Tilvenning til å sove i vogn

BMC

Februar 14's Miss Skravle
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡Junigull 2016♡
Barnehagen ønsket at vi vente mini til å sove i vogn før bhg start. Noen tips? Hva bruker dere i vognen nå på sommeren? Tenkte starte i morgen, får se hvordan det går :p

Lurt å starte ja, kan jo ta litt tid. Nå er det blitt sommer her så nå ligger hun uten pose, idag lå hun kun i kjole og strømpebukse. Har alltid kosen og kosebamsen:)

Jeg ville bare gått en tur rundt sove tid, så venner han seg fort til å sove i vogna.. Her bruker vi kos og smokk, også har vi brukt en tynn flees pose, men litt i det varmeste laget for det her nå.. Her har han ikke hatt noe fast soving ute i vogn,da vi ikke bor slik til. Men han sovner fint i vogn når vi får turer osv, så regner med det skal gå bra:-)

Hadde gitt blaffen. Storebror sov aldri noe særlig i vogna, men sov helt fint i vogna i bhg fordi om. Det er det jeg har hørt bhg. her si gjelder alle barn så kommer ikke å venne lillebror til noe annet heller.

Ikke sov storebror noe bedre i vogna hjemme heller, selv om han var vant til å sove i vogna i bhg. heller. Hjemme og bhg. er to vidt forskjellige ting.

Hun ligger i lammeskinnspose her. Kanskje bruke dyna han bruker i senga som lukter kjent?

Min erfaring er at det er mye lettere å begynne å sove i vogn i bhg enn hjemme, for da er alt nytt allikevel.

Min har ikke sovet i vogn siden ho var 3 mnd og jeg kommer ikke til å gidde å venne ho til det før bhg. De bad meg riktignok ikke om det heller da. Her sover hun så lite nå at hun må få sove inne, da sover hun litt hvertfall, gidder ikke å risikere å ha en overtrøtt unge halve sommeren :p

Hun ligger i lammeskinnspose her. Kanskje bruke dyna han bruker i senga som lukter kjent?

Min erfaring er at det er mye lettere å begynne å sove i vogn i bhg enn hjemme, for da er alt nytt allikevel.
Hun ligger vel ikke i lammeskinnspose nå? Her ligger lillemor uten noen ting, kanskje bare et teppe over seg. Det er jo varmt!

E sover mye dårligere i vogn enn hun gjør i sengen, så her bruker vi ikke vognsoving i hele tatt. Kommer ikke til bruke en kalori på å venne henne til dette før barnehagen. Det venner hun seg til i en ny hverdag, tenker jeg.

Hun ligger vel ikke i lammeskinnspose nå? Her ligger lillemor uten noen ting, kanskje bare et teppe over seg. Det er jo varmt!
Vi brukte lammeskinnspose frem til forrige uke, faktisk. Her har det kun vært varmt de to siste dagene, før det har det vært regn og maks ti grader. Så det kommer nok an på hvor man bor, ikke bare hvilken måned man er i :)

Jo det gjør hun. Lammeskinn er varmeregulerende, det er mye varmere og klammere med en dyne. Et lite teppe blir for lite, for hun legger seg kl 9 så da er det enda litt kjørlig ute. Posen går bare opp til brystet foran så armene er fri, de kaldeste dagene må vi ta på en kardigan men ellers ligger hun i bare bodyen. Så har hun en tynn halselue i ull/silke.

Nå bor jo også ts i nord der det ikke er så varmt enda :)

• Liker
Reactions: BMC
Jeg kommer ikke til å prøve å få mini til å sove i vogn. For at han skal sove i vogn er det først en times tid med hyling, kjapp gange og mye styr. Vogna må holdes u samme tempo hele veien og han våkne uansett etter ca 20-30 min. Jeg hadde gitt F i hele vognsovinga ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå ønsket bhg at vi prøvde å venne dem litt til i løpet av sommeren da det ikke er noen mulighet for at de kan få sove inne i bhg, så jeg har tenkt å i alle fall prøve. Han sover fint i vogna når vi triller, det er ikke et problem. Kan fint være han sovner i vogna uten problemer når den står i ro nå også, har jo tross alt ikke prøvd å legge han i vogna for å sove på over et år. Har bestemt meg for å vente til neste uke med å starte, da har jeg 3 uker ferie og kan være hjemme og gjennomføre, pappan er litt "svak" og har lett for å gi opp :p

Nå ønsket bhg at vi prøvde å venne dem litt til i løpet av sommeren da det ikke er noen mulighet for at de kan få sove inne i bhg, så jeg har tenkt å i alle fall prøve. Han sover fint i vogna når vi triller, det er ikke et problem. Kan fint være han sovner i vogna uten problemer når den står i ro nå også, har jo tross alt ikke prøvd å legge han i vogna for å sove på over et år. Har bestemt meg for å vente til neste uke med å starte, da har jeg 3 uker ferie og kan være hjemme og gjennomføre, pappan er litt "svak" og har lett for å gi opp :p
Vi hadde aldri vært vant til å ha storebror sovende i vognen ute. Han sov bare inne. Likevel var det aldri noe problem å ha han sovende ute i barnehagen. Der sover alle barna ute, og det blir helt normalt for barna etterhvert :) Jeg hadde bare latt barnet sove inne inntil barnehagestart, så slipper man å ødelegge de gode rutinene man allerede har :)

