Vår kamp..

Nufletufsa

Forumet er livet
Som mange sikkert har fått med seg har jeg fått påvist tidlig vannavgang pga fjerning av polypper tidligere i svangerskapet.

Vi hadde først fått beskjed på lokalsykehuset at den eneste utveien var abort, men etter en konsultasjon på Haukeland fikk vi kontrabeskjeden om at det finst håp. Overlegen fant lommer med fostervann rundt hodet til babyen, fostervann i magesekk og i blæra, noe som hun såg på som positivt. Klarer jeg å holde babyen i magen, og unngå infeksjon kan det være håp for å redde babyen.

Nå må vi ta ting fra dag til dag, uke for uke.

Vi skal til Haukeland igjen om 2 uker og da skal vi få snakke med en barnelege om konsekvensene for en evt fødsel etter uke 24 for vårt vesle gull. Det blir en stor milepæl for oss, og vi håper barnelegen gir oss håp også!

Skal prøve å oppdatere hva som skjer i denne tråden i tiden fremover.
 
Det er ingen tvil om at det er en stor mental utfordring dette.. Ligger på sofaen hele dagen (så og si), og tankene svirrer i ett sett.

Familien spør hvordan formen er. Fysisk er jeg i fin form, men mentalt merker jeg at jeg begynner å gynge litt allerede.. Dette kommer til å bli tøft, men vi får håpe det er verdt alt strevet når alt kommer til alt!♡
 
Dette blir tøft, men denne kampen vil jeg følge.
 
I dag har tankene og følelsene vert mange.. Når blødningene og lekkasjen ikke stopper opp selv om jeg ligger rett ut på sofaen kommer de mørke tankene som jeg så gjerne skulle unngått.. Det tærer på både kropp og sjel. Skal bli godt å komme seg til Haukeland igjen om knappe 2 uker for å få diskutere hvor reellt dette håpet er sammen med en barnelege.

Er 17+0 i morgen, og har jordmortime da. Spennende å høre hva hun har å si om alt dette..
 
Uff. Det er så ufattelig trist. Håper det blir bedre jo lengre du ligge rolig
 
Lykke til hos jm i morgen.

Er det noe som kan gjøres for å stenge igjen, lage ny slimpropp eller noe?
 
Lykke til hos jm i morgen.

Er det noe som kan gjøres for å stenge igjen, lage ny slimpropp eller noe?
Nei, ingenting som kan gjøres slik. Må bare håpe på at det er nok vann til at den lille får treng lungene sine litt vertfall. Klarer jeg å holde den inne lenge nok, vil jeg få lungemodningssprøyte og vitamin K sprøyte som skal modne bl.a. lungene. Om det funker optimalt når man har sååå lite vann er det dessverre mer tvil rundt.
 
Nei, ingenting som kan gjøres slik. Må bare håpe på at det er nok vann til at den lille får treng lungene sine litt vertfall. Klarer jeg å holde den inne lenge nok, vil jeg få lungemodningssprøyte og vitamin K sprøyte som skal modne bl.a. lungene. Om det funker optimalt når man har sååå lite vann er det dessverre mer tvil rundt.
Håper at vannlommene blir større og at minimalt renner ut.
 
Nå har jeg vert på legekontoret og tatt blodprøver for å ha kontroll på ulike bakterieprøver og crp. Skal ta slike prøver mindt en gang i uken. Om en times tid er det tid for jordmor. Jammen går det slag i slag enkelete dager.. Nå ligger jeg rett ut på sofaen og håper jeg klarer å holde på litt fostervann mens jeg venter på jordmortimen.
 
Nå er vi ferdig hos jordmora, og fikk for så vidt gode tilbakemeldinger der. Jeg har lagt på meg 2kg siden forrige kontroll der 22.juni, og magemålene var faktisk litt i overkant av "normalen" for uke 17. Hun sa at viss hun ikke hadde visst at jeg hadde hatt tidlig vannavgang, så hadde hun aldri gjettet det ut i fra målene mine. Det er jo selvsagt godt å høre. Slik som situasjonen er nå, så tar vi med oss alle positive meldinger.

Hun fant lett hjertelyden til babyen også, og tok to ulike målinger. Den første målingen var perfekt, mens andre gangen slo hjertet litt fort. Hun sa at vi ikke skulle bekymre oss over dette, fordi det kunne bare hende at babyen var i aktivitet. Må innrømme at jeg sitter igjen med en litt god følelse etter denne jordmortimen.

Blødningen som var så stor i går, har også stoppet opp utover formiddagen i dag. Føler kanskje jeg lekker mindre i dag enn i går, så da har jeg et håp om at det kanskje ikke kom fostervann hver gang det kom blod i går. Håper virkelig ikke det.

Urinprøve og blodtrykk var heldigvis også bra.

Nå er det bare å vente i spenning på at det skal bli mandag, og at vi skal få sjekke etter fostervannslommer på ny ultralyd, denne gangen ved lokalsykehuset. Kjenner jeg er litt skeptisk til akkurat det, så er veeeldig godt at det ikke er lenge til vi skal til Haukeland igjen neste gang. Har SÅ mye mer troa på kompetansen til de på Haukeland enn i Førde..
 
Over 5 timer uten noen lekkasje nå!:) Det lønner seg å ligge på sofaen, uten tvil! Har ikke kommet når jeg har reist meg for å gå på do heller:)
 
Krysser fingrene!!!
 
Kvelden i går endte med 6timer uten at det kom noe fostervann. Kom noe da jeg var på do før jeg skulle legge meg. Det har heller ikke kommet noe på 7 timer i natt, men igjen så kom det noe da jeg var på do i 7tiden i dag tidlig. Har nå ligget 4 timer til i sengen uten lekkasje, så er vel egentlig tydelig at det er det som funker best.

Har lovd snuppa en tur på kino i dag, men utenom det blir det nok ligging hele dagen i dag!:)
 
Ligge, ligge, ligge. Kjipt ja, men det er en kort fase og kan bety så mye. Ligge.
 
Ligge, ligge, ligge. Kjipt ja, men det er en kort fase og kan bety så mye. Ligge.
Ja, er nok det som er tingen. Stakkars snuppa. Er ikke lett å skjønne når man er 4 år at mamma må ligge hele tiden for babyens skyld. Heldigvis tar hun det veldig fint.
 
I dag og i går har det kommet en del mindre fostervann ut enn det har gjort tidligere. Dette burde jeg jo selvsagt være hoppende glad for, men jeg merker at de mørke tankene kommer sigende i stedet for. Kanskje fostervannsproduksjonen har avtatt? Kan barnet være dødt? Uff.. Får helt vondt i magen!

Mannen kom akkurat med doppleren nå, og sa at nå må du prøve å få slappet litt av. Vi lyttet etter hjertelyden, og fant den klart og tydelig på 160 slag i minuttet. Det hjalp heldigvis litt, men er liten tvil om at det er en stor psykisk påkjenning dette...
 
Klart det er en påkjenning
 
Back
Topp