Skoledagen for en 1 . klassing

Både første, andre og tredje klasse har like tider. De begynner 08.30 hver dag. Tre dager i uken slutter de 13.15, en dag 12.00 og en dag 13.35
 
Timene er like i 1. Og 2. Her.

Mandag: 08:15 - 12:15
Tirsdag: 08:15 - 14:00
Onsdag: 08:15 - 12:30
Torsdag: 08:15- 13:00
Fredag: 08:15-13:00
 
Mandag, onsdag og torsdag 8-13.30
tirsdag 8-11.40
fredag 8-12.30
 
Kan dere med 1 . klassing i hus fortelle om hvordan skoledagen er.? Altså i timer?

Ei venninne fortalte at barnet hennes sluttet kl 12 tre ganger i uken:confused:
Når begynner de da?
Det er jo en grunn til at mange bruker SFO, skoledagene er ikke så lange på de små barna. Og det er jeg veldig glad for!!

Edit: jeg hadde prisgitt lengre skoledager mot at barna fikk leksefri!!
 
Bare en tanke. Ved å avslutte skoledagen rundt 11 så gjør vel skolene stadig flere avhengig av SFO? Er det noen tanke bak dette tro? Det er f.eks stor forskjell på om et barn er hjemme alene fra 11.30 til 14.30 enn fra 13.30-14.30...

Her betaler vi faktisk pr time på SFO så slike dager hadde fort blitt dyrt! Nå er jeg gravid og jobber redusert, så får til å få han avgårde på bussen om morgenen. Dersom jeg er på jobb er jeg hjemme 30-40 minutter etter han (1 klassing) og det går jo kjempefint. Hadde ikke gått dersom han hadde sluttet kl 11 (ferdig 13.20)
 
Bare en tanke. Ved å avslutte skoledagen rundt 11 så gjør vel skolene stadig flere avhengig av SFO? Er det noen tanke bak dette tro? Det er f.eks stor forskjell på om et barn er hjemme alene fra 11.30 til 14.30 enn fra 13.30-14.30...

Her betaler vi faktisk pr time på SFO så slike dager hadde fort blitt dyrt! Nå er jeg gravid og jobber redusert, så får til å få han avgårde på bussen om morgenen. Dersom jeg er på jobb er jeg hjemme 30-40 minutter etter han (1 klassing) og det går jo kjempefint. Hadde ikke gått dersom han hadde sluttet kl 11 (ferdig 13.20)
Alle skal vel ha likt antall timer totalt vil jeg tro!
 
Bare en tanke. Ved å avslutte skoledagen rundt 11 så gjør vel skolene stadig flere avhengig av SFO? Er det noen tanke bak dette tro? Det er f.eks stor forskjell på om et barn er hjemme alene fra 11.30 til 14.30 enn fra 13.30-14.30...

Her betaler vi faktisk pr time på SFO så slike dager hadde fort blitt dyrt! Nå er jeg gravid og jobber redusert, så får til å få han avgårde på bussen om morgenen. Dersom jeg er på jobb er jeg hjemme 30-40 minutter etter han (1 klassing) og det går jo kjempefint. Hadde ikke gått dersom han hadde sluttet kl 11 (ferdig 13.20)

De aller fleste ER avhengig av sfo enten de er ferdige 11 eller 1330, fordi vi ikke er hjemme 1430, men 1630, og det er for lenge for unger i de yngste klassene. Det er vel 1 eller 2 i klassen til min andreklassing som ikke har afo-plass, og det er i alle fall hun som har en mor som kan hente henne når undervisningen er ferdig. Alle andre er på sfo til 16-1630 for det meste
 
1. klasse i fjor så slik ut:
man - ons - fre 8.30-13.15
tir- tor. 9.15-13.15

Torsdag var turdag/uteskole hele dagen.
 
Bare en tanke. Ved å avslutte skoledagen rundt 11 så gjør vel skolene stadig flere avhengig av SFO? Er det noen tanke bak dette tro? Det er f.eks stor forskjell på om et barn er hjemme alene fra 11.30 til 14.30 enn fra 13.30-14.30...

Her betaler vi faktisk pr time på SFO så slike dager hadde fort blitt dyrt! Nå er jeg gravid og jobber redusert, så får til å få han avgårde på bussen om morgenen. Dersom jeg er på jobb er jeg hjemme 30-40 minutter etter han (1 klassing) og det går jo kjempefint. Hadde ikke gått dersom han hadde sluttet kl 11 (ferdig 13.20)
Alle skal vel ha likt antall timer totalt vil jeg tro!


Antall undervisningstimer og undervisningsdager er likt, ja, med noen unntak for privatskolene. Lengden på storefri og eventuelle "lillefri" kan variere litt, og noen vil kanskje regne leksehjelp som en del av skoledagen.

SFO er ofte dyrt for skolene, også, så jeg tror ikke noen spekulerer i å øke SFO-deltakelsen. Pedagoger og skoleledere er stort sett enige om at start halv ni og lik lengde på dagene er førstevalget, men hensyn til rom, stillinger, skoleskyss og økonomi generelt gjør noen ganger andre løsninger bedre.
 
08.20-1300 man og tirs.
08.20-12.45 ons tors og fre.
 
Skolen tjener slett ikke på sfo nei. *leser økonomirapporteringen fra skolene til kommunen* (Det er offentlig tilgjengelig informasjon, sakene til kommunestyret og alle utvalgene deres. Mye spennende altså!) Så at de skulle ønske å øke behovet for dette ser jeg egentlig ikke, nei. Men vi trenger det. Guttungen begynner ikke undervisning før både jeg og mannen er på plass på jobb og igang med oppgavene våre, og han er ferdig mange timer før oss. Det er ikke noe annet alternativ, vi byttet bare bhg mot sfo.
 