Jo det gjør hun. Lammeskinn er varmeregulerende, det er mye varmere og klammere med en dyne. Et lite teppe blir for lite, for hun legger seg kl 9 så da er det enda litt kjørlig ute. Posen går bare opp til brystet foran så armene er fri, de kaldeste dagene må vi ta på en kardigan men ellers ligger hun i bare bodyen. Så har hun en tynn halselue i ull/silke.

Nå bor jo også ts i nord der det ikke er så varmt enda :)
Okei. Her i Osloområdet hadde det blitt for mye. Hun ligger i en tfk, og det blåser aldri noe inn i vognen. Selvom det er kjøligere om morningen ligger hun kun i en tynn fleecepose eller bare teppe litt over seg. Kler ikke på henne noe mer, og har hvertfall ikke på lue. Kanskje min jente bare er veldig varmt av seg, men hun er alltid varm og god når jeg tar henne opp. Det er jo en tendens til å kle på barna sine for mye her i landet. Dette hører vi jo ofte om i media..

Vi brukte lammeskinnspose frem til forrige uke, faktisk. Her har det kun vært varmt de to siste dagene, før det har det vært regn og maks ti grader. Så det kommer nok an på hvor man bor, ikke bare hvilken måned man er i :)
Det er klart, men en lammeskinnspose synes jeg hører til vintermånedene, og ikke i juni..

Okei. Her i Osloområdet hadde det blitt for mye. Hun ligger i en tfk, og det blåser aldri noe inn i vognen. Selvom det er kjøligere om morningen ligger hun kun i en tynn fleecepose eller bare teppe litt over seg. Kler ikke på henne noe mer, og har hvertfall ikke på lue. Kanskje min jente bare er veldig varmt av seg, men hun er alltid varm og god når jeg tar henne opp. Det er jo en tendens til å kle på barna sine for mye her i landet. Dette hører vi jo ofte om i media..
Bor rett utenfor Drammen så det er nok samme været her. Og har simovogn og den er vindtett, men kanskje større og luftigere kallesje? Akkurat her vi bor blåser det veldig mye. Fleece er mye mer tett enn lammeskinn synes jeg, så det går ikke an å sammenligne. En av grunnene til at jeg lammeskinnspose er at den kan brukes lenge :) Her er det mellom 12 og 16 grader når jeg legger henne ut, anbefalt temp på soverom er 19 og da ligger man under dyne ;)

Mi jente er ikke så varm av seg og blir fort forkjølet, spesielt med trekk i hals og ører. Har funnet ut at hun må være så varm som mulig så lenge hun ikke er svett.

På grunn av de siste setningene må jeg bare legge til: Har jobbet i bhg i 10 år og dette er heller ikke min første, så du trenger ikke bekymre deg for at jeg ikke klarer å kle på ungen min altså;) Jeg tror de fleste klarer å kjenne om ungen er for varm og svett. Vi lever også i Norge så tror ikke barna her er de som er mest utsatt for heteslag :p

Last edited:
Jeg har det omvendte probleme, hvordan få ungen til å ikke sove i vogna om natta?

Hun sover fortsatt i voksi posen.

Det er klart, men en lammeskinnspose synes jeg hører til vintermånedene, og ikke i juni..
Ikke hvis det er kjølig ute og jeg selv må bruke vinterjakke. Det er en vurdering man tar som mor eller far hver dag det, hvordan man skal sørge for behagelig temperatur for barnet :)

Jeg synes det er rart at barnehagen ber dere begynne med vognsoving nå. Det er jo vanlig at barnehagen tar ansvaret for innføring av barnehagens rutiner.

Men hvis dere skal gjøre det likevel så er det bare å legge i vogna og trille i vei til ungen sovner. Er det for mye hyling kan dere ta opp og roe og legge ned igjen. De første dagene kan det jo hende ungen sover kortere, men etterhvert blir jo vogna en vane, så da funker det også.
Men ikke gi dere, alle barn sovner når de er trøtte nok. Og på dagen er det jo lettere, for da er man jo ofte ikke så sliten selv.
Og så kan man surfe på mobilen f.eks. mens man triller.
Våkner ungen etter bare 20 min, så trill mer. Som sagt, regn med noen dager med lite dagsøvn, men så går det seg til.

Vi har motsatt "problem", hun sover bare i vogn på dagen og i barnehagen sover de inne. Men jeg kommer ikke til gjøre noe med det, det er barnehagens ansvar.

Hvis han er vant til å sove i seng tror jeg kanskje jeg hadde droppet trillingen. Kanskje lagt han i vogna inne på soverommet de første gsngene faktisk.

Back
Topp