Tar dere skolebarna ut av skolen utenom ferier?

Har en førsteklassing jeg da, så har ikke rukket det enda :p Neida, men fikk klar beskjed på foreldremøtet sist at de har strammet inn reglementet for fravær, og at kun sykdom eller f eks familiehendelser (begavelse/bryllup, etc.) eller religiøse grunner er godkjente årsaker. Mulig et par årsaker til, men ferie var altså ikke en av dem. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta en uke til syden til våren, men nå tar vi det heller i vinterferien eller påskeferien.
 
Har ikke trengt det ennå. Det skal være noe veldig spesielt før jeg gjør det, kommer aldri til å ta dem ut bare for ferie.
 
Har ikke vært noe tema ennå:)
Og det skal være en rimelig god grunn før jeg gjør det..
 
Har ikke barn på skole ennå.. Men er det ikke ganske strengt ift hvr mye man kan ta de ut..?
 
Har to på skolen og kan med hånden på hjertet si at de blir IKKE tatt ut av skolen for å reise på ferie. Søker vi et par dager permisjon er det kun pga dødsfall eller evt feiring og vi må reise på skoledager. Hvis det KUN er for å spare penger på ferie- aldri i livet!!
 
Frøkna har fått noen dager fri ja, dette har da hvert 1-2 dager 5-6 ganger til nå. Hun går i 3 klasse, og hu fikk fri første gang i 1 klasse.
 
Ingen planer om det utover begravelse eller feiring type dåp på andre siden av landet (kan fort skje)
 
Har bare førsteklassing, men tenker i utgangspunktet at man ikke tar fri fra skole utenom ferier. Unntaket må være akutt familiær sykdom, begravelse og slikt.
 
Mine foreldre tok meg og broren min ut av skolen i en hel månede da vi var ni og ti år. Vi reiste på backpackertur gjennom Spania. Det var en fantastisk opplevelse, vi besøkte mange museer, gallerier, måtte regne om valuta, lærte historie og besøkte mange kirker, og andre bygninger med fantastisk arkitektur. Vi barna hadde i "lekse" å skrive dagbok, (noe jeg syntes er helt fantastisk å lese i dag) fortelle klassen om hva vi hadde gjort pluss at jeg hadde med bøker med skjønnskrifttrening. Min mor er lærer i barne - og ungdomsskolen. Min far jobbet som lektor på videregående. Så de var oppegående, og tok oss med på masse kult, som vi lærte masse av. Tror jeg lærte mer på den turen enn et helt år på skolen. Jeg håper jeg kan gjøre det samme for mine barn en dag. Liker ikke at det er blitt så strengt på skolen mtp fravær og "gyldig grunn".
 
Mine foreldre tok meg og broren min ut av skolen i en hel månede da vi var ni og ti år. Vi reiste på backpackertur gjennom Spania. Det var en fantastisk opplevelse, vi besøkte mange museer, gallerier, måtte regne om valuta, lærte historie og besøkte mange kirker, og andre bygninger med fantastisk arkitektur. Vi barna hadde i "lekse" å skrive dagbok, (noe jeg syntes er helt fantastisk å lese i dag) fortelle klassen om hva vi hadde gjort pluss at jeg hadde med bøker med skjønnskrifttrening. Min mor er lærer i barne - og ungdomsskolen. Min far jobbet som lektor på videregående. Så de var oppegående, og tok oss med på masse kult, som vi lærte masse av. Tror jeg lærte mer på den turen enn et helt år på skolen. Jeg håper jeg kan gjøre det samme for mine barn en dag. Liker ikke at det er blitt så strengt på skolen mtp fravær og "gyldig grunn".

Høres fantastisk ut! :)
 
Dro på flere slike turer i gjennom oppveksten. Fellesnevneren var alltid mange museer, historiske bygg, templer, middelalderborger, ekskursjoner, reise rundt for å se landsbyer og lære om kultur osv. Strandliv var bare en liten del av det hele. Føler meg veldig privilegert som fikk oppleve å se mange land og steder i ung alder. Skulle ønske det var mulig for alle barn å gjøre det samme. I attenårsgave fikk jeg et valgfritt reisemål. Jeg dro til en liten middelalderby i Kroatia sammen med en venninne. Erfaringene jeg hadde fra jeg var yngre gjorde at jeg klarte å finne fram, visste hvor jeg burde og ikke burde gå, hvordan å forholde meg til mennesker osv, og jeg følte meg trygg på meg selv. Interessen for å reise har også blitt veldig stor, og jeg har vært i både Midtøsten og Afrika, samt mange land i Europa i slutten av tenårene. Reising har blitt prioritert foran f.eks dyre iphones og andre "must". Jeg tror det er stor forskjell på hvordan en ferierer med barna. Jeg tror ikke jeg kommer til å ta med barna på kun strandferier og charterferier.
Høres fantastisk ut! :)
 
Dro på flere slike turer i gjennom oppveksten. Fellesnevneren var alltid mange museer, historiske bygg, templer, middelalderborger, ekskursjoner, reise rundt for å se landsbyer og lære om kultur osv. Strandliv var bare en liten del av det hele. Føler meg veldig privilegert som fikk oppleve å se mange land og steder i ung alder. Skulle ønske det var mulig for alle barn å gjøre det samme. I attenårsgave fikk jeg et valgfritt reisemål. Jeg dro til en liten middelalderby i Kroatia sammen med en venninne. Erfaringene jeg hadde fra jeg var yngre gjorde at jeg klarte å finne fram, visste hvor jeg burde og ikke burde gå, hvordan å forholde meg til mennesker osv, og jeg følte meg trygg på meg selv. Interessen for å reise har også blitt veldig stor, og jeg har vært i både Midtøsten og Afrika, samt mange land i Europa i slutten av tenårene. Reising har blitt prioritert foran f.eks dyre iphones og andre "must". Jeg tror det er stor forskjell på hvordan en ferierer med barna. Jeg tror ikke jeg kommer til å ta med barna på kun strandferier og charterferier.

Skulle ønske jeg hadde blitt tatt med på noe slikt.
Det er viktig å ta skolen seriøst, mener jeg. Men livet stopper ikke opp fordi man går på skole. Synes slike turer er helt innafor å ta barna med på selv om det er i skoletiden. Er mere lærdom i dette enn de klarer å dytte inn i et trøtt hode på en stol.
 
Ja det har jeg og kommer nok til å gjøre det igjen når mini og nurket begynner i skolen.
Er oppvokst med hjemmeskolering så ser ikke faren med at de ikke "presses" gjennom A4 kvernen
 
Ikke for ferie, men hun har fått fri enkelt-timer for musikk- og sportsarrangement der hun deltar. Selv om hun lærer kjapt og stort sett ligger foran i de fleste fag synes jeg det er viktig at hun er vant til at skole/jobb er førsteprioritet.
 
Nei, kun om det er helt nødvendig, som ved begivenheter i familien andre steder i landet. Tar ham ikke ut av skolen for å reise på ferie! Han har hatt én dag permisjon hittil og er 9.5 år gammel. Da skyldtes det bryllup i familien og vi måtte dra siste skoledag i uken for å rekke frem.
 
Nei, det gjør vi ikke. Nå går eneste skoleungen på ungdomsskolen, og da er alle dager like viktig å få med seg. Lett å falle ut av pensum og det sosiale i klassen.
 
Back
Topp