Sove på mage?

Sommerskatt

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
For ei natt vi nettopp har hatt! :(

Lillemann har nå lært seg å snu seg på mage, selv om han ligger i sovepose OG i babynest. Første gangen han gjorde det i går kveld fikk jeg helt noia og tenkte jeg måtte følge med på han så det ikke skjedde igjen... Meeeen trøtte mamman sover av og får ikke med seg mye! Men lillegutt snur seg og hyler som en gris hver gang, så jeg våkner - 5 ganger i natt. Da ble jeg lei ig tok han over i vår seng (og der sov han som en prins resten av natta) :)

Burde jeg ta vekk babynestet nå og la han sove på mage hvis han vil?
Er det noen andre som sover på mage?

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Ville dere fulgt med og snudd han?
 
Jenta mi snur seg også på magen om natta nå, men sovner ikke slik. Hun begynner å sutre når hun er sliten av å ligge slik å så må jeg snu hun. Ca 5-6 ganger hver natt.. Slitsomt! Sover jo ikke noe godt heller for ligger hele tiden på "vakt". Har litt angst for mageleie så lenge hun ikke klarer å snu seg tilbake..
 
De skal vel ikke ligge på magen så lenge det ikke er noen som passer på de, eller at de klarer og snu seg tilbake.. :-/
 
Jente mi liker å sove på magen, men snur ikke selv om natta. Jeg legger henne på magen om hun spist og fikk ikke rape. Da raper hun fort og fortsetter å sove på magen. Hun våkner bare når hun er sulten. Da klarer hun å lufte godt hode og bryst til og med at hun kan snu tilbake på ryggen. Så her får hun lov til.
 
Jeg trodde det var helt trygt å la de sove på magen, så lenge de gjør det selv? Man skal alltid legge de på ryggen etter amming osv, men snur de seg selv og sover videre trodde jeg det var greit. Hvertfall det jeg fikk beskjed om av hs med storesøster. Hun begynte å snu seg på magen da hun var 6 mnd. Jeg snudde henne aldri rundt igjen, men la henne konsekvent på ryggen etter mating.
 
For ei natt vi nettopp har hatt! :(

Lillemann har nå lært seg å snu seg på mage, selv om han ligger i sovepose OG i babynest. Første gangen han gjorde det i går kveld fikk jeg helt noia og tenkte jeg måtte følge med på han så det ikke skjedde igjen... Meeeen trøtte mamman sover av og får ikke med seg mye! Men lillegutt snur seg og hyler som en gris hver gang, så jeg våkner - 5 ganger i natt. Da ble jeg lei ig tok han over i vår seng (og der sov han som en prins resten av natta) :)

Burde jeg ta vekk babynestet nå og la han sove på mage hvis han vil?
Er det noen andre som sover på mage?

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Ville dere fulgt med og snudd han?
Jenta mi snur seg også på magen om natta nå, men sovner ikke slik. Hun begynner å sutre når hun er sliten av å ligge slik å så må jeg snu hun. Ca 5-6 ganger hver natt.. Slitsomt! Sover jo ikke noe godt heller for ligger hele tiden på "vakt". Har litt angst for mageleie så lenge hun ikke klarer å snu seg tilbake..
De skal vel ikke ligge på magen så lenge det ikke er noen som passer på de, eller at de klarer og snu seg tilbake.. :-/
Jeg trodde det var helt trygt å la de sove på magen, så lenge de gjør det selv? Man skal alltid legge de på ryggen etter amming osv, men snur de seg selv og sover videre trodde jeg det var greit. Hvertfall det jeg fikk beskjed om av hs med storesøster. Hun begynte å snu seg på magen da hun var 6 mnd. Jeg snudde henne aldri rundt igjen, men la henne konsekvent på ryggen etter mating.
Det er riktig som Lykke skriver. Følgende er hentet fra lub.no (landsforeningen for uventet barnedød):
"Det er påvist en forebyggende effekt at vi fortsetter å legge barnet ned for å sove på rygg selv om barnet har begynt å snu seg over på magen når det sover. Når barnet har begynt å snu seg selv (fra 4-5 måneders alder), skal man la barnet få velge sin egen sovestilling, men fortsette rutinen med å legge barnet ned på rygg når det skal sove. Bakgrunnen for dette er at mageleie som risikofaktor avtar med barnets alder."
 
Back
Topp