Rykninger i ansiktet

Knapp123

Gift med forumet
Julibarna2014
Marsboerne2017
For en uke siden fikk sønnen min på 10 mnd rykninger i halve ansiktet. Øyet, kinnet og munnviken blir dradd opp. Ett "anfall" kan bestå av ett eller mange rykninger. Det lengste anfallet har vart opp mot en time!

Vi dro på legevakten og ble med en gang sendt til sykehus og lagt inn for observasjon. De har tatt blodprøver og ultralyd av fontanell, men disse er helt fine. Tok EEG på fredag og får svar på mandag. Men det jeg er mest bekymret for er om EEG'en ikke viser noe, hva gjør de da? Har forstått det sånn at eplepsi ikke alltid viser på EEG. Noen som har erfaringer? Vi har ikke eplepsi i familien, men det er jo dette de sjekker for nå.

Legene overbeviser oss om at det ikke er noe farlig, men man kan jo ikke annet enn å bli bekymret. Han har fortsatt rykninger, men ikke like ille som forrige helg. Og hva gjør de isåfall hvis han har eplepsi? Hvordan er det og leve med barn med eplepsi?
 
For en uke siden fikk sønnen min på 10 mnd rykninger i halve ansiktet. Øyet, kinnet og munnviken blir dradd opp. Ett "anfall" kan bestå av ett eller mange rykninger. Det lengste anfallet har vart opp mot en time!

Vi dro på legevakten og ble med en gang sendt til sykehus og lagt inn for observasjon. De har tatt blodprøver og ultralyd av fontanell, men disse er helt fine. Tok EEG på fredag og får svar på mandag. Men det jeg er mest bekymret for er om EEG'en ikke viser noe, hva gjør de da? Har forstått det sånn at eplepsi ikke alltid viser på EEG. Noen som har erfaringer? Vi har ikke eplepsi i familien, men det er jo dette de sjekker for nå.

Legene overbeviser oss om at det ikke er noe farlig, men man kan jo ikke annet enn å bli bekymret. Han har fortsatt rykninger, men ikke like ille som forrige helg. Og hva gjør de isåfall hvis han har eplepsi? Hvordan er det og leve med barn med eplepsi?

Kan høres ut som et epileptisk anfall ja. Min sønn fikk anfall fra 1 års alder, men da han var 3 så vokste han det fra seg. De fant ikke noe på eeg. Vi var også på SSE (spesialsenteret for kompleks epilepsi) anbefaler deg å få henvisning der, de er helt fantastiske! Han var på langtids eeg der (3 døgn), observasjonsbarnehage ol. De bekreftet at de også trudde dette var anfall selv om de ikke fikk registrert noe. De har også timer for foreldrene med råd ol.
Det å leve med barn med epilepsi er det å forholde seg rolig når anfallene oppstår og passe på barnet under anfallene. Barnet er ofte forvirret og husker ikke hva som har skjedd. Ofte trenger de trøst etterpå er min erfaring. Var aldri medisinering i bildet her da han vokste det av seg. Det er verdt å vite at å finne rett medisin kan ta lang tid, da de fleste reagerer forskjellig på de ulike medisinene og dosene. Har dere merket om det er i spessielle situasjoner anfallene skjer? Ikke lett å gå uten skikkelig svar, ønsker dere lykke til!:Heartred
 
Last edited:
Hei!

Legene fant ingen ting på EEG og anfallene har nå stoppet helt opp. Så konklusjonen ble at det nok sannsynligvis er en nerve som har kommet i klem når han har vokst.

Fikk kjempe god oppfølging av sykehuset og har vert på kontroller etterpå. Er veldig glade for at vi slapp unna med skrekken :)
 
Back
Topp