når svigermor putter fingeren i munnen på bebien

er ikke alle som tar til seg det som blir sagt gitt...
Og så er det ikke alltid like enkelt å ta opp slike ting. Nå har jeg laget litt "drama" i svigerfamilien før ved å ta opp ting jeg har reagert på, og funnet ut at det er enklest å bare holde kjeft noen ganger for å bevare husfreden. Hjelper ikke å få mannen til å si det heller, for de skjønner nok hvor det kommer fra :p
 
Æsj! Jeg gruer meg når jeg leser slikt! Når jeg har holdt andre sine barn, så har jeg vasker hendene først eller takket nei siden jeg har vert på jobb og ikke fått byttet klær. Vasker hendene av ren høflighet ig hygiene, ikke for å putte fingrene mine inn i munnen til et lite barn altså!

Jeg skal si ifra før noen får Hilde knerten at sont tolererer jeg ikke!

Blir kvalm jo!

(Mai-sniker)
 
Æsj! Jeg gruer meg når jeg leser slikt! Når jeg har holdt andre sine barn, så har jeg vasker hendene først eller takket nei siden jeg har vert på jobb og ikke fått byttet klær. Vasker hendene av ren høflighet ig hygiene, ikke for å putte fingrene mine inn i munnen til et lite barn altså!

Jeg skal si ifra før noen får Hilde knerten at sont tolererer jeg ikke!

Blir kvalm jo!

(Mai-sniker)

Av alle so har holdt mini e da kun ei so har spurt om å vaska seg. Då va mini 6 veke. skjønne da kje heilt eg, føle da e sjølvsagt egentli.. :-o
 
Av alle so har holdt mini e da kun ei so har spurt om å vaska seg. Då va mini 6 veke. skjønne da kje heilt eg, føle da e sjølvsagt egentli.. :-o

Ja, helt klart en selfølge. Trodde det var mer normalt jeg... Tror folk kommer til å føle jeg er rar, for jeg kommer til å be folk vaske hender først ;) Og så fortelle hva jeg føler om andre som putter fingeren deres inn i munn på barn, som et hint, før de får holde :)
 
Last edited:
Verre når svigermor putter smokken i sin egen munn for at ho skal fjerne skitt og så putte den i baby sin munn
 
Verre når svigermor putter smokken i sin egen munn for at ho skal fjerne skitt og så putte den i baby sin munn

Det skal vissnok vera betre enn å skylle med varmt vatn. Det reduserer risikoen for allergiar. Men ville aldri gjort det på andre sine babyar, kun mine eigne. Og ville aldri akseptert at andre gjorde det på mine. I alle fall ikkje røykarar! That's nasty! :-S
Røykarar har å halde hendene vekke frå munnen til baby! Eg var litt prippen på at folk skulle vaske hender før dei holdt babyen min før, og kommanderte søstera mi til det ettersom ho røyker, men no er eg meir slapp på det. Tenker at no er han stor nok (11veker). Røykarar bør ha vett nok til å vaske hender etter å ha røykt uansett!
 
Det skal vissnok vera betre enn å skylle med varmt vatn. Det reduserer risikoen for allergiar. Men ville aldri gjort det på andre sine babyar, kun mine eigne. Og ville aldri akseptert at andre gjorde det på mine. I alle fall ikkje røykarar! That's nasty! :-S
Røykarar har å halde hendene vekke frå munnen til baby! Eg var litt prippen på at folk skulle vaske hender før dei holdt babyen min før, og kommanderte søstera mi til det ettersom ho røyker, men no er eg meir slapp på det. Tenker at no er han stor nok (11veker). Røykarar bør ha vett nok til å vaske hender etter å ha røykt uansett!
Mener det bare gjelder når foreldrene gjør det, er noe med at en skal dele samme bakterieflora til daglig :) men er ikke helt sikker da. Uansett ekkelt at andre gjør det ja..
 
av en eller annen grunn så tror jeg at noen mødre automatisk tror at de har en rett til å bestemme over sine barns barn. og noen av de trenger VIRKELIG å bli snakket til. jeg har snakket til min svigermor utallige ganger, og hun hører ikke. og nå har jeg sagt at neste skritt er og minimere samværet med barnet mitt. om hun ikke respekterer meg og bf sin oppdragelse og at det er vi som bestemmer så får hun ikke passe han alene eller ha han på overnatting. noen mennesker trenger en skikkelig oppvåkning .det er drastisk men det funker.
 
