Nattåpne barnehager

Kengu

Forumet er livet
VIP
Hva synes dere om det?

Ser at de skal starte med det i Oslo nå og jeg er sjokkert over kommentarfeltene i grunn..
 
Synes det er ett fint tilbud om vi gjør slik som i Sverige:)
Men etter å ha lest kommentarfeltet er det bedre at mine barn bor i fosterhjem enn å benytte meg av døgnåpen barnehage :(
Om vi hadde fått døgnåpen barnehage hadde jeg fått mer tid med barna mine, i dag benyttes barnehage til tider vi ikke har behov for.
 
Synes det er ett fint tilbud om vi gjør slik som i Sverige:)
Men etter å ha lest kommentarfeltet er det bedre at mine barn bor i fosterhjem enn å benytte meg av døgnåpen barnehage :(
Om vi hadde fått døgnåpen barnehage hadde jeg fått mer tid med barna mine, i dag benyttes barnehage til tider vi ikke har behov for.
Ja det var mye stygt å lese.
Er jo ikke sånn at de er der hele dagene og natta
 
Jeg lurer på hvilket syn på barnehager samfunnet har og for hvem barnehagen er til for. Jeg har tenkt at barnehagen først og fremst er en pedagogisk institusjon som er til for barna, dernest foreldrene, og at dette også ble løftet frem da de ble underlagt kunnskapsdepartementet. Også lurer jeg på en del ting: Hvem er sammen med barna på dagtid, når mamma/pappa må hvile etter turnusarbeidet? Hvordan løser disse foreldrene sine utfordringer når barnet begynner på skolen? Skal barnehagene ha sovesal? Ser man for seg at pedagogisk personale jobber på natten?

Jeg er med andre ord sterkt skeptisk til at barnehager skal gå fra å være en pedagogisk arena til en oppbevaringsplass.
 
Ja det var mye stygt å lese.
Er jo ikke sånn at de er der hele dagene og natta

Siden jeg jobber turnus har jeg også færre timer på jobb i måneden, jeg har også mye mer fritid på dagen.
Hvorfor er det mer greit å ha to timer samme sine barn fem dager i uken enn jeg som da kanskje vil ha 6-10 timer på dagen samme mine barn.
På 6 uker har jeg ca 8 nattevakter og det er kanskje kun behov for overnatting fire av de.
Jeg ser mine barn mye mer enn de som jobber fra 8-16 hver dag, likevel så burde ikke jeg få barn fordi jeg jobber turnus. Stygt sagt av mange i kommentarfeltet, prøvde å ikke lese men.. ;)
 
Orker ikke å lese artikkelen, men er det meningen at barna skal være i bhg både på natt og dag? Foreldre som jobber natt må jo sove ut etter vakt.
 
Jeg lurer på hvilket syn på barnehager samfunnet har og for hvem barnehagen er til for. Jeg har tenkt at barnehagen først og fremst er en pedagogisk institusjon som er til for barna, dernest foreldrene, og at dette også ble løftet frem da de ble underlagt kunnskapsdepartementet. Også lurer jeg på en del ting: Hvem er sammen med barna på dagtid, når mamma/pappa må hvile etter turnusarbeidet? Hvordan løser disse foreldrene sine utfordringer når barnet begynner på skolen? Skal barnehagene ha sovesal? Ser man for seg at pedagogisk personale jobber på natten?

Jeg er med andre ord sterkt skeptisk til at barnehager skal gå fra å være en pedagogisk arena til en oppbevaringsplass.

Sverige har hatt det slik siden 70 tallet, hvorfor får de til noe ikke vi kan? Jeg kan med hånden på hjertet si at mine barn hadde ikke gått i barnehage om jeg kunne gått hjemme med de. Jeg har de i barnehage for å ha de ett godt trygt sted der de også lærer masse mens jeg jobber . Å ha døgnåpne barnehager betyr ikke det at barna til de som jobber turnus flytter inn der å blir på ubestemt tid. De vil følge turnusplanen. Noen ganger er de på dagtid, noen ganger ettermiddag og andre ganger natt.
Jeg jobber mye natt, henter barna mine i barnehagen bestandig rundt tolv tiden. Dumt å snu døgnet om man jobber turnus ;)
Jeg syntes Sverige gjorde dette på en bra måte, det var heller ikke rom for å utnytte ordningen!
 
