Influensavaksine???

Sonalita

Forelsket i forumet
så på nyhetene at gravide i 2.og 3. trimester er i risikogruppen for at man kan bli alvorlig syk ved influensa, og bør vaksineres. Hva tenker dere? Jeg ønsker i utg.pnkt. Ikke å vaksineres, vil helst ikke proppe kroppen med noe nå under graviditeten. Tenkte jeg skulle snakke med jordmor når jeg skal dit den 12.oktober. Fint å høre hva dere andre gravide tenker rundt dette..
 
Dette har vel vært oppe til diskusjon både en og tre ganger her inne ;)

Sier det samme nå som tidligere, det er en grunn til at gravide blir anbefalt å ta vaksinen. Vi har redusert lungekapasitet og nedsatt immunforsvar når vi er gravide og vi får babyer i den værste influensasesongen. Vaksinen beskytter også babyen de første 6 mnd av livet, den verste tiden å bli syk på. Influensavaksinene er ikke en ny vaksine, den inneholder ikke kvikksølv og kan heller ikke gi influensa som noen tror. Influensaen har ikke kommet enda (selv om mange sier de har hatt det allerede), den kommer i november/desember som den gjør hvert år.

Ja, jeg har tatt den :)
 
Dette har vel vært oppe til diskusjon både en og tre ganger her inne ;)

Sier det samme nå som tidligere, det er en grunn til at gravide blir anbefalt å ta vaksinen. Vi har redusert lungekapasitet og nedsatt immunforsvar når vi er gravide og vi får babyer i den værste influensasesongen. Vaksinen beskytter også babyen de første 6 mnd av livet, den verste tiden å bli syk på. Influensavaksinene er ikke en ny vaksine, den inneholder ikke kvikksølv og kan heller ikke gi influensa som noen tror. Influensaen har ikke kommet enda (selv om mange sier de har hatt det allerede), den kommer i november/desember som den gjør hvert år.

Ja, jeg har tatt den :)

Signerer denne ;)
 
Har aldri tatt den, kommer ikke til å ta den heller, og har ikke tenkt tanken en gang før det ble tatt opp her :p tenker det må være opp til hver enkelt, men jeg ser virkelig ikke poenget når jeg allikevel aldri er syk...
 
Her hadde hele familien influensa i januar. Så jeg tar ikke vaksinen nå. Blir litt dobbelt opp.
 
Og jeg gjentar til det uendelige det samme som Attpåklatt sier, vi har økt risiko for å bli syk denne vinteren, og økt risiko for å få ekstra utfordringer som følge av sykdommen.

Det er ikke en risiko jeg vil utsette meg selv eller det ufødte barnet mitt for, jeg kan i verste fall miste barnet som følge av at jeg ikke ville ta en ufarlig vaksine, og det er for meg helt hull i hodet å engang vurdere en slik risiko. Jeg skal ta den
 
Og jeg gjentar til det uendelige det samme som Attpåklatt sier, vi har økt risiko for å bli syk denne vinteren, og økt risiko for å få ekstra utfordringer som følge av sykdommen.

Det er ikke en risiko jeg vil utsette meg selv eller det ufødte barnet mitt for, jeg kan i verste fall miste barnet som følge av at jeg ikke ville ta en ufarlig vaksine, og det er for meg helt hull i hodet å engang vurdere en slik risiko. Jeg skal ta den


Heilt sant! Har heller aldri hatt influensa, men tek ikkje sjangsen på å få den no, og utsette babyen min for det. Så er blir det vaksine på tirsdag :)
 
Influensaen som var i januar er ikke samme som kommer nå. Den endrer seg litt for hvert år
Nei smitten er den samme. Er forskjell på influensa og forkjølelse. Veit mange sier de får influensa hvert år men ifølge leger og sykehuset så er det mer eller mindre umulig og da må du har en underliggende sykdom for å få det. Min datter ble testet i mars etter at vi alle hadde vært syke lenge og fikk konstatert influensa. Til å med mannen og svigerfar var hjemme fra jobb og det er en sensasjon i seg selv. Mannen pratet med kommune overlegen om dette og var på smittekurs på ahus i våres. Dette er ting som omhandler jobben hans.
 
Tok den akkurat nå. Er innom flere punkter som er i risiko gruppen. Er med samboer til legen og tenkte at da ordner jeg avtale om det med en gang. Slapp å gruer meg heldigvis :p
 
Nei smitten er den samme. Er forskjell på influensa og forkjølelse. Veit mange sier de får influensa hvert år men ifølge leger og sykehuset så er det mer eller mindre umulig og da må du har en underliggende sykdom for å få det. Min datter ble testet i mars etter at vi alle hadde vært syke lenge og fikk konstatert influensa. Til å med mannen og svigerfar var hjemme fra jobb og det er en sensasjon i seg selv. Mannen pratet med kommune overlegen om dette og var på smittekurs på ahus i våres. Dette er ting som omhandler jobben hans.
Viruset endret seg litt fra år til år, er ikke helt samme smitten. Jeg jobber også i helsevesenet og vet godt forskjell på influensa og forkjølelse ;)
 
Var hos legen og fikk forlenget sykemelding og hun anbefalte meg å ta vaksinen, så nå er jeg også vaksinert. Sitter og venter de obligatoriske 20 min etter sprøyten er satt nå.
 
Var hos legen og fikk forlenget sykemelding og hun anbefalte meg å ta vaksinen, så nå er jeg også vaksinert. Sitter og venter de obligatoriske 20 min etter sprøyten er satt nå.
Tok den i dag jeg også :) snakket med min kusine, som er lege, og hun sa det var veeeeldig dumt å ikke ta den. Satser på at heg ikke får vanlig forkjølelse i vinter heller ;)
 
Jm var ikke akkurat veldig overbevist, men joda, det er jo anbefalt sa hun.

Ja, jeg lever fint med konsekvensene av å ha fulgt råd fra de som har det som jobb, men ikke med konsekvensene av å ha gått mot dem, så på fredag skal jeg stikkes

Det er for dumt å la være
 
Da jeg var gravid i 07 hadde jeg influensa å jeg var sikker på st jeg skulle dø noen ganger ja!( men sta som jeg var så oppsøkte jeg ikke lege før over en uke etter det startet.. )Jeg kom meg såvidt på do de dagene. Jævligste jeg har vært borti . Gammel sær lege, fikk ei sykmelding og beskjed om at influensa kunne ramme gravide hardere enn ikke-gravide.
Hørte aldri snakk om vaksine da , eller me nr 2 (mulig fordi de er født i juni og juli?)

Skal spørre legen min om det imorgen når jeg uansett skal dit. Vil gjerne gjøre alt jeg kan for å beskytte meg og lille .
 
I 08 var gravide enda ikke på lista over de som ble anbefalt å ta denne vaksinen, det kom ettet svineinfluensa. Med unger i juni og juli var du ikke i rett del av svangerskapet til å ta den vaksinen når det var aktuelt.

Jeg var det i 2010 da jeg fikk en datter i feb 2011, og tok den da. Og tar den igjen nå i år. Det føles rett.

Også minner jeg min mor på å ta den, gravid er hun ikke, men et par av de andre gruppene. Så bare å få det gjort.
 
Jeg hadde ikke hørt/tenkt noe over dette før jm snakket om drt i dag. Så jeg skal ta kontakt med legesenteret å høre
 
Tok vaksine i går og er fortsatt hoven og varm der sprøyten ble satt. Skulle nesten tro de var BCG :) ImageUploadedByBV Forum1444852414.463100.jpg
 
Back
Topp