Kontroll hos lege eller jordmor eller begge?

Var hos fastlegen min i forrige uke og fikk beskjed om at jeg skulle til jordmor i uke 8 og så tilbake til han i uke 12:)
Det var hyppig.

Noen grunn til det? Det vanlige et jo en kontroll uke 8-12 og deretter er oul den neste...

Jeg har vel hatt en mellom der begge ganger, min jm likte å ha det sånn noen uker før ul. Men nå har jeg flytta, så jeg vet ikke
 
Her i byen har vi et "jordmorsenter" inne i sentrum. Så det varierer nok fra by til by hvor man går. Jeg har aldri betalt noe for helsehjelp når jeg har vært gravid, heller ikke for den første timen.

Ja tenkte ikke på det jeg :) Nei jeg har heller ikke betalt for første timen, men vet at mange her i byen har gjort det.
 
Jeg kommer til å ta alt hos jordmor, har hun i naborommet på jobben og det er verdens koseligste som jeg kjenner godt fra før. Kommer kun til å gå til lege hvis jeg absolutt må pga sykmelding eller noe annet spesielt :) Med de to første var jeg kun hos lege, fikk aldri beskjed om å kontakte jordmor.
 
Betaler ikke før første timen heller. Ikke svangerskapskontroll. Det har i alle fall aldri jeg gjort. Jeg må nok betale ul hos gyn, men de kontrollene man skal ha hos lege eller jm fordi man er gravid er gratis, så lenge man går til fastlege eller jm på helsestasjonen. Privatpraktiserende jm eller lege kostet nok.

Jeg har helsestasjon i samme hus som lege, bare ta til venstre i stedet for høyre når du kommer inn døra fra trappegangen. (eller gå rett frem og fortsett rundt hjørnene, gangen går rundt det hele faktisk.)

Nei jeg har heller aldri betalt for den første timen, men vet at mange her i byen har gjort det. Til og med på samme legekontor som meg, bare en annen lege.

Ja eneste jeg vet sånn, det er at man får ul billigere her om man har henvisning fra legen :)

Å så kjekt å ha dem så nærme hverandre da :)
 
Det var hyppig.

Noen grunn til det? Det vanlige et jo en kontroll uke 8-12 og deretter er oul den neste...

Jeg har vel hatt en mellom der begge ganger, min jm likte å ha det sånn noen uker før ul. Men nå har jeg flytta, så jeg vet ikke
Er visst nye retningslinjer her i kommunen så man skal til jordmor allerede i uke 8 for å prate om kosthold, nikotin, medisiner osv. Og hvis det er noe spesielt så man vil trenge ekstra oppfølging gjennom svangerskapet.

De vill visst fange opp de som sliter med feks alkohol osv tidligere enn før. Er noe sånn prøveprosjekt.
 
Er visst nye retningslinjer her i kommunen så man skal til jordmor allerede i uke 8 for å prate om kosthold, nikotin, medisiner osv. Og hvis det er noe spesielt så man vil trenge ekstra oppfølging gjennom svangerskapet.

De vill visst fange opp de som sliter med feks alkohol osv tidligere enn før. Er noe sånn prøveprosjekt.
Ok, spennende.

Jeg har nemlig sittet og lest på retningslinjer for kontroller og om høringsuttalelser for det nye forslaget til helsekort i dag, og det slår meg at alt det de skal vite og gi råd om tidlig, også skal man ikke på kontoll mer enn en gang uke 8-12 og så ul og neste uke 24 eller noe sånn, så er de fleste godt over halvveis før de treffer jm, siden mange går til legen først.

Jeg er jo over sju uker før jeg ringer og bestiller time, venter til jeg har vært på ul på tirsdag. Og legen min har nok en god del ukers ventetid. Så det blir fort uke 12. (får time på dagen om jeg trenger det, men da ikke med min lege)

Jm har muligens bedre kapasitet?
 
Ok, spennende.

Jeg har nemlig sittet og lest på retningslinjer for kontroller og om høringsuttalelser for det nye forslaget til helsekort i dag, og det slår meg at alt det de skal vite og gi råd om tidlig, også skal man ikke på kontoll mer enn en gang uke 8-12 og så ul og neste uke 24 eller noe sånn, så er de fleste godt over halvveis før de treffer jm, siden mange går til legen først.

Jeg er jo over sju uker før jeg ringer og bestiller time, venter til jeg har vært på ul på tirsdag. Og legen min har nok en god del ukers ventetid. Så det blir fort uke 12. (får time på dagen om jeg trenger det, men da ikke med min lege)

Jm har muligens bedre kapasitet?
Ja det har jo pleid å være sånn, så jeg ble ganske overrasket :) men synes det er positivt da. For det finnes jo folk som kanskje trenger litt ekstra og da er det jo bra at disse blir fanget opp tidlig :)
 
Ja, viktig å oppdage tidlig de som trenger det.