Og så er det ikke alltid like enkelt å ta opp slike ting. Nå har jeg laget litt "drama" i svigerfamilien før ved å ta opp ting jeg har reagert på, og funnet ut at det er enklest å bare holde kjeft noen ganger for å bevare husfreden. Hjelper ikke å få mannen til å si det heller, for de skjønner nok hvor det kommer fra :p
Kjenner meg igjen. Har sagt i fra om så mye ting som jeg er uenig i det huset, og føler meg som den pripne, sure dritt kjærringa. De prøver forsåvidt så godt de kan og respekere det jeg sier, men får det ikke helt til... Men er så mye mer jeg kunne tatt opp, men har holdt kjeft om mye for å beholde husfreden ja...
 
av en eller annen grunn så tror jeg at noen mødre automatisk tror at de har en rett til å bestemme over sine barns barn. og noen av de trenger VIRKELIG å bli snakket til. jeg har snakket til min svigermor utallige ganger, og hun hører ikke. og nå har jeg sagt at neste skritt er og minimere samværet med barnet mitt. om hun ikke respekterer meg og bf sin oppdragelse og at det er vi som bestemmer så får hun ikke passe han alene eller ha han på overnatting. noen mennesker trenger en skikkelig oppvåkning .det er drastisk men det funker.
Jeg har ved to anledninger sagt at hvis det ikke blir endring så kommer vi ikke på besøk. Det var forskjellige ting begge gangene og lang tid mellom, men skal si de ble sjokkerte. Fikk litt dårlig samvittighet i etterkant, men både sambo og hans søster var enige. De tok seg i det da og holder seg i skinnet når jeg kommer...de syns jo jeg er verdens strengeste og særeste sikkert men...
 
Jeg har ved to anledninger sagt at hvis det ikke blir endring så kommer vi ikke på besøk. Det var forskjellige ting begge gangene og lang tid mellom, men skal si de ble sjokkerte. Fikk litt dårlig samvittighet i etterkant, men både sambo og hans søster var enige. De tok seg i det da og holder seg i skinnet når jeg kommer...de syns jo jeg er verdens strengeste og særeste sikkert men...
bra du står opp for deg selv :) er ikke alltid like lett i sånne situasjoner, det tok lang tid før jeg klarte det :) de må bare lære å respektere deg , og det er så utrolig viktig at man sier ifra, ellers kan man risikere at det aldri blir bedre ://
 
Jeg har heldigvis ikke en sånn svigermor. Mamma er kanskje litt verre, i hvertfall med det å pakke henne inn i tepper etc..

Lurer på om dette er litt sånn den eldre generasjonen lærte å gjøre med sine barn, og at de igjen opplevde det med sine barn, derfor anser de det som naturlig?
Husker det var mer slike ting med farmor til min eldste, han er 11 år.. Men med alle barnebarn som har kommet etter det har tidligere svigerforeldre og foreldre fått tydelig beskjed av flere av sine barn, og derfor er det ikke lenger noe problem.
Min nåværende svigermor har akkurat fylt 50 og var alene med sin eldste (min mann), og jeg tror det har medført at hun lar meg ta styringen totalt, det er mer jeg som overlater vesla til henne enn motsatt :)

Det kan også være jeg er mer avslappa nå med barn tre enn jeg var med barn nr en ;-)
 
Jeg er helt enig i at det å putte fingeren i munnen på noen andre sin unge er å gå for langt, men jeg må le litt når dere forventer at folk skal vaske hendene før de får holde babyen deres. DET syns jeg blir hysteri. Babyene har da klær på? Må de som er på besøk ha munnbind også? Det er vel større smittefare (Hvis det er det dere er redde for) fra munnen til de som holder barnet når de har hodet over hodet til barnet, enn hendene som nesten kun berører klærne?
 
