Barne-tv...

Enig med dere! Vi som foreldre har jo et ansvar! Er det noe som skremmer dem, eller har negativ innflytelse på ungene, så bør man ikke la dem se det heller! ;)

Her liker Emira og Liana stort sett det samme.. akkurat nå går det mest i både serie og film av Karsten og Petra, månetoppen (dem digger det, og leker at dem er jentungen og turte), Ronja røverdatter er også noe dem likte veldig godt, og faktisk ikke skremt dem :p så det tok vi opp i romjula.. også er dem veldig glade i Linus i svingen, filmen Modig, frost, to på rømmen, Tornerose, Pocahontas osv.. Liana er en som tåler å se filmer/serier for større barn uten å bli skremt ;) og alt dette som er laget for hennes alder blir for kjedelig! Samme var det med Emira på den alderen;) Leoh er hekta på lille Jack :p

Så her går det lite i det som går på kanalene der og da (selvom vi har flere av dem). Men vi tar opp det dem liker/kan like, også får dem heller se tv når det passer for oss ;)
Hehe, Ungene er så forskjellig. Hermine kan ikke se noen Disneyfilmer, kun Mikkes Klubbhus. Hun blir livredd underveis, og drømmer masse i flere dager etterpå. Så det dropper vi i noen år til ;)
 
Selvfølgelig skal vi sette grenser for hva (og ikke minst hvor mye) barna ser på tv. Før var det barne-tv på visse tidspunkt, men nå kan man sette på en kanal og da durer det og går hele dagen, hvor det kan være store variabler på hva som passer hvert enkelt av barna våre. Lurt å følge med iallfall.:) Her ser vi evt på Disney Junior (alt av Mikke og Minni er visst interessant), NRK-super (Lille Jack, Karsten og Petra, Bien Maja, Nysgjerrige Nils o.l). Månetoppen så vi bare to episoder av, for hun ble veldig urolig de påfølgende nettene, så da kikka vi på Teodors Julekalender i stedet.:)

Angående dama på generelt-tråden:
Jeg vet ikke hvor gammelt barnet hennes er, men om våre små skal vokse opp uten føringer og grensesetting (på alle hold, ikke bare tv-titting), så blir det veldig trasig for dem når de dumper borti autoriteter og retninglinjer man må forholde seg til senere i livet.
Helt enig!

Barna kan godt få lov å like alt de vil, men vi som voksne sitter med ansvaret til å avgjøre om det de vil se på er akseptabel underholdning. Og som du sier, barna kan like gjerne lære med en gang å innrette seg etter autoriteter. Jeg tviler på at det skader henne som selvstendig individ, og hennes meninger, at hun må lære å følge regler. ;)

Den dama på generelt mente at barna ikke behøver å lære hele tiden. Hun har tydeligvis ikke peiling på utvikling og innlæring for barna lærer jo hele tiden, vi kan ikke sette på tvn og forvente at barna ikke lærer av det de ser. Derfor synes jeg at det hun lærer fra tvn inneholder verdier vi også har i oppdragelsen, vennlighet, godhet, å be om unnskyldning, vennskap etc. Dersom karakterene er nesevise, ufyselig etc så blir jo ungen også det. De tar utrolig fort etter det de ser på tv, uavhengig av hvor lenge de får se tv for dag.
 
Lillebror kom forresten hjem fra barnehagen i går og fant en liten Lego-whalkietalkie. Han trodde av en eller annen grunn at det var en pistol og siktet rundt og sa "pang, pang!" :eek:
Må si jeg ikke likte det noe særlig altså. Og jeg tipper han har det fra noen i barnehagen, broren pleier ikke å leke slik med han hvertfall...
Da er det hvertfall trygt å vite at vi voksne setter grenser, i og med at de får en viss påvirkning andre steder likevel. Jeg tenker derfor at det er ENDA viktigere at vi har begrensninger til tross for at de likevel vil møte på endel av temaene andre steder, nettopp slik at det ikke skal ta helt overhånd.
Vi har jo en (to!) Kaptein Sabeltann-frelste i hus og det her medført endel diskusjoner, for å si det slik.
Jeg har hele veien nektet han både skytevåpen og lange sverd som han har ønsket seg. Han fikk en gang en liten pistol av kusinen og vi lot det fare, men har snakket mye med han om å ikke sikte og bli voldsom.
Tro meg; han har blitt voldsom nok KUN med kostymet på, uten noen form for lekevåpen (selvom han har tilgang på et mykt sverd som han bruker noe), og jeg tør ikke se for meg hvordan det kunne blitt med sabler og store pistoler i tillegg...
Det var jo ei som mente at det ikke var vits å begrense barneprogrammer med voldelige tendenser fordi barn ville lære vold andre steder :eek: For ei holdning :confused:

Som man reder ligger man...jeg vil helst ikke ha ei bølle til barn, og gjør mitt ytterste for å begrense utviklingen av slik atferd. Guttene til søsteren min kunne aldri se programmer på Boomerang og Nickelodeon, for de ble så utrolig slossete, bøllete og kranglete. Så hun kanselerte de kanalene. Selv Tom&Jerry blir de guttene urolige av :p

Hermine har ikke fått sett Kapteinen enda, fordi jeg bare antar at hun blir redd og at der blir mareritt. Men det er vel ikke ment for 2-åringer uansett? Jeg tror hun vil like det bedre enn prinsesser og rosa når hun blir eldre :p :)
 
Det er noe med det også; generelt må barna lære seg at de ikke får lov til alt de vil selv og forhåpentligvis vil de med tiden forstå at vi mente det beste for dem :p
Jeg ser at Lillebror ofte velger seg barne-tv som han egentlig er for liten til (om vi slår opp på nrk-super eller tv2-sumo på apple-tv så kommer mange forslag opp), men vi er ganske strenge egentlig. Jeg tror interessen kommer litt fordi han har en storebror som er såpass mye eldre, og han elsker blant annet Lego allerede av den grunn. Derfor vil han se Lego-film, men det er nesten i overkant til og med for broren - synes jeg!
T spiller lite også, helt rolige, uskyldige spill her hjemme.
Men hos fetteren spiller han noen ganger andre spill. Jeg vet at de er i riktig alder for de spillene (det er søs streng på), men jeg vet ikke helt om jeg liker spillene like vel da det handler litt om å "ta" hverandre, skyte med pil og bue osv.

