1t. fysisk aktivitet hver dag.

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Bør dette innføres i skolen?
Er det for lite med det som er i dag?
 
Hvor mye og ofte står det gym på timeplanen:)?
 
Hos oss har de ganske mye. Til nå har de hatt tre timer gym og en time fysisk aktivitet i uka. I tillegg blir det lagt til rette for aktiviteter i friminuttene hver dag, og gymsal på sfo to ganger i uka.
 
De har gym en dag i uka, men jeg vet ikke hvor lang timen er.

Og så har de uteskole en dag i uka hvor de går på tur.
 
I førsteklasse hos oss (jeg er læreren :p ) har de MINST 30 min gym hver dag! Vi har 30min-økter i alle fag..
 
Siden fysisk altivitet er bevist å fremme læring i andre fag burde det vært fysisk aktivitet på skolen hver dag. Kanskje ikke i form av gym/svømming, men aktivisering i friminutt. Utflukter og evt fysiske oppgaver i vanlige timer. De som kan bør gå/sykle til skolen. Og så bør ikke barna være i ro inne resten av dagen - ut å vær aktiv:)
 
Så ja til 1t. fysisk aktivitet hver dag?
 
De har to timer gym i uken i tillegg til en hel times pause midt på dagen hver dag der de alltid enten spiller fotball, leker sisten eller annen aktivitet. Det er også aktivitetsledere i skolegården som kan sette i gang aktiviteter dersom de ser det skjer lite. Overhodet ikke bekymret for at de får for lite aktivitet på min gutts skole i hvert fall :).
 
  • Liker
Reactions: Io
Ja, det burde det.. Minst?
 
Ja,det hadde vært supert!
Mine går ikke på skolen ennå, men håper virkelig det blir slik da :)
 
Jeg syns det er for lite gym på min skole, kun 1 time i uka. På mellomtrinnet har de vel 1 time fysisk aktivitet i tillegg. De har langt friminutt hvor de fleste er veldig aktiv, men de som trenger aktivitet, de er gjerne ikke det i friminuttene heller....
 
Det er 3 skole timer i uka for mi jente. Kunne godt vore mer. Dei sitter mye stille på skolen og det er ikkje alle som trener utenom. Av erfaring ser eg at mitt barn koser seg på trening og med fysisk aktivitet. Men ho sitter lett i sofaen med oss og. Så blir fort noen timer uten og bevege seg i løpet av uka og. Og gym et ett fag dei fleste liker på barneskolen. Så tror det er viktig og lage gode vaner som liten. Dei trenger og bevege seg. Men ser ikkje behov for hard trening. Men aktive leker :)
 
Så ja til 1t. fysisk aktivitet hver dag?

Massivt ja til aktivitet. Men skeptisk til underfinansierte og dårlig planlagte opplegg der et par hundre barn kastes ut med en håndfull voksne for å "finne på noe." Pass på at din kommune gjør det skikkelig!

Heia uteskole og halvtimes-økter.
 
Gjerne mer fysisk aktivitet på skolen ja, de har gym 1 gang i uka og har 2 x 30 min friminutt hver dag. Men om det skjer ting eller de skal på tur en dag så kuttes gymtimen ofte for å heller ta teoretiske fag.
 
Back
Topp