Jeg er jo en erfaren tredjegangs, vel, fjerdegangsgravid som venter barn nummer tre, jeg dikk ikke så mye erfaring som tredjegangsgravid, det varte bare ei uke.

Jeg vet hva jeg kan og ikke kan spise og drikke, jeg drikker ikke, røyker ikke, har aldri gjort det, og slett ikke andre rusmidler, jeg lever i et stabilt og godt ekteskap med min mann som er far til mine barn, har hatt svangerskap uten store komplikasjoner og i det hele tatt. Jeg trenger ikke snakke med legen nå, det haster ikke, og jm trenger ikke fange meg opp. Men det er slett ikke alle som er som meg. Interessant med et prosjekt som går i motsatt retning enn den veien myndighetene generelt sett har ønsket å bevege seg :)
 
Blir mest sannsynlig kontroll hos både jm og lege. Har en super fastlege som jeg har gått til i 14 år :)
 
Iom dette er tredje graviditet så tror jeg ikke jm har så mye overraskende å fortelle meg:p pluss nå bor jeg en annen kommune enn sist. Og har hørt att jm her ikke er soen hyggelig dame. Å att hun er veldig opphengt i bmi. Å det har ikke jeg tenkt å ha som fokus nå! Så her blir d å gå til den unge nyutdanna legen min, som sikkert utfører kontroller med 100% fokus:-D
 
Tror ikke jm har så mye å fortelle meg som jeg trenger å høre, nei

Det er mer det at jeg ikke liker at personen byttes ut... og jeg stoler ikke helt på at jeg får beholde denne legen her helt til januar, jeg har jo allerede hatt henne siden... vel, over et år. Det er lenge det når det er den 3. eller 4. på samme kontor på under 3 år,helt uten et eneste bevisst bytte.
 
Og ute tvil er jeg prega av at altså 5 ulike to SF mål på meg, selv om alle sa at det burde helst tas av samme person hver gang for at det skulle være mindre usikkerhetsmargin... det vr absolutt null kontinuitet i den oppfølgingen. Da var jeg førstegangsgravid og gikk omrkring med et helsekort med advarsel om at min mor hadde ganske kraftrig og alvorlog svangerskapsforgiftning (men pre-eklampsi, ikke eklampsi) i begge sine svangerskap, så jeg ble fulgt litt tettere opp på slutten. Bare altså aldri av de samme folka, liksom.

Og når det endelig var to kontroller på rad med samme menneske, var det de to kontrollene jeg hadde hos min reelt sett ikke-fungerende fastlege.

Jeg kom i uke 40, po kontroll som man jo skal.
Hvorfor er du her? Du var frisk i uke 28, du er (derfor) frisk nå, og de setter ikke igang fødselen enda. Så hva skulle jeg da på kontroll, liksom?

(Samme geniale lege fortalte meg et par år senere at jeg hadde ikke bekkenløsning, for jeg var bare i andre trimrster, og jeg kom aldri til å få bekkenløsning, for det hadde jeg ikke i mitt første svangerskap. Han kunne love meg at det kom jeg ikke til å få, men jeg fikk allernådigst en henvisning til fysio med en kode som ikke ga rett til fri behandling. Den endret fysio med et pennestrøk på et blunk etter første undersøkelse. Bekkenløsning med gangvansker.)
 
Er man rh- og har en rh+ mann, hvilket de fleste har, det et vell bare ca 15% av befolkninga som er rh- mener jeg?, ja da blir det noen ekstra blodprøver. Jeg er pluss. Det er mannen også (vi har vært blodgivere, så vi vet) uten at det har noen betydning så lenge jeg er positiv, så det er heller ikke aktuelt her. Jeg er rett og slett relativt lavrisiko-gravid tror jeg.

Eneste, jeg må ha glukosebelastning da. Pga min mor.
 
Denna gong blir det nok begge gonger, får veldig bra oppfølging :) Første gong gjekk eg kun te jm og sjukehuset, følte derfor fastlegen ikkje va nødvendig.
 
Det er det. Så jeg må ta noen ekstra blodprøver i svangerskapet , så de får sjekket opp om kroppen har laget antistoffer-
Ja leste det et sted. Ble usikker da jg så jeg selv har 0+. Det er visst ikke så sjelden type og ikke noe risiko heldigvis for meg... :) men er jo VELDIG sjelden at det skjer noe med 0- og da, kjenner ei som har født 6 barn uten problem med O- ;) Går sikkert bra :)
 
Er man rh- og har en rh+ mann, hvilket de fleste har, det et vell bare ca 15% av befolkninga som er rh- mener jeg?, ja da blir det noen ekstra blodprøver. Jeg er pluss. Det er mannen også (vi har vært blodgivere, så vi vet) uten at det har noen betydning så lenge jeg er positiv, så det er heller ikke aktuelt her. Jeg er rett og slett relativt lavrisiko-gravid tror jeg.

Eneste, jeg må ha glukosebelastning da. Pga min mor.
greit og få sjekket det som er viktig :)
 
Back
Topp