Navnefest eller dåp? Hva velger dere, og hvorfor?

Dåp, men vi er ikke troende. Dette blir gjort etter besteforeldrenes ønske siden det betyr så mye for dem, men også fordi jeg har familie flere steder i landet som ikke har vært her jeg bor nå med min mann, og det er en anledning folk tenderer til heller å komme på enn hvis de bare får en enkelt invitasjon. Vi skal ha dåp på landet, med overdådig natur som bakteppe og vi kommer til å be folk ta med enkel sommerbekledning og heller turutstyr enn bunad. Vi ber dem for en helg og tar dem med på tur.
 
Her blir det dåp, slik som storesøster.
 
Ingen av delene tipper jeg. Som noen sa tidligere, det føles hyklerisk å stå i kirken å love at man skal oppdra et barn i en tro man ikke har, tradisjon eller ikke. Og jeg har egentlig ikke råd til noe ekstra, en humanetisk kopi av dåp blir bare så... etterapning uten god grunn.

Barnet får et navn, etterhvert som vi finner et som passer. Tilslutt må det rapporteres inn til staten og blir "permanent" uavhengig av kristent rite og etterapninger for å holde på en tradisjon kriken har tvunget på oss i gamle tider.
 
Gutten min er døpt og det skal også dette lille nurket bli også :) har en god tro til Gud så dette er noe jeg anser som en viktig ting. Syns hele opplevelsen med dåp er veldig spesiell og angrer ikke et sekund på at vi døpte sønnen vår. :)
 
Ingen av delene tipper jeg. Som noen sa tidligere, det føles hyklerisk å stå i kirken å love at man skal oppdra et barn i en tro man ikke har, tradisjon eller ikke. Og jeg har egentlig ikke råd til noe ekstra, en humanetisk kopi av dåp blir bare så... etterapning uten god grunn.

Barnet får et navn, etterhvert som vi finner et som passer. Tilslutt må det rapporteres inn til staten og blir "permanent" uavhengig av kristent rite og etterapninger for å holde på en tradisjon kriken har tvunget på oss i gamle tider.
Jeg anser ikke navnefest som et ikke-religiøst alternativ til dåp, slik konfirmasjonen er.
Det opplevdes mer som en feiring av det nye livet. Jeg var i så måte veldig kritisk til human-etisk konfirmasjon, før jeg fikk et innblikk i kurset de skal gjennom før seremonien. Det var et utrolig bra opplegg, der det legges opp til tenking og refleksjon for ungdommene, samt fokus på moral og etikk, og dagsaktuelle temaer. Bare synd de ikke finner et bedre navn på opplegget, det oppfattes så rip-off å kalle det konfirmasjon.

Men pris er jo et valid argument. Bare seremonien kostet 1350 (seremoni+medlemsskap, koster 2000 hvis du ikke melder deg inn), og selskapet ble veldig kostbart når vi har så stor familie som i hvert fall vi har.
 
Her blir det nok ungen av delene. Vi vil heller invitere de nærmeste på en middag for å feire lillenurket. :)
 
Navnefest uten sermoni, hverken kristen eller human-etisk. Hadde det for storebror, og det passer våre verdier best.
 
Vi har ikke tenkt noe særlig på det enda, tipper vi går for dåp, det føles hvertfall mest naturlig for meg :)
 
Her blir det nok dåp. Døpte førstemann også, og vil da døpe nestemann óg:) Vil ikke kalle oss spesielt troende, men vi går i kirken ved høytider, og synes kirken har fine tradisjoner.:)
 
Dåp, da vi begge er døpt og jeg er kristen :)
 
Dåp. De andre barna våres er døpt, vi er begge døpt, konfirmert og gift i kirken. Vi går ikke fast i kirken, men har kristne tradisjoner. Barna følger også det opplegget vi har her på stedet med tros opplæringen til kirken. Veldig fint opplegg! Så får det heller bli opp til barna hva de ønsker når de kommer i konfirmasjonsalder!
 
Vi har ikke snakket om det ennå. Jeg har en personlig tro, men ingen tro på kirken. Og kjæresten er ikke-troende, så vi får komme frem til en god løsning. Vi har god tid fortsatt, heldigvis
 
Har ikke bestemt oss om vi skal gjøre det eller ikke, men så langt er planen navnefest. Vi er døpt, men ikke troende. Navnefest kan bli minst like koselig, i dåpskjole ( jeg er litt sentimental ) , og mat etterpå :)
 
Jeg har lyst å døpe barnet.men ikke barnefaren.så da blir det navnefest heller :)
 
Vi døper barna våre, i den tro at det kanskje er noen der ute som passer litt ekstra på dem? Vi er ikke kristne selv, men skal ærlig innrømme at jeg liker tanken på at noe er der ute og passer på, at man kanskje kommer ett sted når man dør ❤️ Vi feirer jul med julesang, påske og pinse - og syntes det er fint at ungene får høre historiene. Hvorfor? Da kan de selv få bestemme hva de ønsker å tro på ❤️ Jeg blir rørt hver gang ungene mine snakker og synger til de døde i himmelen - noe de selv har valgt å tro på :)
 
Navnefest.

Baby blir muslim. Så vi går en helt uformell tur i moskeen og får imamen til å velsigne barnet separat fra navnefesten med familien.

Imamen synger ett vers fra koranen i hvert øre på baby og det er det for vår del.
 
Etter å ha vært i en dåp i fjor og hørt på hva presten messet om var både jeg og sambo enige om at dåp ikke blir aktuelt :p Vi er heller ikke kristne. Mulig vi kjører en felles feiring her hjemme, men får se.
 
Her blir det ingen av delene. Vi er begge kristne, men mener at barna våre må få velge selv om de vil la seg døpe eller ikke. En navnefest blir heller ikke et tema, siden vi hadde ikke noe sånt til de 2 største heller, å vi syns at det må være likt.
 
Back
Topp