT OPP MOT overvekt på skjemaet!! Svigermor ga klar beskjed til sine kollegaer om at de burde være veeeeldig forsiktig med å omtale andre barn som overvektige, når hennes nærmest undervektige barnebarn havner så høyt på skalaen!

Dette viser at disse beregningene ikke passer alle barna!! Å få brevet med i sekken er uansett et stooort overtramp
 
Tusen takk for mye god støtte ♡ jeg kommer til å ta det med brevet i sekken opp med dem.
Greit med kurver og alt sånn, men ikje alltid dette blur helt riktig. Dattera mi er i god stand, men langt i fra overvektig.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Tok de noen form for selvkritikk? Sånn info skal i mine øyne ikke i skolesekken!

Forøvrig er min 1 klassing 22 kg og 122 høy. Tror ikke hs har vært inne i bildet her enda.
 
Min gutt er 7,5 år og veier ca.25/26kg, han er 126cm høy.
Syns det er drøyt å kalle en 1.klassing for overvektig! Og sånn type info skal i alle fall IKKE i skolesekken! :eek:
 
At det ikke skal i sekken er jeg helt enig
Men hun er overvektig i forhold til skjemaer og da må hs si fra
 
Back
Topp