Sverige har hatt det slik siden 70 tallet, hvorfor får de til noe ikke vi kan? Jeg kan med hånden på hjertet si at mine barn hadde ikke gått i barnehage om jeg kunne gått hjemme med de. Jeg har de i barnehage for å ha de ett godt trygt sted der de også lærer masse. Å ha døgnåpne barnehager betyr ikke det at barna til de som jobber turnus flytter inn der å blir på ubestemt tid. De vil følge turnusplanen. Noen ganger er de på dagtid, noen ganger ettermiddag og andre ganger natt.
Jeg jobber mye natt, henter barna mine i barnehagen bestandig rundt tolv tiden. Dumt å snu døgnet om man jobber turnus ;)
Jeg syntes Sverige gjorde dette på en bra måte, det var heller ikke rom for å utnytte ordningen!

Jeg tror virkelig at vi også får til døgnåpne barnehager. Det har jeg aldri betvilt. Jeg stiller bare en del spørsmål som jeg, uten turnusarbeid, ikke klarer å se et svar på. At de følger turnusplanen og at det ikke er rom for å utnytte ordningen tar jeg som en selvfølge. Men det gir ikke svar på spørsmålene mine :)
 
Jeg lurer på hvilket syn på barnehager samfunnet har og for hvem barnehagen er til for. Jeg har tenkt at barnehagen først og fremst er en pedagogisk institusjon som er til for barna, dernest foreldrene, og at dette også ble løftet frem da de ble underlagt kunnskapsdepartementet. Også lurer jeg på en del ting: Hvem er sammen med barna på dagtid, når mamma/pappa må hvile etter turnusarbeidet? Hvordan løser disse foreldrene sine utfordringer når barnet begynner på skolen? Skal barnehagene ha sovesal? Ser man for seg at pedagogisk personale jobber på natten?

Jeg er med andre ord sterkt skeptisk til at barnehager skal gå fra å være en pedagogisk arena til en oppbevaringsplass.

Ikke at jeg er uenig med det du skriver ellers, men barnehagen er jo strengt tatt en oppbevaringsplass som også har fått en viktig funksjon i samfunnet og i forhold til opplæring. Så selv om den pedagogiske og sosiale funksjonen er kjempeviktig, så er det ikke til å komme unna st barnehagen er en nødvendig oppbevaring for at foreldre skal kunne arbeide. Og det er jo mange yrker hvor man må jobbe natt. Hadde jo selvsagt syns det hadde vært trist om barna mine måtte sove i barnehagen, men for mange er jo dette en reell problemstilling.
 
Jeg tror virkelig at vi også får til døgnåpne barnehager. Det har jeg aldri betvilt. Jeg stiller bare en del spørsmål som jeg, uten turnusarbeid, ikke klarer å se et svar på. At de følger turnusplanen og at det ikke er rom for å utnytte ordningen tar jeg som en selvfølge. Men det gir ikke svar på spørsmålene mine :)

Om du ser til dokumentaren fra Sverige så får du alle svar på dine spørsmål :)
 
Ikke at jeg er uenig med det du skriver ellers, men barnehagen er jo strengt tatt en oppbevaringsplass som også har fått en viktig funksjon i samfunnet og i forhold til opplæring. Så selv om den pedagogiske og sosiale funksjonen er kjempeviktig, så er det ikke til å komme unna st barnehagen er en nødvendig oppbevaring for at foreldre skal kunne arbeide. Og det er jo mange yrker hvor man må jobbe natt. Hadde jo selvsagt syns det hadde vært trist om barna mine måtte sove i barnehagen, men for mange er jo dette en reell problemstilling.

Ja, jeg forstår at mange fortsatt har syn på barnehagen som en oppbevaringsplass. For meg er en barnehage mye mer enn det. Uten skolen hadde heller ikke foreldrene kunne jobbet, i mangel på et sted å oppbevare de litt større barna. Men skolen har også en viktig samfunnsmessig funksjon. Hva gjør skolebarnforeldre med turnusarbeid?
 
Om du ser til dokumentaren fra Sverige så får du alle svar på dine spørsmål :)

Jeg får neppe svar på det norske samfunnets syn på barnehagen. Og det er mer vesentlig for meg å få skriftlig svar på spørsmålene mine enn å se en dokumentar. Da kunne jeg likesågreit latt være å kommentere i denne tråden og heller brukt google ;)
 
Hvor lenge sover man etter en nattevakt? Hvor mange netter tror du man jobber om man jobber turnus?
Vet ikke hvor lenge hver enkelt sover etter vakt. Når det gjelder antall nattvakter, så vet jeg at der jeg jobber, så jobber noen 3 netter på den ene uka og 4 netter på den andre uka. Så sover de kanskje til kl er 15-16..
 
