Desember og økonomi

Boblefrua

Forumet er livet
I fjor var det mange som søkte hjelp til gaver og julemat både på finn.no og facebook.

Kommer desember brått på deg?
Har du lagt til side penger til juleutgiftene, har du handlet gjennom året og eller kan du ta det som det kommer i desember?

Har ikke begynt og handle ennå, men om vi kommer over noen gode tilbud kan det hende vi kjøper til barna før desember.
Er så heldig at vi har 6 bursdager også fra slutten av november til desember. 3 av de er meg og barna, også venter vi vårt 3 barn 20 november ;)
Neste år kan det hende at vi må spare opp litt til desember, men i år tar vi det som det kommer ;)
Vi har god nok økonomi til å komme oss smertefritt gjennom desember :)

Last edited:
Jeg sparer hver mnd til desember og julegaver.
Det har jeg gjort siden jeg flyttet hjemmefra.

Jeg sparer hver mnd til desember og julegaver.
Det har jeg gjort siden jeg flyttet hjemmefra.
Mange burde gjøre det samme. Virker som desember kommer overraskende på hvert år.

jeg kjøper utover gaver utover året, skriver ned det folk ønsker seg ( noe de ofte sier i en bi-settning ) og handler når det er på tilbud. ellers lager jeg mye gaver selv. i fjor var det knekkebrød, konfekt, pikekyss og kjeks som ble pakket inn og gitt til tanter, foreldre og de som har "alt".

Vi har god nok økonomi til å håndtere desember med alt som følger med, men kjøper julegaver fra september og utover. Regning på kommunale avgifter kommer alltid i desember og den er på nesten 10.000 så greit å spre utgiftene litt utover så man slipper at det blir trangt. :happy:

Desember kommer like brått hvert år :p Jeg forstår ikke at året går så fort, men vi har god nok økonomi til å klare desember uten å planlegge :)

Her skal ungen lage det meste så alt er klart i den forstand av hva det skal være og hvor mye det skal koste. Jula skal feires hos svigers siden jeg er høygravid i jula, så slipper heldigvis å tenke på det i år.

Har ikke begynt enda, men har tenkt på å få unna det meste før lillebror kommer om ca 8 uker :P I år har vi også bestemt oss for å kutte litt ned på budsjettet på gavene, og faktisk også på hvem vi kjøper til. Så har allerede avtalt med noen at det ikke er nødvendig at vi kjøper til hverandre i år. Nå er det bare barnas besteforeldre, kusiner/fettere, tante + onkler (de som ikke har barn) + oss i kjernefamilien som får ;)

Mange burde gjøre det samme. Virker som desember kommer overraskende på hvert år.

Ja, hadde jo veldig dårlig økonomi som ung og syk også. Idag er jo økonomien mye bedre men likevel ikke veldig romslig med lån og uforutsette regninger og barn. Så er deilig å vite at jeg har det på plass og ikke trenger å bekymre meg :)

I fjor var det mange som søkte hjelp til gaver og julemat både på finn.no og facebook.

Kommer desember brått på deg?
Har du lagt til side penger til juleutgiftene, har du handlet gjennom året og eller kan du ta det som det kommer i desember?
Handler julegaver gjennom hele året. Er faktisk seint ute i år da.. men handlet den første i romjula i fjor :p

Mat og slikt handler vi i desember.men presanger gjennom hele året.

Halv skatt i november kommer godt med til desember :) Handler alltid gavene i desember, syns det er en del av førjulstida ;)

Kjøper alltid inn alle julegaver i løpet av høsten, senest november :-) Orker ikke stresse med å løpe i butikker i desember, da vil jeg bake og pakke inn og pynte og kose meg med julefilmer :)

Har heldigvis økonomi til å takle julen fint. Er flink å handler på salg gjennom hele året. Det har jo ikke de med dårligere råd anledning til. Så der blir litt sånn "dyrt å være blakk"

Her er all gavehandling og innkjøp til det gjort før desember kommer.... Og i Desember har jeg i tillegg inntekt fra håndarbeidet mitt, pga messer... Så jeg har nesten ''bedre råd' i desember jeg.. Eneste utgiften da blir jo det vanlige av regninger, og litt ekstra til god mat og snop.. =)

Desember står på kalenderen hvert år. ;)

Og heldigvis har jeg hatt mulighet til å spare, også. De fleste år har jeg til og med økonomi til å kjøpe en ekstra gave når jeg finner litt til som jentungen ønsker seg. Og jeg ser jo hvordan det samme presset tar dem som først er tøff i trynet og tror de skal klare seg uten noe særlig feiring.

Jeg handler noe nå og fremover mot jul, men mest i desember :) klarer det helt fint, men vi har mye "hjemmelaget er best" tankegang i familien, og bortsett fra samboeren min ønsker ingen seg dyre gaver :) samboer har bursdag i desember og ønsker seg kun gaver for 1000kr+ :( blir nok en fattig kalender på han :P

Back
Topp