Jeg er helt enig i at det å putte fingeren i munnen på noen andre sin unge er å gå for langt, men jeg må le litt når dere forventer at folk skal vaske hendene før de får holde babyen deres. DET syns jeg blir hysteri. Babyene har da klær på? Må de som er på besøk ha munnbind også? Det er vel større smittefare (Hvis det er det dere er redde for) fra munnen til de som holder barnet når de har hodet over hodet til barnet, enn hendene som nesten kun berører klærne?
De er jo gjerne borti babyens hender (som min har i munnen hele tiden) og stryker på kinnet etc, da synes jeg det er fint at folk er noenlunde ren på fingrene. Jeg er på ingen måte hysterisk, men var litt streng på det de aller første ukene. Jeg vet ikke hva folk har tatt på før de kommer inn til oss - de kan ha plukket opp bæsj fra hunden sin, pellet seg i nesa eller tafset på rått kjøtt for alt jeg vet. Det er noen bakterier man kan ha på hendene uten å ha dem i munnen ;-) Heldigvis er de fleste jeg omgås så fornuftige at jeg tror de vasker seg ofte nok, og mange gjør det også når de kommer inn, så det er ikke noe jeg har mast om :)
 
Jeg er helt enig i at det å putte fingeren i munnen på noen andre sin unge er å gå for langt, men jeg må le litt når dere forventer at folk skal vaske hendene før de får holde babyen deres. DET syns jeg blir hysteri. Babyene har da klær på? Må de som er på besøk ha munnbind også? Det er vel større smittefare (Hvis det er det dere er redde for) fra munnen til de som holder barnet når de har hodet over hodet til barnet, enn hendene som nesten kun berører klærne?
Litt enig der. Jeg var overhodet ikke klar over at det var vanlig å vaske hendene før man holder en baby. Det har da aldri falt meg inn. Men jeg respekterer såklart de som syns det er viktig :)
 
Joda, men hvis det hadde vært viktig å vaske seg på henda før man holdt i en baby, så hadde vi fått beskjed om det på sykehuset og helsestasjonen tenker jeg. Vår førstefødte var 7 uker for tidlig født, og heller ikke da sa de noe om det (Men vi fikk beskjed om at folk måtte være friske og at vi burde unngå kjøpesenter de første ukene.) På sykehuset er man veldig nøye på håndhygiene, men når babyene er hjemme og over 3-4kg så tåler de mye. Man vil så klart unngå sykdom, men jeg tror man kommer lenge med sunn fornuft.
 
Jeg vasker meg i hverfall aldri på hendene selv bare fordi jeg skal ta i babyen min. Bleieskift og flaskelaging og sånt, da vasker jeg, men ikke for å kose med babyen, så forventer egentlig ikke at andre gjør det heller, så lenge de ikke er skitne eller noe.
 
Joda, men hvis det hadde vært viktig å vaske seg på henda før man holdt i en baby, så hadde vi fått beskjed om det på sykehuset og helsestasjonen tenker jeg. Vår førstefødte var 7 uker for tidlig født, og heller ikke da sa de noe om det (Men vi fikk beskjed om at folk måtte være friske og at vi burde unngå kjøpesenter de første ukene.) På sykehuset er man veldig nøye på håndhygiene, men når babyene er hjemme og over 3-4kg så tåler de mye. Man vil så klart unngå sykdom, men jeg tror man kommer lenge med sunn fornuft.
Vi fikk beskjed både på svangerskapskurs og på sykehuset om å være litt ekstra nøye med håndhygiene de første ukene.
 
Vi fikk beskjed både på svangerskapskurs og på sykehuset om å være litt ekstra nøye med håndhygiene de første ukene.

Vi fikk også beskjed på sykehuset om å være ekstra nøye med håndhygiene når vi håndterte baby. I tillegg hang det plakater om det overalt, samt at alt av personalet vasket seg og spritet hendene bare de kom inn i rommet omtrent.

Jeg liker også at folk på eget initiativ vasker hendene før de tar på babyen min, men jeg er nøye på å vaske mine egne også. Du vil ikke tro hvor mye bakterier og dritt du finner på alt mulig. Penger, for eksempel... Men jeg tør ikke mase på folk om å vaske seg, med mindre de har klappet hunden. Da ber jeg dem sprite før de tar baby i fjeset. Skulle helst sett at ikke gud og hvermann klasset ham i fjeset i utgangspunktet, men jeg skjønner at det er ønsketenking. :p
 
Eg har sagt da te både bf og svigers.. Egentlig te alle so plokke rondt munnen hennas.. Men da virke kje so da går inn.. o_O skjønna kje heilt greio me å ta på munnen te mini egentlig.. :-o
Jeg ber alltid folk vaske hendene før de holder jenta mi! Uansett hvem det er:) Holder med 2 forkjølelser til nå:-/ Jeg skjønner ikke greia med at sndre skal kysse på min baby jeg da! Hadde aldri falt meg inn å kysse noen andreS baby uansett hvor gidt forhold jeg har til mora:)
 
Back
Topp