Trøbbel med frokost og lunsj

• Trådstarter Trådstarter neledam
  • Opprettet Opprettet
N

neledam

Guest
Frøkna har alltid pleid å få en skive og hvis hun har spist opp hele så har hun fått enten yoghurt eller banan også. Hun syns naturligvis at yoghurt og banan smaker bedre enn skive så nå har hun begynt å sutre og mase etter yoghurt etter 3 biter med brød.
Burde jeg nekte å gi henne det før hun har spist opp skiva? Blir jo ikke noe yoghurt til lunsj i bhg og jeg er lei av å kaste nesten en hel skive både til frokost og lunsj.

Idag så sa jeg til henne at ho ikke fikk noe annet til frokost før skiva var spist opp, ho gadd likevel ikke å spise opp og jeg ga henne ikke noe mer. Til lunsj begynt ho å sutre etter en halv skive og til slutt så ga jeg etter siden ho spiste så lite til frokost. Men hva er egentlig riktig å gjøre her?
Vil jo ikke venne henne til at ho bare kan sutre og nekte og spise så lager jeg noe annet!

Kan hun være lei av brød? Her er han kjempelei av brød for tiden og spiser det omtrent ikke. Vi har gått tilbake til grøt en liten periode nå. Ellers får han yogurth med musli, knekkebrød, polarbrød for litt variasjon.

Kan jo være hun forventer banan og yogurth og derfor nekter brødskiva. Hadde nok vurdert å tilby noe annet i stedet for slik at hun skjønner at hun ikke får banan og yogurth hver dag. Spiser hun middagsglass? Det hender det at vi gir til lunsj i stedet for brødmat da han spiser mye mer av det enn av brød.

Sniker fra Mars 2014. Vår datter har begynt med akkurat det samme. Hos meg må hun lære seg og spise opp skiven før hun får noe annet. I en periode hoppet hun over både frokost og lunsj, fordi skive plutselig ikke var bra nok :p Men jeg tenkte som så at jenta spiser når hun er sulten nok, og det gjorde hun :) Når hun innså at hun måtte spise skive, så sluttet hun å gjøre seg vanskelig. Det tok vel en uke eller to før hun forstod at kampen var tapt, hehe.

Kan hun være lei av brød? Her er han kjempelei av brød for tiden og spiser det omtrent ikke. Vi har gått tilbake til grøt en liten periode nå. Ellers får han yogurth med musli, knekkebrød, polarbrød for litt variasjon.

Kan jo være hun forventer banan og yogurth og derfor nekter brødskiva. Hadde nok vurdert å tilby noe annet i stedet for slik at hun skjønner at hun ikke får banan og yogurth hver dag. Spiser hun middagsglass? Det hender det at vi gir til lunsj i stedet for brødmat da han spiser mye mer av det enn av brød.

Kan jo prøve polarbrød eller noe sånt, middagsglass liker hun ikke lenger :) og grøt begynner ho å bli lei til kvelds så tror ikke ho vil ha det på morgenen og. Kanskje vi tester frokostblanding og :)

Kan jo prøve polarbrød eller noe sånt, middagsglass liker hun ikke lenger :) og grøt begynner ho å bli lei til kvelds så tror ikke ho vil ha det på morgenen og. Kanskje vi tester frokostblanding og :)
Sikkert greit å variere litt, vi blir jo også matlei i perioder :)

Arin har slike perioder, spesielt når tennene kjem. Da får han yoghurt med havregryn i.
Erfaring er at i bhg så eter han det han får, uansett :)

Her varierer jeg hvis de er lei :) Men det må være ordentlig mat, for jeg gir ikke sjokoladepålegg for å få de til å spise. Men om det blir banan istedenfor skive og hun er mett så ser jeg ikke problemet. Skjønner jo de blir lei skive om de får det både til frokost, lunsj og kvelds og noen spiser det til mellommåltid/frukt også. Sunt å variere litt tenker jeg, både for kroppen og for matgleden :)

Vi varier med grøt, matmuffins, omelett, bananlapper, brød og frukt. Mini er veldig glad i omelett, har masse grønnsaker oppi :)

Prøv heller å variere maten, enn å tvinge henne til å spise opp..

Vi varier med grøt, matmuffins, omelett, bananlapper, brød og frukt. Mini er veldig glad i omelett, har masse grønnsaker oppi :)

Prøv heller å variere maten, enn å tvinge henne til å spise opp..

Oppskrift på matmuffins? :-)

Her er det lite brødmat,og mindre mat generelt om dagene.Så inni munnen her en dag at hun var hoven der hvor det kommer nye tenner nå.Tenker som så at det sikkert er litt "ømt".
Ser ikke problemet med å bytte ut halve skiva med youghurt:-)

Oppskrift på matmuffins? :)

Her er det lite brødmat,og mindre mat generelt om dagene.Så inni munnen her en dag at hun var hoven der hvor det kommer nye tenner nå.Tenker som så at det sikkert er litt "ømt".
Ser ikke problemet med å bytte ut halve skiva med youghurt:)

Har tatt utgangspunt i disse:

http://lindastuhaug.blogg.no/1397391742_matmuffins.html :) Eggemuffins er VELDIG pop og godt her i huset...

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst/scones-og-muffins/matmuffins

Kan du mikse og trikse til fyllet med det du liker best selv :)

Jeg følger ikke oppskrift når jeg lager de, bare slumper :P Så blir aldri helt likt..

Det er tydeligvis ikke det at ho er lei av brød. Idag fikk ho polarbrød og spiste kun noen biter av det også, dyttet tallerken fra seg og maser om mer, men nekter å spise mer polarbrød.

Det er tydeligvis ikke det at ho er lei av brød. Idag fikk ho polarbrød og spiste kun noen biter av det også, dyttet tallerken fra seg og maser om mer, men nekter å spise mer polarbrød.

Brød er brød ;) :P

Blitt bedre? Prøv frokostblandinger med melk? Det er hit her om dagen..

Blitt bedre? Prøv frokostblandinger med melk? Det er hit her om dagen..
Ikke veldig mye bedre. Spiser generelt lite frokost og lunsj.. frokostblanding var godt første gangen, nå spiser hun kanskje 5 sånne havre puter med melk og så vil hun ikke ha mer. Maks en halv brødskive. Spiser masse middag da hvertfall! :)

Ikke veldig mye bedre. Spiser generelt lite frokost og lunsj.. frokostblanding var godt første gangen, nå spiser hun kanskje 5 sånne havre puter med melk og så vil hun ikke ha mer. Maks en halv brødskive. Spiser masse middag da hvertfall! :)
Her er det omvendt.. En del til frokost og lunsj og småspist til middag og kveldsmat.. Går seg nok til :)

Her er det omvendt.. En del til frokost og lunsj og småspist til middag og kveldsmat.. Går seg nok til :)

Trur det kan endre seg når dei byrjar i bhg :)

Min er ikke noe stor på frokost og lunsj heller, føler omtrent ikke han spiser noe på dagtid.

Back
Topp