Irriterende feil folk sier...

Hvem istedenfor hvilken, til istedenfor hos, vanElig istedenfor vanlig, alioli istedenfor aioli, etc etc. Generelt feil som folk sier irriterer meg grønn. Samme med skrivefeil, jeg er skikkelig grammar nazi. Og når folk bare ikke orker å lese over hva de skriver og se om det er åpenbare feil, tenker jeg automatisk at de er litt kort...

Grøsser når noen sier indegrienser.. istedetfor ingredienser. Brrh. Og bruker ord de helt tydelig ikke vet den egentlige betydningen av, og bruker dem hele tida!
Den har jeg faktisk aldri hørt før :P

AvAKado irriterer meg forresten like mye som aDVokado.

Hater når folk blander "for min skyld" og "for min del". Det betyr to HELT forskjellige ting..

Nja denne er vel ikke helt riktig?

Feks: "å det var en fin bluse, er den ny?"

Mener "var" kan brukes slik
Kan jo si .. Å så fin bluse, er den ny ?

Her var det mange som ikke skiller mellom dialekt og direkte talefeil.. I Bergen f.eks finnes bare to artikler i dialekten, derav jenten og hytten.. Det er ikke feil. Vel, mine au i språkhjertet er skj/kj-lyden, legimitasjon, insjnativ...det heter inITSiativ... Og svigermor sier røst om rust. Som om det er engelsk. Som hun forøvrig ikke kan. Og kreteng istedenfor grateng. Grøss.
Røst :D

Her var det mange som ikke skiller mellom dialekt og direkte talefeil.. I Bergen f.eks finnes bare to artikler i dialekten, derav jenten og hytten.. Det er ikke feil. Vel, mine au i språkhjertet er skj/kj-lyden, legimitasjon, insjnativ...det heter inITSiativ... Og svigermor sier røst om rust. Som om det er engelsk. Som hun forøvrig ikke kan. Og kreteng istedenfor grateng. Grøss.
Det heter vel initiativ?

Back
Topp