Kontroll hos lege eller jordmor eller begge?

Ja leste det et sted. Ble usikker da jg så jeg selv har 0+. Det er visst ikke så sjelden type og ikke noe risiko heldigvis for meg... :) men er jo VELDIG sjelden at det skjer noe med 0- og da, kjenner ei som har født 6 barn uten problem med O- ;) Går sikkert bra :)
ja jeg har født 2 ganger før og begge barna mine er rhesus minus så jeg har ikke laget noe antistoffer i de svangerskapene. Men jeg kjenner ei som faktisk har mistet 2 barn i magen påga det ( ikke aborter) så det er viktig og få de prøvene ! og kjekt at barna er rhesus minus også for da kan vi evt hjelpe hverandre. vi kan jo ikke ta i mot blod fra noen andre enn rhesus minus mennesker. men vi kan gi til alle :)
 
Er man rh- og har en rh+ mann, hvilket de fleste har, det et vell bare ca 15% av befolkninga som er rh- mener jeg?, ja da blir det noen ekstra blodprøver. Jeg er pluss. Det er mannen også (vi har vært blodgivere, så vi vet) uten at det har noen betydning så lenge jeg er positiv, så det er heller ikke aktuelt her. Jeg er rett og slett relativt lavrisiko-gravid tror jeg.

Eneste, jeg må ha glukosebelastning da. Pga min mor.
Verken min mor eller far har O rhesus pluss, de har A rhesus minus og A rehsus pluss :p Men min morfar hadde visst O rhesus pluss, så har det derfra :) Min blodtype kan gies til alle typer blod ;) så i følge sykehuset så var jeg ideell blodgiver :)
 
Og ute tvil er jeg prega av at altså 5 ulike to SF mål på meg, selv om alle sa at det burde helst tas av samme person hver gang for at det skulle være mindre usikkerhetsmargin... det vr absolutt null kontinuitet i den oppfølgingen. Da var jeg førstegangsgravid og gikk omrkring med et helsekort med advarsel om at min mor hadde ganske kraftrig og alvorlog svangerskapsforgiftning (men pre-eklampsi, ikke eklampsi) i begge sine svangerskap, så jeg ble fulgt litt tettere opp på slutten. Bare altså aldri av de samme folka, liksom.

Og når det endelig var to kontroller på rad med samme menneske, var det de to kontrollene jeg hadde hos min reelt sett ikke-fungerende fastlege.

Jeg kom i uke 40, po kontroll som man jo skal.
Hvorfor er du her? Du var frisk i uke 28, du er (derfor) frisk nå, og de setter ikke igang fødselen enda. Så hva skulle jeg da på kontroll, liksom?

(Samme geniale lege fortalte meg et par år senere at jeg hadde ikke bekkenløsning, for jeg var bare i andre trimrster, og jeg kom aldri til å få bekkenløsning, for det hadde jeg ikke i mitt første svangerskap. Han kunne love meg at det kom jeg ikke til å få, men jeg fikk allernådigst en henvisning til fysio med en kode som ikke ga rett til fri behandling. Den endret fysio med et pennestrøk på et blunk etter første undersøkelse. Bekkenløsning med gangvansker.)

Fy flate for en lege! Kjente jeg ble skikkelig irritert her jeg nå! Helt tydelig en som ALDRI burde hatt noe med svangerskapskontroller å gjøre!
 
greit og få sjekket det som er viktig :)
Ja.

Jeg venter som sagt mitt tredje barn, så jeg har vært gjennom det noen ganger.

Det jeg leste i dag et dog at bo er det visst vanlig å ta glukosebelastning to ganger (andre gang et par mnd senere dersom føste er negativ) så jeg må gjøre det to ganger sikkert...

Blæ, det er ekkelt.

Også har jeg jo kommet ut helt tett under grensen de to første gangene så jeg liker ikke helt tanken... Lite lyst på diabetes
 
Ja.

Jeg venter som sagt mitt tredje barn, så jeg har vært gjennom det noen ganger.

Det jeg leste i dag et dog at bo er det visst vanlig å ta glukosebelastning to ganger (andre gang et par mnd senere dersom føste er negativ) så jeg må gjøre det to ganger sikkert...

Blæ, det er ekkelt.

Også har jeg jo kommet ut helt tett under grensen de to første gangene så jeg liker ikke helt tanken... Lite lyst på diabetes

Jeg også venter mitt 3 barn :D skjønner det, men det går sikkert bra :)
 
Jeg tror ikke jeg har lyst til å gå til jordmor. Syns ikke noe særlig om det sist. Mest sannsynlig blir det fastlegen og gynekolog jeg skal gå til.
 
Jeg kommer nok til å gå til begge. Liker veldig godt både legen og jordmoren :) har vært på første kontroll hos legen, og skal til jm i uke 8, og lege i uke 9 igjen. Greitt med god oppfølging :)
 
Jeg kommer til å gå til lege :)
Var ikke fornøyd med jordmora vi fikk sist gang. Vi får god oppfølging fra nsfm hele svangerskapet fordi forrige svangerskap ikke gikk som forventet og det ble avbrutt.
 
BMI er i utgangspunktet noe tull... skulle jeg fulgt BMI en skulle jeg veid 60 kg... når jeg er 70 kg er jeg akkurat passe!
Syns det hørtes veldig koselig ut å dra til legen isteden da :-D
 
BMI er i utgangspunktet noe tull... skulle jeg fulgt BMI en skulle jeg veid 60 kg... når jeg er 70 kg er jeg akkurat passe!
Syns det hørtes veldig koselig ut å dra til legen isteden da :-D
Hvor har vi snakket om Bmi?
 
Jeg lurer på om jeg skal få oppfølging av gynekologen min og jordmor :) da får jeg ul hver gang hos gyn og hun er utdannet spesielt på svangerskap :) må da betale av egen lomme.. Men hadde vært flott med UL hver gang ^^
 
Gikk nesten bare til jordmor sist. Hun var privat så det ble litt dyrt. Tenkte jeg skal gå til både lege og jm denne gangen. Må se om jeg får skaffa meg en ikke privat jordmor da :)
 
Sist var jeg mest hos lege og jordmor på sykehus, da jeg var innlagt 3 ganger i løpet av siste 20 uker. Så denne gangen aner jeg ikke. Liker ikke fastlegen min og jordmor er også ei meget spesiell dame. Men blir vel mest jordmor tenker jeg.
 
Jeg tror jeg har landet på første kontroll hos legen, så tar vi det derfra
 
Back
Topp