Barne-tv...

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
...inspirert av tråden på Generelt.

Hva ser 2-åringene på tv?

Er dere kritiske til noe som sendes på barnekanalene eller er all barne-tv god nok?

Jeg forbeholder meg retten til å legge inn veto ovenfor Hermine dersom jeg mener programmet har negativ innflytelse på henne. Vi har ingen av barnekanalene, men vi har Netflix Kids og der er det mye rart. Lille Prinsesse er for eksempel en koselig serie, men Hermine blir nesevis dersom hun ser for mye av det. Derfor får hun bare se det litt innimellom.

Er det galt av meg å begrense hva hun får se, eller er det jobben vår som foreldre?

Fikk kritikk på generelt av ei som mente at barnet hennes er et individ med rett til å se det som interesserte dem, og at hun som voksen ikke hadde rett til å kritisere det barnet hennes likte.
 
Jeg mener at vi som foreldre skal bestemme hva de skal se og ikke.

F.eks syntes jeg det er mye rart på div kanaler. Djevel-skikkelser og ånde-lignende greier. Da skrur vi fort av.

Her går det mest i Umizoomi, Dora og Diego, Tom og Jerry ol. :)
 
Jeg syns vi som foreldre bør være kritiske til hva barna skal få se, og noen barn kan bli negativt påvirket av noe andre barn ikke blir negativt påvirket av. De får bestemme mer og mer etter hvert som de vokser og lærer selv være kritiske (forhåpentligvis). Her går det mye i Spesialagent Oso, Zoo sebra, Lille Charlie Bjørn, Vennebyen, og noen serier på Netflix og NRK super appen som jeg ikke husker navnet på. Hun har perioder der hun ser noen og bytter. Favoritten for tiden er Masha og Mishka. Den blir hun litt rampete av, så hun får bare se litt i perioder.

De som mener at barnet skal få bestemme alt selv, de får få lov til å mene det for min del. Men jeg tror på at barn liker grensesetting og trenger det når det gjelder hva de skal se på også, for det er uendelig mye der ute, og masse skummelt.

For vår del så er Disney Junior ganske så "trygg" å se på. Det virker ikke som om de seriene påvirker i negativ retning ihvertfall.
 
Jeg mener at vi som foreldre skal bestemme hva de skal se og ikke.

F.eks syntes jeg det er mye rart på div kanaler. Djevel-skikkelser og ånde-lignende greier. Da skrur vi fort av.

Her går det mest i Umizoomi, Dora og Diego, Tom og Jerry ol. :)
Bra det ikke bare er meg!

Har ikke sett noen av de seriene du nevner, siden vi ikke har de kanalene ;) Men det er jammen meg mye rart på Netflix Kids, så hun får ikke bestemme helt selv hva hun skal se. Hermine er helt ukritisk og vil gjerne se på reklame dersom hun får lov :p ;)

Er mye sånn "animé" på Nickelodeon i 15-18 tida, sikkert ment for skolebarn,men ganske skremmende bilder selv for større barn. Vet søsteren min avbestilte denne kanalen fordi hun fikk ikke kontakt med guttene da de så på en slik serie :eek: Men det er samme gutt som trodde han kunne fly med paraply fordi han så det på Scooby Doo :p
 
Jeg syns vi som foreldre bør være kritiske til hva barna skal få se, og noen barn kan bli negativt påvirket av noe andre barn ikke blir negativt påvirket av. De får bestemme mer og mer etter hvert som de vokser og lærer selv være kritiske (forhåpentligvis). Her går det mye i Spesialagent Oso, Zoo sebra, Lille Charlie Bjørn, Vennebyen, og noen serier på Netflix og NRK super appen som jeg ikke husker navnet på. Hun har perioder der hun ser noen og bytter. Favoritten for tiden er Masha og Mishka. Den blir hun litt rampete av, så hun får bare se litt i perioder.

De som mener at barnet skal få bestemme alt selv, de får få lov til å mene det for min del. Men jeg tror på at barn liker grensesetting og trenger det når det gjelder hva de skal se på også, for det er uendelig mye der ute, og masse skummelt.