Tror det er av samme grunnen at Liana liker å se på ting for større alder.. for vi må lissom la Emira få se det som passer hun også, selvom dey er småsøsken her :) kan ikke bare ha på timmytid og lille jack heller:p og sånn har vel bare interessen blitt til hos Liana å :) men hun skremmes ikke av det da! Var kun noen få netter etter at hun så filmen Modig første gangen hun ble redd, pga en stor og sinna bjørn! Da la vi vekk filmen en stund, men nå går det bra å se den :)
 
Helt enig!

Barna kan godt få lov å like alt de vil, men vi som voksne sitter med ansvaret til å avgjøre om det de vil se på er akseptabel underholdning. Og som du sier, barna kan like gjerne lære med en gang å innrette seg etter autoriteter. Jeg tviler på at det skader henne som selvstendig individ, og hennes meninger, at hun må lære å følge regler. ;)

Den dama på generelt mente at barna ikke behøver å lære hele tiden. Hun har tydeligvis ikke peiling på utvikling og innlæring for barna lærer jo hele tiden, vi kan ikke sette på tvn og forvente at barna ikke lærer av det de ser. Derfor synes jeg at det hun lærer fra tvn inneholder verdier vi også har i oppdragelsen, vennlighet, godhet, å be om unnskyldning, vennskap etc. Dersom karakterene er nesevise, ufyselig etc så blir jo ungen også det. De tar utrolig fort etter det de ser på tv, uavhengig av hvor lenge de får se tv for dag.
Ja, og småbarn har ikke problemer med å innfinne seg med regler/retningslinjer. De liker selvfølgelig å teste grensene for disse, men det hører jo med! (Selv om det er slitsomt i blant). Og jeg mener også at dersom barna er vant til (alle typer) grensesetting, så blir livet utenfor hjemmets fire vegger enklere å forholde seg til. Og dét tjener barna våre på!:)
Enig med deg ang hvilke holdninger karakterene i programmene har. Vi ser IKKE på Rodde og Kikkan f.eks, for den ene gangen jeg så på det, så var de stygge i språket og kalte hverandre dumminger o.l. Ga beskjed til Jona om at programmet var bannlyst.:p Summa summarum: ikke alt som går på barnekanaler er god/passende underholdning for barn. Da tar jeg Lille Jack anyday! Selv om Jenny har sett episodene før, så har hun utviklet mye humor i det siste og oppfatter de morsomme tingene på en annen måte enn tidligere. Hun ler og lever seg inn i programmet liksom.:)
 
Hehe, Ungene er så forskjellig. Hermine kan ikke se noen Disneyfilmer, kun Mikkes Klubbhus. Hun blir livredd underveis, og drømmer masse i flere dager etterpå. Så det dropper vi i noen år til ;)

Ja det er merkelig hvor forskjellig dem er! Men det har nok mye å gjøre med at Emira er større, og vil se på filmer for litt større barn ;) og Liana er heller ikke en "pinglete" type! Hun er veldig tøff av seg..hehe

Emira så en del på drømmehagen og timmytid i 2 årsalderen (og litt før det). Men det hun likte best var Barnas Supershow og serien til kaptein sabeltann! Det gikk på lørdag og søndag på barnetv før ;) også har hun alltid vært glad i peppa gris.. men Emira var mer sånn som kunne bli litt redd før..og har hatt fler perioder hvor hun har drømt om at kaptein sabeltann har slått, sparka og dytta hun! Da har vi bare tatt litt pause fra det i en liten periode ;)

Men når det er sagt, så er Emira LIIIIIVREDD Karius og baktus! :p hun får helt panikk bare det dukker opp et bilde av dem:confused:
 
Ja, og småbarn har ikke problemer med å innfinne seg med regler/retningslinjer. De liker selvfølgelig å teste grensene for disse, men det hører jo med! (Selv om det er slitsomt i blant). Og jeg mener også at dersom barna er vant til (alle typer) grensesetting, så blir livet utenfor hjemmets fire vegger enklere å forholde seg til. Og dét tjener barna våre på!:)
Enig med deg ang hvilke holdninger karakterene i programmene har. Vi ser IKKE på Rodde og Kikkan f.eks, for den ene gangen jeg så på det, så var de stygge i språket og kalte hverandre dumminger o.l. Ga beskjed til Jona om at programmet var bannlyst.:p Summa summarum: ikke alt som går på barnekanaler er god/passende underholdning for barn. Da tar jeg Lille Jack anyday! Selv om Jenny har sett episodene før, så har hun utviklet mye humor i det siste og oppfatter de morsomme tingene på en annen måte enn tidligere. Hun ler og lever seg inn i programmet liksom.:)
Samme her! Hermine blir nesevis og ulydig av Lille Prinsesse, så det ser hun veldig lite på, selv om hun gjeeerne vil se på det. Kan se en episode en sjelden gang, men ikke som "fast" serie daglig!

Hermine også liker Lille Jack, hun ler og ler når de kaster snøball spesielt. :D Sånn at alle blir sittende og le for ungen synes det er så hysterisk morsomt at vi også må le :p
 
Back
Topp