Termin dato i fht. befruktning

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Jeg lurer på om deres termin har blitt flyttet noe på ordinær ultralyd (utfra befruktnings dato)?
Jeg er så spent på om jeg beholder samme termin etter oul, hvis dem prøver å flytte mange dager tilbake kommer jeg til å nekte, hehe. Jeg har vært på flere tidlig ul og da har termin stemt så satser på at det går bra :)

Med første ble den flyttet to dager tilbake, og med andre en dag fram☺.

IVFtermin skal IKKE flyttes! Det fins forskrifter på dette, kom nye i 2014 (ifølge gynekologen jeg var hos).

Ok,hos meg beregnet de termin ut fra målinger de gjorde. Dette var i sommer.

Vet du hvor man kan finne det?

Her:

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

:)

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Last edited:
Vet du hvor man kan finne det?
Nei, desverre, har prøvd å finne de selv. Men de sa det samme på fertilitetsklinikken. Og.. Det er jo ikke noe å lure på egentlig. Vi VET med hundre prosent sikkerhet når vi ble gravide, hvordan i alle dager skal de kunne flytte termin da. Jeg var til ul både på lokalsykehus, på fertilitetsklinikken og på riksen siste svangerskapet og det var aldri noe snakk om å sette termin ut i fra fosterets størrelse, alle stedene var de helt inneforstått med at termin skulle beregnes ut i fra IVF :)

Jeg syns også det var rart at de flyttet på terminen min,men det ble altså gjort på begge mine og det er på to forskjellige sykehus. Tydelig at det har blitt praktisert ulikt da,i alle fall fram til nå☺

D e jo logisk å ikke endre datoen siden man vet med sikkerhet befruktnings datoen. D e jo ikke sån at utvikling av babyen skjer fortere hos noen enn hos andre.. E babyen større når dem måler så viser d seg bare at d e større baby til alderen sin.. Hos mæ så målte dem 8 dager tilbake på oul men siden d var ivf så ble ikke termin flyttet..

Er også veldig spent på om di begynner å flytte på termin min ved oul.
Har regnet etter siste mens som var 26 okt. Eller blir det mer korrekt å regne fra uttaksdato som var 7 nov?
Ivf her da :)

Er også veldig spent på om di begynner å flytte på termin min ved oul.
Har regnet etter siste mens som var 26 okt. Eller blir det mer korrekt å regne fra uttaksdato som var 7 nov?
Ivf her da :)

Uttaksdagen skal settes som 2+0 (dag 14) og ved fryseforsøk skal innsettdagen settes som 2+2 (dag 16). :) Så er det litt ulikt om de opererer med svangerskapslengde 40+2 eller 40+3, men termin skal ikke endres ved OUL når man har hatt IVF.

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet."

Last edited:
Nu har æ vært nok en gang på ul og fått vite at babyen e større enn gjennomsnittet. D har æ had i bakhode for vi har store babyer i familien. Men hvis dem hadde endra termindato så hadde æ ikke nødvendigvis fått den oppfølgingen for å sjekke at alt var ok..

Min ble flyttet to dager fram ved 12 ukers kontroll. Dette på bakgrunn av målinger gjort ved 6, 9 og 12 uker.

Min vart flytta to dagar fram, dvs at det passa med utrekning frå befruktningsdag(uttak). Jordmor sa at ofte ved ivf så byrjar utviklinga med ein gong, så å regne frå innsettdagen vert i mange tilfelle 1-2 dagar feil.

Min vart flytta to dagar fram, dvs at det passa med utrekning frå befruktningsdag(uttak). Jordmor sa at ofte ved ivf så byrjar utviklinga med ein gong, så å regne frå innsettdagen vert i mange tilfelle 1-2 dagar feil.

Jeg har regner fra uttaksdagen helt fra starten da det var det jeg fikk beskjed om fra Riksen :) det er jo den dagen egget blir befruktet

Jeg har regner fra uttaksdagen helt fra starten da det var det jeg fikk beskjed om fra Riksen :) det er jo den dagen egget blir befruktet

St. Olavs reknar termin frå innsett. Har heile vegen synest at det blir feil, og fekk det bekrefta no på ul i alle fall :)

Høres helt feil ut å regne fra innsett. Da har jo egget vært befruktet og delt seg flere dager. Jeg stusser over dato jeg fikk fra min klinikk. 9. november. Terminkalkulatoren her på BV sier 12. november når jeg bruker uttak som befruktningsdag. Har de kortere termin i Danmark? ;)

Back
Topp