Introduksjon av fast føde

Otuko

Betatt av forumet
Her nærmer mini seg 4 måneder og vi ser at han har behov for mer mat. Har gått fra å sove 7-8 timer om natta til å spise hver tredje time døgnet rundt. Han får mme. Er det noen som har begynt med introduksjon av fast føde? Starter dere rett på grøt eller anbefaler dere velling først? Husker så lite fra sist gang :)
 
Vi har begynt å introdusere babygrøt. Startet smått med veldig tynn grøt, bare en eller to skjeer. Gav på formiddagen i tilfelle hun fikk magevondt, så slapp vi det til kvelds. Vesla var 4 mnd den 28. aug :)
Nå er vi på 5 dagen med grøt og det ser ut som om hun liker det mer og mer :)

Bare å prøve seg frem tenker jeg...
Lykke til :)
 
Tenker å begynne om litt over en uke. Tynn grøt av hirse og mm er plana mi. Hun er 4 måneder i dag, men kjekt å få unnagjort dåp før eventuell magevondt eller lignende. Hun har begynt å våkne hver 2. time for mat på natta i det siste og følger veldig med på når jeg spiser. Så jeg tror hun er klar :)
 
Vi begynte med grøt for ca 2 uker siden. Da gikk jeg rett på grøt, men den var ikke tjukk. Så fikk han smaker hjemmelagd grønnsaksmos og Ellas Kitchen poser. Han har også spist fruktbeger fra Hipp.
Alt har falt i smak her. I dag fikk han banan og den var så god at han snakket gjennom hele måltidet :D han fikk også mos av gulrot, søtpotet og potet :)
Når du en gang begynner med fast føde og skal lage selv, så anbefaler jeg å kjøpe isbitformer av silikon og fryse ned i de. Når de er fryst kan du ta de ut og legge de i en pose, og så lage nytt. Fikk det tipset selv, og det er gull :)
 
ImageUploadedByBV Forum1440969553.615186.jpgher her jeg laget mos av banan og posjonert opp :) skal lage alt selv stort sett, men greit å prøve ferdig først i tilfelle reaksjon :)
 
Vi begynte med grøt for ca 2 uker siden. Da gikk jeg rett på grøt, men den var ikke tjukk. Så fikk han smaker hjemmelagd grønnsaksmos og Ellas Kitchen poser. Han har også spist fruktbeger fra Hipp.
Alt har falt i smak her. I dag fikk han banan og den var så god at han snakket gjennom hele måltidet :D han fikk også mos av gulrot, søtpotet og potet :)
Når du en gang begynner med fast føde og skal lage selv, så anbefaler jeg å kjøpe isbitformer av silikon og fryse ned i de. Når de er fryst kan du ta de ut og legge de i en pose, og så lage nytt. Fikk det tipset selv, og det er gull :)

Hvor gammel var han for to uker siden da? :) jeg er redd for å begynne for tidlig. Men nå er det jo bare fem dager til han er fire måneder da. :)

Tusen takk for supert tips!!
 
Tenker å begynne om litt over en uke. Tynn grøt av hirse og mm er plana mi. Hun er 4 måneder i dag, men kjekt å få unnagjort dåp før eventuell magevondt eller lignende. Hun har begynt å våkne hver 2. time for mat på natta i det siste og følger veldig med på når jeg spiser. Så jeg tror hun er klar :)

Tenker du å lage grøten av hirsemel eller kjøper du ferdig?
 
Hvor gammel var han for to uker siden da? :) jeg er redd for å begynne for tidlig. Men nå er det jo bare fem dager til han er fire måneder da. :)

Tusen takk for supert tips!!
Ja det glemte jeg jo å skrive :p han var 3,5 mnd da :) han er 4 mnd på tirsdag :)
 
Tenker du å lage grøten av hirsemel eller kjøper du ferdig?
Lage selv av økologisk hirsemel :) Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe ferdig og stort sett bare gi henne økologisk, hjemmelaget mat. Det er palmeolje i såå mye barnemat og det vil jeg helst unngå å kjøpe hvertfall :)
 
Har bestemt at vi starter smaksprøver når hun blir 5 måneder. Så en god stund igjen. Akkurat blitt 3 mnd. Hun klarer seg bra med bare pupp enda, men det kan jo endre seg :) planlegger også å lage mest sjøl, det gjorde jeg med store jenta også. Denne gangen starter jeg nok med hirsegrøt. Gleder meg! Matstart er en spennende tid synes jeg :)
 
