Influensavaksine???

Tatt nå.

Bare vente ti min til så er jeg ferdig
 
Tok den nå. Ikke helt komfortabel med det, men gjør det jeg kan for å beskytte den lille.
 
Dere som har tatt vaksinen - fikk dere tamiflu eller relenza?
 
Det er jeg faktisk ikke sikker på.
 
Sniker fra juni. Jeg tok vaksinen forrige svangerskap, og fikk komplikasjoner. Dvs, jeg fikk utslett over hele kroppen, 40 i feber og sykehusinnlagt i 4 dager. Måtte knaske paracet som drops for å ikke koke jenta i magen. (Lå på 40 i feber om jeg ikke nylig hadde tatt tablett, har vanligvis kroppstemperatur på rett over 36) legene tok mange tester, konklusjon ble bivirkning av influensa-vaksine. Tanken bak vaksinen er at man ikke skal bli syk, jeg ble syk av vaksinen, så jeg har prøvd d, kommer ikke t å ta den igjen.
 
Sniker fra juni. Jeg tok vaksinen forrige svangerskap, og fikk komplikasjoner. Dvs, jeg fikk utslett over hele kroppen, 40 i feber og sykehusinnlagt i 4 dager. Måtte knaske paracet som drops for å ikke koke jenta i magen. (Lå på 40 i feber om jeg ikke nylig hadde tatt tablett, har vanligvis kroppstemperatur på rett over 36) legene tok mange tester, konklusjon ble bivirkning av influensa-vaksine. Tanken bak vaksinen er at man ikke skal bli syk, jeg ble syk av vaksinen, så jeg har prøvd d, kommer ikke t å ta den igjen.
Kjenner jeg begynner å angre litt etter å ha tatt den vaksina. Hvor lang tid tok det før du ble sjuk?
 
Spurte legen min i dag, og han var veldig tydelig på at han IKKE anbefalte den. Han mente at det ikke er gjort nok tester på den på gravide og at det kunne være risikabelt... Jeg skal ikke ta den.
 
Husker jeg ikke helt, men gikk over en uke, men innenfor frist i forhold til at de visste det var pga vaksinen. Ble karakterisert som sjelden bivirkning, så jeg var nok uheldig.
 
Spurte legen min i dag, og han var veldig tydelig på at han IKKE anbefalte den. Han mente at det ikke er gjort nok tester på den på gravide og at det kunne være risikabelt... Jeg skal ikke ta den.

En lege som altså mener at han vet bedre enn nasjonale og internasjonale vaksineeksperter?
 
Kjenner jeg begynner å angre litt etter å ha tatt den vaksina. Hvor lang tid tok det før du ble sjuk?

De aller fleste vil ikke få en slik reaksjon, og selv om noen helt få kan få det, så vil risikoen for deg og babyen være mye større ved faktisk influensa, og sansynligehten for å FÅ influnesa er mye høyere enn risikoen for å få en sånn reaksjon.

En som har fått den reaksjonen bør nok ikke ta den igjen, men vi andre bør.
 
Aldri tatt den før, men ble anbefalt av både legen og jordmoren min, så tok den i forrige uke. Litt øm rundt stikket i 2 dager. Ifølge jm var det ikke rapportert inn alvorlige bivirkninger på sprøyten i år.
 
Var litt ømt å ligge på den armen (jeg ligger jo helst på venstre side nå for tiden, best for blodsirkulasjonen. Og på siden må jeg ligge, magen funker ikke, og rygg er heller ikke godt lenger) den første natta, og kjenner det om jeg trykker på som et blåmerke som er nesten borte, bare småømt. Ikke noe problem.

Og har normalisert "jeg har tatt sprøyte med vaksine her i armen min der dere ser denne prikken, for at ikke jeg og lillesøster i magen skal bli syke av influensa, da kan vi bli kjempesyke og det kan bli farlig for henne" for ungene, ettersom guttungen skal avsted for å få seg vaksine (det er som er i vaksineprogrammet i andre klasse, påfylling av den med difteri og stivkrampe og det der) om et par uker, og ikke har det minste lyst... Det er ikke farlig så, bare bittelitt vondt når de stikker, men det går over :) (han bestikkes trolig med premie etterpå, det fikk ikke jeg. Eller, jo, jeg gikk først på rema deretter på apoteket og hentet babypakker... det er jo kjekt :) )
 
Jeg skal ta den på torsdag. Legen min var tydelig på at han anbefalte vaksinen, så da tar jeg den for babyen i magen og helsen vår i månedene fremover :)
 
Tanken om vaksine tar ikke slått meg en gang! Skal ringe legekontoret I morgen sånn at jeg kan ta den ved neste blodprøve. Takk for god påminnelse :)
 
Blei tatt på onsdag og va berre litt øm et par daga. Eg e i risikosonen pga astma og allergi, så tar ingen sjanse ved å ikkje ta den ;)
 
Dere som har tatt vaksinen - fikk dere tamiflu eller relenza?
Tamiflu og relenza er ikke vaksine, det er medisin noen får hvis du får influensa. Vaksinene i år heter Fluarix (den som blir sendt ut av fhi til alle legekontor etc). Finnes også andre typer på apoteket, men Fluarix er den som gravide får hvis de går til fastlege.
 
Begynner å være glad for at jeg har tatt vaksinen. Har ikke lyst til å risikere å ha influensa under eller rett etter fødsel.
Tamiflu og relenza er ikke vaksine, det er medisin noen får hvis du får influensa. Vaksinene i år heter Fluarix (den som blir sendt ut av fhi til alle legekontor etc). Finnes også andre typer på apoteket, men Fluarix er den som gravide får hvis de går til fastlege.
Ok :) Legen som tok vaksina snakka om tamiflu, men han måtte høre med en annen lege om det stemte at gravide var i risikogruppen så han burde vell strengt tatt oppdatere seg litt.
 
Jeg tok den vaksinen som legekontoret hadde esker av. Det var sånn massevaksinering, de har en dag til det, to som stikker relativt fortløpende.

Meg og alle pensjonistene i kommunen, sånn ca ;-)

Sikkert fluarix, om det er den vanlige
 
Back
Topp