Jeg får neppe svar på det norske samfunnets syn på barnehagen. Og det er mer vesentlig for meg å få skriftlig svar på spørsmålene mine enn å se en dokumentar. Da kunne jeg likesågreit latt være å kommentere i denne tråden og heller brukt google ;)

Når barnehage blir obligatorisk så vil den også få samme status som skole, men faktumet er at barnehager er først og fremt ett sted som barna kan være når foreldrene er på jobb.
Ett stort pluss er at man får ett pedagogisk tilbud, jeg hadde aldri i livet sendt mine barn i en barnehage om jeg ikke måtte for å få tak over hode og mat på bordet.
Du stilte mange andre spørsmål i ditt innlegg også, derfor ba jeg deg se på dokumentaren over hvordan Sverige løste dette. Beklager for det ;)
 
Når barnehage blir obligatorisk så vil den også få samme status som skole, men faktumet er at barnehager er først og fremt ett sted som barna kan være når foreldrene er på jobb.
Ett stort pluss er at man får ett pedagogisk tilbud, jeg hadde aldri i livet sendt mine barn i en barnehage om jeg ikke måtte for å få tak over hode og mat på bordet.
Du stilte mange andre spørsmål i ditt innlegg også, derfor ba jeg deg se på dokumentaren over hvordan Sverige løste dette. Beklager for det ;)

Det er trist at det må tvang til for å få likeverdig status, syns jeg. Ja, jeg stilte mange andre spørsmål som jeg helt sikkert kan få svar på ved å se på dokumentarer fra Sverige og sikkert mange andre kanaler. Ingenting å beklage, men for meg er det mer relevant å stille de spørsmålene til mennesker som kan og vet om hvordan det er for dem personlig.

Og for deg, etter nattarbeid, hvor barnet ditt har sovet i barnehagen. Hvor lang oppholdstid ville det da bli for barnet i barnehagen?
 
Det er trist at det må tvang til for å få likeverdig status, syns jeg. Ja, jeg stilte mange andre spørsmål som jeg helt sikkert kan få svar på ved å se på dokumentarer fra Sverige og sikkert mange andre kanaler. Ingenting å beklage, men for meg er det mer relevant å stille de spørsmålene til mennesker som kan og vet om hvordan det er for dem personlig.

Og for deg, etter nattarbeid, hvor barnet ditt har sovet i barnehagen. Hvor lang oppholdstid ville det da bli for barnet i barnehagen?

Si jeg jobber to nattevakter den uken, fri resten av uken som jeg ofte har.
Så ville barnet bli lagt i barnehagen klokken 20 hentet ved 12 tiden.
Ja, to lange dager. Der de sover de fleste timer, den uken ville de da vært i barnehagen ca 32 timer, 10 timer våkentid :)
Hadde jeg jobbet fra 08-16 ville vi nærmet oss 45 timer i våkentid også :)

Hadde du sendt ditt barn i barnehage i 9 timer hver dag om du gikk hjemme?
 
Si jeg jobber to nattevakter den uken, fri resten av uken som jeg ofte har.
Så ville barnet bli lagt i barnehagen klokken 20 hentet ved 12 tiden.
Ja, to lange dager. Der de sover de fleste timer, den uken ville de da vært i barnehagen ca 32 timer, 10 timer våkentid :)
Hadde jeg jobbet fra 08-16 ville vi nærmet oss 45 timer i våkentid også :)

Hadde du sendt ditt barn i barnehage i 9 timer hver dag om du gikk hjemme?

Men er det da pålagt å ha barnet hjemme de dagene du har fri? Jeg er ikke i mot at barn har lange dager i barnehagen, jeg prøver bare å forstå hvordan ting skal løses, bare så det er sagt.

Jeg har ikke barnet mitt i barnehagen i 9 timer sånn som vi lever i dag med to stykker i full jobb heller, så nei, jeg ville hatt barnet mitt i barnehagen 9 timer hvis jeg var hjemme.
 
Men er det da pålagt å ha barnet hjemme de dagene du har fri? Jeg er ikke i mot at barn har lange dager i barnehagen, jeg prøver bare å forstå hvordan ting skal løses, bare så det er sagt.

Jeg har ikke barnet mitt i barnehagen i 9 timer sånn som vi lever i dag med to stykker i full jobb heller, så nei, jeg ville hatt barnet mitt i barnehagen 9 timer hvis jeg var hjemme.

Ja, det er pålagt.
Mor/far fri=barnet fri!
Hun i Sverige på dokumentaren jobbet flere enn to nattevakter etter hverandre, mener hun da hadde fri i 7 dager etterpå og da måtte barna være hjemme hos mor alle dagene :)
Jeg ville ikke jobbet som mor i denne dokumentaren, men har full forståelse at det er slik livet er. Vi må ha mat og husly :)
 
Back
Topp