For vår del så er Disney Junior ganske så "trygg" å se på. Det virker ikke som om de seriene påvirker i negativ retning ihvertfall.
Vi har ikke Disney Junior, men besteforeldrene har den. Hun elsker Mikkes Klubbhus, og den er jo SÅ koselig :)

Hermine også kan bli rampete eller nesevis dersom hun ser for mye av en serie med en slik karakter. :p Hun liker også å se samle serie hele tiden, og så bytter hun favoritt regelmessig. Akkurat nå er det Nysgjerrige Nils, Kråkeklubben og Vennebyen som er favorittene. :) ...hun hevdet for øvrig forleden dag at hun var ei kråke, kunne fly og ELSKA meitemark :D :p (spagetti var god meitemark!)

Så ja, tv påvirker iallfall vår unge ganske mye :p :)
 
Selvfølgelig er det vi som foreldre som bestemmer hva barna skal se på tv. Her i huset ser Elise mest på NRKsuper-appen, og hun ser nesten utelukkende på Peppa gris :p
 
Jeg er helt enig.
Kun kort innom via Mobil nå, jeg kan skrive mer utfyllende senere.
Men jeg mener at vi har er veldig stort ansvar, på samme måte som vi har ansvar for at de ikke spiller voldelige spill ment for mye eldre barn når de blir litt større.
 
Vi har ikke Disney Junior, men besteforeldrene har den. Hun elsker Mikkes Klubbhus, og den er jo SÅ koselig :)

Hermine også kan bli rampete eller nesevis dersom hun ser for mye av en serie med en slik karakter. :p Hun liker også å se samle serie hele tiden, og så bytter hun favoritt regelmessig. Akkurat nå er det Nysgjerrige Nils, Kråkeklubben og Vennebyen som er favorittene. :) ...hun hevdet for øvrig forleden dag at hun var ei kråke, kunne fly og ELSKA meitemark :D :p (spagetti var god meitemark!)

Så ja, tv påvirker iallfall vår unge ganske mye :p :)

Hehe ;-) ja vi også hører om og merker at hun er påvirket av det hun ser, og da er det greit at de leker at de er kråke og ikke noe skummelt :)
Nysgjerrige Niks ja...det var en av de hun ser på. Kråkeklubben aner jeg ikke hva er. Når og hvor sees det?
 
Selvfølgelig er det vi som foreldre som bestemmer hva barna skal se på tv. Her i huset ser Elise mest på NRKsuper-appen, og hun ser nesten utelukkende på Peppa gris :p
NRK appen er genial!!! :)

Hermine også ser helt samme serie leeeenge, og så bytter hun til noe annet :)
 
Hehe ;-) ja vi også hører om og merker at hun er påvirket av det hun ser, og da er det greit at de leker at de er kråke og ikke noe skummelt :)
Nysgjerrige Niks ja...det var en av de hun ser på. Kråkeklubben aner jeg ikke hva er. Når og hvor sees det?
Kråkeklubben finner du på NRK appen, nett-tv, super osv. Tror det sendes på NRK Super på fredager kl 18.

Vi har det på serieopptak :p

"Ekte" tv med en programleder og ei kråkehånddukke. Alt spilles inn ute, i Tromsø. Så vi er kanskje litt innhabile på å like det :p ;)
 
Kråkeklubben finner du på NRK appen, nett-tv, super osv. Tror det sendes på NRK Super på fredager kl 18.

Vi har det på serieopptak :p

"Ekte" tv med en programleder og ei kråkehånddukke. Alt spilles inn ute, i Tromsø. Så vi er kanskje litt innhabile på å like det :p ;)

Ja da har dere ikke valg :) høres koselig ut, så skal finne det frem til hun senere :) greit å se noe nytt innimellom! Hehe...han såg to episoder med Månetoppen i desember, og vi hører enda om "Nissejenta e ute i natta, men e ikke fali". Så...det var et eksempel på barne-tv som hadde negativ innvirkning her. Hun våkna hver natt helt til forrige uke og hadde mareritt om Nissejenta.
 
