Me&mini
Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Her sies det insjativMen uttaler du det sånn?
Mindre tungvindt når man dropper i'en
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Her sies det insjativMen uttaler du det sånn?
Her blir det vel rett og slett en oversettelse i bildet på wc ihvertfall?Hva med w? Vi sier dobbel v, men når vi sier wc uttaler vi det vc. Samme med BMW. Hva er riktig?
I Bergen har de ikke hunkjønn I dialekta siFolk som tar feil kjønn på ord. Og det er det mye av, spesielt en jente. Det heter da ei jente! Og ikke noe vott for folk å skylde på dialekt her. Bor på Østlandet ca 45 min fra Oslo så her prater man bokmål med en liten tvist. Jeg sa legimitasjon og mannen retter på meg, men morsomt var når jeg endelig sa riktig og skulle ta teoriprøven. Har du legimitasjon så hu i skranken. Jeg knakk nesten i latter siden jeg akkurat hadde lært med å si riktig.
Det er sååå grusomt med de som på død og liv skal bruke store, "avanserte" ord, hele tiden. Og så aner de ikke betydningen av dem, så det blir ALLTID brukt feil!Grøsser når noen sier indegrienser.. istedetfor ingredienser. Brrh. Og bruker ord de helt tydelig ikke vet den egentlige betydningen av, og bruker dem hele tida!

Ja det kan nok stemme. Men er langt til Bergen herfra. Hehe. De godkjenner det til å med på skolen her.I Bergen har de ikke hunkjønn I dialekta si![]()
Sier du regissør da? Uttalen blir vel resjissørOg "regissør" eller "regissere". ER det såååå vanskelig? Nei, det heiter ikkje "ressisjør" eller "ressisjere". Regissøren har regien, ikkje resien!
Resjisør. Ikkje ressisjør. Forskjell der!Sier du regissør da? Uttalen blir vel resjissør![]()
Ja det kan nok stemme. Men er langt til Bergen herfra. Hehe. De godkjenner det til å med på skolen her.
Det er detResjisør. Ikkje ressisjør. Forskjell der!
Må innrømme at jeg sier detResjisør. Ikkje ressisjør. Forskjell der!
Hehe, det seier eg framleis feilFysj!Kom på en ting til som jeg sa feil i mange år selv, kun fordi min mor alltid har sagt det
"Gelantin", og ikke "gelatin" som det faktisk heter...
![]()
No har eg nok aldri brukt det ordet, men kva er riktig uttale?Tror aldri jeg har hørt noen si kruskakli riktig... gjør det forsåvidt ikke selv hellerheldigvis er det ikke et mye brukt ord her
Usj, den gang da hver gang når jobber jeg med. Ikke lett å huske på det. Regelen er lett, men alle sier jo når uansettDet er jo den typiske legimitasjon i stedet for legitimasjon.
Eg seier pikkstol sjølv om det heiter pistol, men eg skriver rett daEldste på fem kallar det framleis for skytepang, det byrjar å bli irriterande
Og mange bokmålfeil her inne, spesielt som nevnt tidlegare "hvem parti skal du stemme på", da får eg litt fnatt
Og så må me jo berre gjenta, den gang DA kvar gang NÅR![]()
Her inne skriv eg dialekt, og bryr meg ikkje særleg om skrivefeil![]()