Har dåkke doopler eller skal dåkke kjøpe de?

Prøvde den i går. Fant ikke hjertelyden til foster.

Har ett keisersnitt og det var i det området jeg hørte første babyen vår sist gang. Men det er litt ubehagelig å ta doppleren over det ett år gamle arret, så jeg gav meg.

Jeg vet man kun skal gjøre det i 2 minutter eller noe så kort. Så det gikk fort.

Gleder oss til ul!
 
Har ikke og kommer ikke til å få det. Tror bare jeg blir stresset av det, og unødvendig redd hvis jeg plutselig ikke skulle finne hjertelyd en gang :p Og om ikke aaaalt for mange uker begynner man jo å kjenne liv i magen, så da et det hvertfall ikke behov for doppler ;)
 
Ser det står at doppler kan brukes fra 2. Trimester. Ser flere har valgt å teste før, noen som vet hvorfor det står fra 14 uke og utover? Er det bare fordi man ikke skal bli stresset om man ikke finner noe, og at det er lettere etter 14 uke, eller er det andre årsaker? F.eks med tanke å fosterets sikkerhet?
 
Ser det står at doppler kan brukes fra 2. Trimester. Ser flere har valgt å teste før, noen som vet hvorfor det står fra 14 uke og utover? Er det bare fordi man ikke skal bli stresset om man ikke finner noe, og at det er lettere etter 14 uke, eller er det andre årsaker? F.eks med tanke å fosterets sikkerhet?

Som det hørtes ut på jordmora mi, så var det for at sjansen var ikke så stor før uke 14, og det kan føre til mye unødvendig stress og bekymring.
 
Jag köpte doppler och det är jag så glad över..men jag testade inte förrän efter första svangerskapskontroll för då hittade legen hjärtslag. Så då visste jag var jag skulle leta . Var 11+4 då. Jag lyssnar inte i onödan utan bara när det känns som om jag behöver bekräftelse. Jag var senast hos en annan lege i tisdags och hon hittade inte hjärtslagen...men jag var inte orolig överhuvudtaget, jag visste var den lilla låg så jag hörde hjärtat slå när jag kom hem :)
Så ingenting med dopplern är negativt för min del.
 
Dere som har doppler, har dere sånn som teller hjerteslag selv eller bare en helt enkel?
Ser Angelsound har en til ca 400 kr, uten og en til ca 800 kr med en liten skjerm, hvor antall hjerteslag kommer opp.
 
Dere som har doppler, har dere sånn som teller hjerteslag selv eller bare en helt enkel?
Ser Angelsound har en til ca 400 kr, uten og en til ca 800 kr med en liten skjerm, hvor antall hjerteslag kommer opp.
Jag har en helt enkel en . Vill jag veta hjärtslagen så räknar jag dom bara i 15 sekunder och tar x4 efter. Ingen vits och betala så mkt pengar tycker jag :)
 
Vi skal ikke ha. Kan ikke si jeg savnet det sist svangerskap heller.
 
Sniker fra februar, men vil bare si at jeg har hørt og lest flere artikler fra fagpersoner som sterkt fraråder bruk av doppler for gravide. Er veldig stressende for fosteret, og kan være det for mor også hvis hun ikke finner lyden. Så vi har ikke. :)
 
Det å sjekke selv med doppler kan i aller høyeste grad bli en falsk trygghet. Det å finne hjertelyden og høre at den er der trenger ikke å være en indikasjon på at barnet har det bra. Er man bekymret pga lite bevegelse eller endring fra tidligere bør man kontakte jordmor. Hun vil høre etter variasjon i hjertelyden og akselerasjoner, evt. kobler hun CTG for en mer utvidet undersøkelse. Dette gjør at barnet kan vurderes av noen som har fagkunnskap, og ikke av en som lytter hjemme og som ikke er trent i å lytte og vurdere hjertelyden.
 
Fikk nettopp min i posten, den til 400,- Er 11+0 og fant hjerteslagene :D
 
Jeg har angelsound men venninna mi låner den og vi glemte den sist jeg var hos henne. Savner den!

Jeg brukte lang tid på å bestemme meg for om jeg skulle kjøpe eller ikke. Det er ikke meningen man skal bruke dette daglig og det er veldig mange jordmødre som er imot bruk av doppler hjemme nettopp fordi det kan bli misbrukt/gjøre mødre mer bekymret. Skal man kjøpe doppler er det viktig å ha dette i bakhodet :) Ikke få panikk om du en gang ikke finner hjertelyden. Bebisen er liten og livmora stor, den kan gjemme seg eller du kan ha morkaken foran :)
 
Det å sjekke selv med doppler kan i aller høyeste grad bli en falsk trygghet. Det å finne hjertelyden og høre at den er der trenger ikke å være en indikasjon på at barnet har det bra. Er man bekymret pga lite bevegelse eller endring fra tidligere bør man kontakte jordmor. Hun vil høre etter variasjon i hjertelyden og akselerasjoner, evt. kobler hun CTG for en mer utvidet undersøkelse. Dette gjør at barnet kan vurderes av noen som har fagkunnskap, og ikke av en som lytter hjemme og som ikke er trent i å lytte og vurdere hjertelyden.
Jeg brukte kun doppler før jeg kjente liv sist. Når jeg begynte å kjenne liv følte jeg ikke behovet for noe doppler, jeg ble jo kjent med mønsteret til den lille der inne og ble beyrygget av spark og bevegelse. De dagene jeg ble bekymret pga lite liv drakk jeg saft og la meg ned- da sparket hun livlig igjen [emoji4]
 
Jag har en helt enkel en . Vill jag veta hjärtslagen så räknar jag dom bara i 15 sekunder och tar x4 efter. Ingen vits och betala så mkt pengar tycker jag :)

Hvordan i alle dager klarer du å regne selv?
Jeg fikk min i dag, og har ikke sjanse om å telle slagene :p
 
Det å sjekke selv med doppler kan i aller høyeste grad bli en falsk trygghet. Det å finne hjertelyden og høre at den er der trenger ikke å være en indikasjon på at barnet har det bra. Er man bekymret pga lite bevegelse eller endring fra tidligere bør man kontakte jordmor. Hun vil høre etter variasjon i hjertelyden og akselerasjoner, evt. kobler hun CTG for en mer utvidet undersøkelse. Dette gjør at barnet kan vurderes av noen som har fagkunnskap, og ikke av en som lytter hjemme og som ikke er trent i å lytte og vurdere hjertelyden.

Man sjekker jo ikke for å sjekke helsen på ungen, man sjekket for det er koselig å høre lyden. Eller for å høre at det er noe der før man begynner å kjenne rørelse. Man hører jo ikke bare hjerteslag, men at ungen rører seg også.
 
Man sjekker jo ikke for å sjekke helsen på ungen, man sjekket for det er koselig å høre lyden. Eller for å høre at det er noe der før man begynner å kjenne rørelse. Man hører jo ikke bare hjerteslag, men at ungen rører seg også.
Noen bruker doppler etter de har begynt å kjenne liv og sjekker heller etter hjerteslag enn å bli kjent med babyens bevegelser. Du har de som bruker den for å høre etter liv om de har kjent litt bevegelse en dag, og det er da det blir falsk trygghet. For barnet kan ha puls selv om noe er galt. Kjenner man lite liv skal man kontakte føden, ikke sjekke med doppler hjemme :)
 
Övning gör en mästare haha nejdå. Det hörs ganska tydligt och varje slag är nästan som ett dubbelslag :p

Haha. Satser på at helsesøster er bedre på tellingen :p
 
Back
Topp