Ja da har dere ikke valg :) høres koselig ut, så skal finne det frem til hun senere :) greit å se noe nytt innimellom! Hehe...han såg to episoder med Månetoppen i desember, og vi hører enda om "Nissejenta e ute i natta, men e ikke fali". Så...det var et eksempel på barne-tv som hadde negativ innvirkning her. Hun våkna hver natt helt til forrige uke og hadde mareritt om Nissejenta.
Nei huffda, så kjedelig :(

Vi så ikke på Månetoppen, det ble for skremmende. Hun forstår noe, men ikke alt av handlingen, og da blir det nok litt skummelt. Men hun så både Amalies Jul og Blåfjell uten å bli redd, og med stor iver. Så tror de er litt "mildere" i handlinga :)

Anbefaler også Villmarksbarna og Flaskepost fra Stillehavet. Like koselig for liten og stor ;)
 
Nei huffda, så kjedelig :(

Vi så ikke på Månetoppen, det ble for skremmende. Hun forstår noe, men ikke alt av handlingen, og da blir det nok litt skummelt. Men hun så både Amalies Jul og Blåfjell uten å bli redd, og med stor iver. Så tror de er litt "mildere" i handlinga :)

Anbefaler også Villmarksbarna og Flaskepost fra Stillehavet. Like koselig for liten og stor ;)

Ja uff...vi såg ikke på her hjemme, men hun så sammen med søskenbarna sine en gang og en annen tante en annen gang.

Tusen takk! Kjekt med tips for er blitt skeptisk til alt annet enn det jeg vet hva er fra før..hehe..skal se om hun liker de. Kjekt med nye ting! (mest for oss voksne sikkert) ;)
 
Ja uff...vi såg ikke på her hjemme, men hun så sammen med søskenbarna sine en gang og en annen tante en annen gang.

Tusen takk! Kjekt med tips for er blitt skeptisk til alt annet enn det jeg vet hva er fra før..hehe..skal se om hun liker de. Kjekt med nye ting! (mest for oss voksne sikkert) ;)
Ja, man blir fort litt kokko når samme serie snurrer i ukesvis :p

Hermine ser på ALT så lenge tvn er på, så den må enten vise noe hun kan se eller være av. Derfor er det greit å se noen familieprogrammer noen ganger, som alle synes er koselig. :)
 
Nei huffda, så kjedelig :(

Vi så ikke på Månetoppen, det ble for skremmende. Hun forstår noe, men ikke alt av handlingen, og da blir det nok litt skummelt. Men hun så både Amalies Jul og Blåfjell uten å bli redd, og med stor iver. Så tror de er litt "mildere" i handlinga :)

Anbefaler også Villmarksbarna og Flaskepost fra Stillehavet. Like koselig for liten og stor ;)
Elise og storebror var ikke så begeistra når de skulle drepe og spise den store skilpadden i "flaskepost fra Stillehavet"..

Ved en feil ble nrksuper stående på etter 18:30 hos oss en dag, og det var en serie om noen foreldre som var forsvunnet eller noe, da drømte Elise mye og hadde mareritt om at hu skulle miste oss :(
 
Elise og storebror var ikke så begeistra når de skulle drepe og spise den store skilpadden i "flaskepost fra Stillehavet"..

Ved en feil ble nrksuper stående på etter 18:30 hos oss en dag, og det var en serie om noen foreldre som var forsvunnet eller noe, da drømte Elise mye og hadde mareritt om at hu skulle miste oss :(
Jeg var heller ikke særlig begeistra for akkurat det nei! :eek:

...tror ikke Hermine helt forsto hva som foregikk, for hun ble ikke anfektet av det, heldigvis. Men hun virker til å ha et veldig avslappet/naturlig forhold til slakting av dyr og fisk, for vi så noen slike episoder i Villmarksbarna og ikke der heller lot hun seg affisere av det. Kanskje fordi hun har vært på fisketur og sløyd fisk, og hjulpet bestefaren med å rense ryper? :p
 
Enig med dere! Vi som foreldre har jo et ansvar! Er det noe som skremmer dem, eller har negativ innflytelse på ungene, så bør man ikke la dem se det heller! ;)

Her liker Emira og Liana stort sett det samme.. akkurat nå går det mest i både serie og film av Karsten og Petra, månetoppen (dem digger det, og leker at dem er jentungen og turte), Ronja røverdatter er også noe dem likte veldig godt, og faktisk ikke skremt dem :p så det tok vi opp i romjula.. også er dem veldig glade i Linus i svingen, filmen Modig, frost, to på rømmen, Tornerose, Pocahontas osv.. Liana er en som tåler å se filmer/serier for større barn uten å bli skremt ;) og alt dette som er laget for hennes alder blir for kjedelig! Samme var det med Emira på den alderen;) Leoh er hekta på lille Jack :p

Så her går det lite i det som går på kanalene der og da (selvom vi har flere av dem). Men vi tar opp det dem liker/kan like, også får dem heller se tv når det passer for oss ;)
 
