Sier barnet noe?

lillemor2012

Elsker forumet
Er minien startet si noen ord?

Her er det mamma,og pappa.Dadda,der,æs(æsj).Mer og ene hunden sitt navn.der,bø,ja

Ellers mummlig og kroppsspråk:p

Last edited:
Mamma, tante, mormor, hei, hadet, kira (huden til mormor), klokke, jakke, kjeks, vovva, aua, der, mer, komme, takk. Må stadig legge til noen jeg har glemt :p

Last edited by a moderator:
Mamma
Far
Bil
Hei
Hadet
Nei

Takk
Baby
Se
Mer
Der
Det
Lys
Gakk gakk
Oi

Edit:
Æsj
Bæsj

Ball

Er de jeg kommer på nå ihvertfall:)

Alt et ikke like tydelig, som feks far er daddy og bil uttaler hun bail hehe

Last edited:
Mamma
Pappa
Der
Oi
Hade
Hei
Nei
Ja
Takk
Gakk
Hoppe hoppe

Nærn

Sent from my iPhone using BV Forum

Y snakker mer enn N
Mamma
Pappa

Mat
Nase
Sko
Æsj
Der
Hei
Hadet
Bank bank
Ja
Au

Takk
Hei
Mamma
Pappa
Takk
Lys
Se
Hade
Ja
Nei
Au

Dyrelyder:
Voff voff
Møøø
Gakk gakk
Ouuu (ulv)

Last edited:
Kun mamma, pappa, boff (hunden vår), lys, bæ (når han peker på sau i boka) :)

Ikke veldig mye, det går mye i mamma. Må ofte minne henne på at pappa ikke heter mamma, og da sier hun pappa.
Ellers er det takk og hadet som jeg kommer på.
Hun kommuniserer veldig mye med lyder da:)

Begynner å komme noen ord her etter hvert :)

Til nå sier han disse ganske tydelig:
Mamma
Pappa
Se
Der
Takk takk
Hei/heia

Om vi spør hva kua, hunden, ugla og katten sier så svarer han med rett lyd
Voff voff
Møø
Uhuu
Mjau

Nei.
Hun sa "hei" da jun var 6 mnd. Fra ca 7 mnds alder sa hun "der" hele tida, så kom ordet "lys". Så sluttet hun å si de. Sagt "bæ" til sauen en stund. Men tror det begynner å komme mer nå... Hører hun prøver på noen ord men hun får det ikke helt til. Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for å ikke være mer bevisst på begrepslæring...

Nei.
Hun sa "hei" da jun var 6 mnd. Fra ca 7 mnds alder sa hun "der" hele tida, så kom ordet "lys". Så sluttet hun å si de. Sagt "bæ" til sauen en stund. Men tror det begynner å komme mer nå... Hører hun prøver på noen ord men hun får det ikke helt til. Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for å ikke være mer bevisst på begrepslæring...
Mini er jo endel eldre enn de andre her inne så er ikke så rart at hun snakker så mye som hun gjør:p selv om hun er prematur så er hun ikke hengt etter i utviklingen:p

Nei.
Hadde jeg absolutt ikke bekymra meg for. Med storebror var jeg veldig bevisst på å lære han ord tidlig og jobbet masse med det (første ungen;). Likevel sa han ikke et eneste ord før han var 1.5 år gammel og da snakket han i settninger nesten med en gang. Lillebror har jeg ikke lært noe som helst og han sier masse ord.

Hadde jeg absolutt ikke bekymra meg for. Med storebror var jeg veldig bevisst på å lære han ord tidlig og jobbet masse med det (første ungen;). Likevel sa han ikke et eneste ord før han var 1.5 år gammel og da snakket han i settninger nesten med en gang. Lillebror har jeg ikke lært noe som helst og han sier masse ord.
Ja ikke misforstå jeg er ikke bekymret. Men jeg vet hvor positivt det er på mange områder å være sterk i språk. Barn utvikler seg i forskjellig tempo, men tilrettelegging for læring har absolutt mye å si. Det er vel en grunn for at han pratet i lange setninger når det først kom ;) Det er ikke snakk om å trene, bare være litt bevist på å sette på barnesanger istedenfor radio innimellom feks. Det er gjerne litt sånn med første barnet - det er derfor jeg får litt dårlig samvittighet for å ikke gi det samme til nr 2. På samme måte som man har hundrevis av bilder av eldste i album og ikke halvparten engang av nr to osv :p

Hun sier stort sett bare pappa. Noen ganger sier hun hei eller hade. Hun kan peke og si "der". Hun glimter til og sier mamma noen ganger også, men det er sjeldent.

Ellers er det stort sett mye babling... Noen ganger gjentar hun ord jeg sier, andre ganger gjør hun ikke det.

Stresser ikke noe med det :) barn utvikler seg i ulik tempo. Noen er bedre motorisk, andre er bedre i språk.

Sier ikke så mye. Han er jo hjemme sammen med faren hele dagen, og han er ikke den mest snakkesalige akkurat :p satser på det løsner litt ved barnehagestart. Jeg prøver å være bevisst og bruke ord på alt han peker på, når vi gjør ting osv, men er jo ikke mange timene i løpet av en dag jeg er sammen med han..

Er noen hele tiden, men ikke veldig klar tale på de ordene han kan da. Disse klarer jeg å høre da:
Der/Der da?
Hææ ;)
Ka da? (Hva da/der?)
Tittit/tittei

Borte
Hade
Mamma & pappa
Nei
Bamse

Når vi spør hva diverse dyr/ting sier han
Bæ til sauen
Mø til kua
Nøff til grisen
Brrrrrrr til bilen og rumpa :p
Ihihihi til hesten
Kvakk til anda

Det jeg kommer på:)

Her trener vi veldig lite på språk. Men hun forstår jo ting som "kan du gå til pappa på kjøkkenet", "kan du hente flaska di" og andre beskjeder.
Språk kommer når det kommer:)

Sier ikke så mye. Han er jo hjemme sammen med faren hele dagen, og han er ikke den mest snakkesalige akkurat :p satser på det løsner litt ved barnehagestart. Jeg prøver å være bevisst og bruke ord på alt han peker på, når vi gjør ting osv, men er jo ikke mange timene i løpet av en dag jeg er sammen med han..
Føler det er forskjellen på vesla og storebror her også.

Gidder ikke ramse opp, men det er veldig mange ord. Det kommer gjerne et nytt ord hver eneste dag, veldig moro :)

Back
Topp