Antall undervisningstimer og undervisningsdager er likt, ja, med noen unntak for privatskolene. Lengden på storefri og eventuelle "lillefri" kan variere litt, og noen vil kanskje regne leksehjelp som en del av skoledagen.

SFO er ofte dyrt for skolene, også, så jeg tror ikke noen spekulerer i å øke SFO-deltakelsen. Pedagoger og skoleledere er stort sett enige om at start halv ni og lik lengde på dagene er førstevalget, men hensyn til rom, stillinger, skoleskyss og økonomi generelt gjør noen ganger andre løsninger bedre.

Jeg forstår jo såklart at undervisningstimer er likt - men for MEG ville det blitt dyrere fordi vi ikke har behov for SFO hver dag.. Når vi betaler pr time så vil der fort virke inn på kostnaden da ;)

Alle du punktene du nevner (bortsett fra økonomi) er vel ganske enkle å forholde seg til hos oss, så da er det nok derfor de har like dager tenker jeg ;)

De aller fleste ER avhengig av sfo enten de er ferdige 11 eller 1330, fordi vi ikke er hjemme 1430, men 1630, og det er for lenge for unger i de yngste klassene. Det er vel 1 eller 2 i klassen til min andreklassing som ikke har afo-plass, og det er i alle fall hun som har en mor som kan hente henne når undervisningen er ferdig. Alle andre er på sfo til 16-1630 for det meste

Virker som dette med behov for SFO er litt varierende fra plass til plass. Vi bor på ett lite sted, en liten skole, men også ett sted hvor foreldre flest har ett stykke til jobb. Likevel er det kun 7 stykk på hele skolen som har behov for SFO i år.
 
Jeg forstår jo såklart at undervisningstimer er likt - men for MEG ville det blitt dyrere fordi vi ikke har behov for SFO hver dag.. Når vi betaler pr time så vil der fort virke inn på kostnaden da ;)

Alle du punktene du nevner (bortsett fra økonomi) er vel ganske enkle å forholde seg til hos oss, så da er det nok derfor de har like dager tenker jeg ;)



Virker som dette med behov for SFO er litt varierende fra plass til plass. Vi bor på ett lite sted, en liten skole, men også ett sted hvor foreldre flest har ett stykke til jobb. Likevel er det kun 7 stykk på hele skolen som har behov for SFO i år.
Kva er det som gjer at så få har behov da? Berre nysgjerrig:)
 
Jeg forstår jo såklart at undervisningstimer er likt - men for MEG ville det blitt dyrere fordi vi ikke har behov for SFO hver dag.. Når vi betaler pr time så vil der fort virke inn på kostnaden da ;)

Alle du punktene du nevner (bortsett fra økonomi) er vel ganske enkle å forholde seg til hos oss, så da er det nok derfor de har like dager tenker jeg ;)



Virker som dette med behov for SFO er litt varierende fra plass til plass. Vi bor på ett lite sted, en liten skole, men også ett sted hvor foreldre flest har ett stykke til jobb. Likevel er det kun 7 stykk på hele skolen som har behov for SFO i år.

HAr de da mye turnusarbeidende/kveldsvakter, eller er virkelig 5-6 åringer hjemme alene, med ansvar for å selv få seg mat, i tre timer eller mer hver ettermiddag, og kommer seg ut av huset i rett tid og går til skolen selv en time etter at foreldrene dro?

Her er det helt vanlig med fulltidsplass på sfo, selv om vi har en liten skole på et lite sted, ungene kommer jo også fra fulltidsplasser i bhg
 
Kva er det som gjer at så få har behov da? Berre nysgjerrig:)
HAr de da mye turnusarbeidende/kveldsvakter, eller er virkelig 5-6 åringer hjemme alene, med ansvar for å selv få seg mat, i tre timer eller mer hver ettermiddag, og kommer seg ut av huset i rett tid og går til skolen selv en time etter at foreldrene dro?

Her er det helt vanlig med fulltidsplass på sfo, selv om vi har en liten skole på et lite sted, ungene kommer jo også fra fulltidsplasser i bhg

Nei jeg kan jo ikke svare på hvorfor andre har lite behov. For vår del så handler det om at gutten er veldig selvstendig og ikke finner på masse tull. Bestemor og bestefar bor rett over veien så noen dager er bestemor hjemme. Bestefar driver gården vi bor på, så han er stort sett i nærheten hvis han behøver noe. Hvis han ikke er å se så kan også gutten min ringe etter han.

Da jeg gikk i 2 klassen så dro pappa på jobb kl 5 på morgenen. Jeg hadde da ansvar for å komme meg avgårde til skolen selv til skolestart. Altså stå opp, ordne meg og gå alene. Var aldri noe problem. Idag er folk mye mer redde for at barna skal være alene hjemme.

Vet mange ringer barna når de skal gå hjemmefra og til bussen. Gutten min ringer oss når han kommer hjem, dersom vi ikke er der.
 
Her går eldste på skolen 8.15-13.45 man, tirsdag, torsdag, fredag. SFO etter det.
Onsdager er fra 8.15-11.40. Og i tillegg har de ca en onsdag i mnd helt fri.
Det er jo en utfordring for arbeidende foreldre, og dårlig for likestilling. (Ofte mor som da jobber redusert) er mulighet for SFO hele dagen da, men det koster jo også, så kan jo nesten like godt ha fri...

Her ble vi anbefalt å benytte oss av SFO da jeg sa vi var litt usikre på behovet på sikt. Da blir de skikkelig godt kjent med de andre barna, og de koser seg veldig. (Det har jo eldste bekreftet den siste uka)
 
Back
Topp