Selvfølgelig skal vi sette grenser for hva (og ikke minst hvor mye) barna ser på tv. Før var det barne-tv på visse tidspunkt, men nå kan man sette på en kanal og da durer det og går hele dagen, hvor det kan være store variabler på hva som passer hvert enkelt av barna våre. Lurt å følge med iallfall.:) Her ser vi evt på Disney Junior (alt av Mikke og Minni er visst interessant), NRK-super (Lille Jack, Karsten og Petra, Bien Maja, Nysgjerrige Nils o.l). Månetoppen så vi bare to episoder av, for hun ble veldig urolig de påfølgende nettene, så da kikka vi på Teodors Julekalender i stedet.:)

Angående dama på generelt-tråden:
Jeg vet ikke hvor gammelt barnet hennes er, men om våre små skal vokse opp uten føringer og grensesetting (på alle hold, ikke bare tv-titting), så blir det veldig trasig for dem når de dumper borti autoriteter og retninglinjer man må forholde seg til senere i livet.
 
Selvfølgelig skal vi sette grenser for hva (og ikke minst hvor mye) barna ser på tv. Før var det barne-tv på visse tidspunkt, men nå kan man sette på en kanal og da durer det og går hele dagen, hvor det kan være store variabler på hva som passer hvert enkelt av barna våre. Lurt å følge med iallfall.:) Her ser vi evt på Disney Junior (alt av Mikke og Minni er visst interessant), NRK-super (Lille Jack, Karsten og Petra, Bien Maja, Nysgjerrige Nils o.l). Månetoppen så vi bare to episoder av, for hun ble veldig urolig de påfølgende nettene, så da kikka vi på Teodors Julekalender i stedet.:)

Angående dama på generelt-tråden:
Jeg vet ikke hvor gammelt barnet hennes er, men om våre små skal vokse opp uten føringer og grensesetting (på alle hold, ikke bare tv-titting), så blir det veldig trasig for dem når de dumper borti autoriteter og retninglinjer man må forholde seg til senere i livet.
Det er noe med det også; generelt må barna lære seg at de ikke får lov til alt de vil selv og forhåpentligvis vil de med tiden forstå at vi mente det beste for dem :p
Jeg ser at Lillebror ofte velger seg barne-tv som han egentlig er for liten til (om vi slår opp på nrk-super eller tv2-sumo på apple-tv så kommer mange forslag opp), men vi er ganske strenge egentlig. Jeg tror interessen kommer litt fordi han har en storebror som er såpass mye eldre, og han elsker blant annet Lego allerede av den grunn. Derfor vil han se Lego-film, men det er nesten i overkant til og med for broren - synes jeg!
T spiller lite også, helt rolige, uskyldige spill her hjemme.
Men hos fetteren spiller han noen ganger andre spill. Jeg vet at de er i riktig alder for de spillene (det er søs streng på), men jeg vet ikke helt om jeg liker spillene like vel da det handler litt om å "ta" hverandre, skyte med pil og bue osv.
 
Lillebror kom forresten hjem fra barnehagen i går og fant en liten Lego-whalkietalkie. Han trodde av en eller annen grunn at det var en pistol og siktet rundt og sa "pang, pang!" :eek:
Må si jeg ikke likte det noe særlig altså. Og jeg tipper han har det fra noen i barnehagen, broren pleier ikke å leke slik med han hvertfall...
Da er det hvertfall trygt å vite at vi voksne setter grenser, i og med at de får en viss påvirkning andre steder likevel. Jeg tenker derfor at det er ENDA viktigere at vi har begrensninger til tross for at de likevel vil møte på endel av temaene andre steder, nettopp slik at det ikke skal ta helt overhånd.
Vi har jo en (to!) Kaptein Sabeltann-frelste i hus og det her medført endel diskusjoner, for å si det slik.
Jeg har hele veien nektet han både skytevåpen og lange sverd som han har ønsket seg. Han fikk en gang en liten pistol av kusinen og vi lot det fare, men har snakket mye med han om å ikke sikte og bli voldsom.
Tro meg; han har blitt voldsom nok KUN med kostymet på, uten noen form for lekevåpen (selvom han har tilgang på et mykt sverd som han bruker noe), og jeg tør ikke se for meg hvordan det kunne blitt med sabler og store pistoler i tillegg...
 
Back
Topp