Har bestemt at vi starter smaksprøver når hun blir 5 måneder. Så en god stund igjen. Akkurat blitt 3 mnd. Hun klarer seg bra med bare pupp enda, men det kan jo endre seg :) planlegger også å lage mest sjøl, det gjorde jeg med store jenta også. Denne gangen starter jeg nok med hirsegrøt. Gleder meg! Matstart er en spennende tid synes jeg :)
Pupp er jo anbefalt så fortsett med det når hun er fornøyd :) vi har begynt, men jeg gir mme, og vil ikke gi for mye av det per dag. Nå er mini 4 mnd i morgen så da går det jo an :)
 
Lage selv av økologisk hirsemel :) Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe ferdig og stort sett bare gi henne økologisk, hjemmelaget mat. Det er palmeolje i såå mye barnemat og det vil jeg helst unngå å kjøpe hvertfall :)
Tenkte jeg skulle prøve meg på å lage grøt selv. Hittil har jeg kjøpt, men lager middagene selv. Har hørt at man må legge ting i bløt? Er det tilfelle for alle typer grøt man lager selv?
 
Er ikke helt sikker på når jeg skal begynne til snuppa, fikk beskjed om 6mnd med storebror men begynte ved 5mnd siden han virka så interessert da :)
Hadde tenkt å lage alt selv, men feiga ut på grøten. Kjøpte en kokebok for barnemat som jeg anbefaler alle å gjøre, veldig lettvint og enkelt å lage barnemat ;) pleide lage en liten kjele og fordele i små plastbeholdere, frøs ned, tinte og matet fra disse :)
Nå skal jeg prøve på grøten også, kanskje ;)
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på å lage grøt selv. Hittil har jeg kjøpt, men lager middagene selv. Har hørt at man må legge ting i bløt? Er det tilfelle for alle typer grøt man lager selv?
Det har jeg ikke hørt, men kan se for meg at det kan gjelde for eksempelvis havregryn. Men er sikkert ikke nødvendig. Jeg er ikke helt oppdatert for jeg tenkte det var så lenge til hun skulle begynne med grøt. Tiden går for fort! Har sett litt på bloggen her: https://lagbarnemat.wordpress.com/2013/05/18/oppskrifter-pa-den-forste-groten/
 
Spennende! Kan dere ikke dele oppskrifter på grøt dere lager selv? :) Jeg har også planer om å lage det meste selv, i permisjonen hvertfall :)
 
Vi har begynt å gi avokadomos blandet med mm, og nå i det siste har jeg også blandet litt grøtpulver i mosen :) jeg lurer på å begynne å lage grøten selv også. Men usikker fordi det er jo viktig at de får i seg nok jern etter 6 mnd. Det er derfor man skal legge noen korn i bløtt for å frigjøre jern i kornene. Men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det enda :)
 
Vi har begynt å gi avokadomos blandet med mm, og nå i det siste har jeg også blandet litt grøtpulver i mosen :) jeg lurer på å begynne å lage grøten selv også. Men usikker fordi det er jo viktig at de får i seg nok jern etter 6 mnd. Det er derfor man skal legge noen korn i bløtt for å frigjøre jern i kornene. Men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det enda :)

Jeg har akkurat begynt å gi litt grøt og lager den selv. Kjøper økologisk hirsemel og maismel, koker grøt med vann og blander i en skje med mme for at det skal smake litt kjent nå i starten. Funker bra det! :)

Anbefaler boka Lettlaget Barnemat. Mange kjekke oppskrifter. :)
 
Jeg har akkurat begynt å gi litt grøt og lager den selv. Kjøper økologisk hirsemel og maismel, koker grøt med vann og blander i en skje med mme for at det skal smake litt kjent nå i starten. Funker bra det! :)

Anbefaler boka Lettlaget Barnemat. Mange kjekke oppskrifter. :)
Takk for tips :)
 
Vi har begynt å gi avokadomos blandet med mm, og nå i det siste har jeg også blandet litt grøtpulver i mosen :) jeg lurer på å begynne å lage grøten selv også. Men usikker fordi det er jo viktig at de får i seg nok jern etter 6 mnd. Det er derfor man skal legge noen korn i bløtt for å frigjøre jern i kornene. Men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det enda :)
Hirseflak skal ikke bløtlegges sa hun på helsekosten til meg. Jeg prøvde å lage den med ferdig kokt vann, men det funket dårlig. Må prøve å koke opp sånn som det står på pakken, men innen jeg kommer på det så er mini så sulten at det blir grøt som er raskere å lage :)
 
Back
Topp