Har samboer rett på fri fra jobb når eg skal operere?

lykkeliten123

Betatt av forumet
Januarhula 2014
Har fått innkallelse fra sjukehuset om at eg skal operere i slutten av mnd. Eg har ulønna permisjon fra jobb, men ville ellers blitt sjukmeldt fra jobb i 14 dager etter ein sånn operasjon. Eg skal operere på ein fredag, og mannen har arbeidshelg. Har 3 barn fra 4 år og ned til 1 år, der yngste jenta ikkje er i bhg.

Eg kjem ikkje til å greie å ta meg av barna etter operasjonen så eg er avhengig av at barnefar er heime og tar seg av dei. Men jobben til mannen har sagt at han ikkje har rett på fri, når det ikkje er ein "livsviktig" operasjon. Kan ikkje skjønna at dei kan nekte han fri, da blir jo eg tvinga til å ikkje kunne ta operasjonen:/ skal fikse ein fødselsskade. .

Veit nokon her kva me har rett på? Kan han bruke opp alle egenmeldingsdager med at barnepasser er sjuk, er det lov? Eg er jo normalt heime, så me trenger jo ikkje egenmeldingsdager ellers vil eg tru..
 
Ville kontaktet fastlegen, vet om en som fikk sykemelding fordi kona spydde hele tiden under graviditeten.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mannen min dro fra jobb når jeg måtte på sykehuset og de snakket om innleggelse når mini var rundt 6 mnd tror jeg. Han droppet jobbtur og alt og sjefen sa ingenting. Tror han hadde blitt ganske sint hvis noen hadde sagt noe i det hele tatt. Men de på sykehuset sa at vi kunne snakke med legen hans om sykemelding til han siden jeg ikke kunne ta meg av mini. Men sjefen hans var forståelig og han trengte aldri det. Så mannen din burde jo ha rett på det! Jeg foreslår også da å ringe fastlegen. Lykke til!
 
En annen ting er jo at sjefen ikke vinner noe på å ikke vise litt forståelse tenker jeg.. Hadde fint sett etter en annen jobb om jeg hadde hatt en så vrang sjef..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jo, du har rett på det. Når barn eller barnepasset er syk, kan mannen ta av sin kvote.
 
Klart han har rett på fri. Han har like stort ansvar til å være hjemme med barna han som deg. Når barna eller barnepasser er sjuk, så er det klart han kan bruke sjukedager til å være hjemme.
En annen ting er vel at hans jobb ikke har noe med hvilke operasjon du skal ta, og ikke har noe å mene om det heller.
 
Her får mannen fri ved "syke barn" eller hvis barnepass er syk
 
Ok, Tusen takk for svar:) dei har aldri vore borti ein slik situasjon på jobben før, men dei meinte at han ikkje hadde rett på fri hadde dei sagt til han. Men da skal eg formidle at han kan bruke egenmeldingsdagene. Får me satse på at eg er frisk i gjen til dei dagene er oppbrukt :p
 
Back
Topp