Sure oppstøt

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva kan man gjøre med det? Sliter med magen for tiden. Masse romling og luft, og sure oppstøt. Får så ekkel smak i munnen, og av og til holder jeg på å spy om natten fordi jeg får oppsamling av luft i halsen.
Finnes det noen lett måte å håndtere dette på? reseptfrie tabletter fra apoteket eller noe?

Jeg gulper nesten Gaviscone fra forrige svangerskap ;) Begynte med Galieve denne gangen og den bruser ikke i munnen, men er mer som en flourtablett i konsistensen. Det er selvsagt smak og behag, men da har du flere valg iallfall :)

Havregryn me melk :-) Ta ei spise skjei med gryn å melk ..Hjelper med engang :-)

Havregryn me melk :-) Ta ei spise skjei med gryn å melk ..Hjelper med engang :-)
Hmm. Tror jeg bør holde meg unna melk. Litt usikker på om dette skyldes irritabel tarm eller ikke, men ellers i dårlige mageperioder må jeg begrense melken.

Hmm. Tror jeg bør holde meg unna melk. Litt usikker på om dette skyldes irritabel tarm eller ikke, men ellers i dårlige mageperioder må jeg begrense melken.

Høres ut som du har samme problemer som meg, Sylvanas Windrunner.
Hvis du har irritabel tarm ville jeg holdt meg unna melk, fett, krydder og iallefall lakris i en-to mnd og prøvd melk igjen og sett hvordan det funker.
For meg så virker det som om en pause fra iallefall lakris hjalp veldig...
De tingene er iallefall ekstremt mektig for magen å håndtere, så "svak" mage får problemer...
For meg hjelper iallefall Samarin masse på både mage og oppstøt, Gaviscon er bare ekkelt og udugelig.
Ta Samarin en god halvtime-time etter ett måltid, eller iallefall før du legger deg :)

Det er veldig mange matvarer som er triggere for sure oppstøt og halsbrann. Selv måtte jeg lenge være uten juice, tomater, feit mat, sterk mat, syrlig mat ( sitrus, syrlige epler og annen syrlig mat) og mye mer jeg ble anbefalt å ligge unna. Nå holder jeg meg bare unna sterk mat og begrenser inntaket av feit mat og syrlige matvarer og det fungerer.
Men er det et vanlig problem du har, eller det bare noe som dukker opp i ny og ne?

I Sverige får du kjøpt noe som heter Rennie. Eneste som hjalp meg da jeg var gravid. Sliter mye med det ennå og det fungerer bedre enn gaviscon etc. Pluss det smaker mild mint, så det smaker ikke fælt som mye annet. Det vokser ikke i munnen :-)

Det er veldig mange matvarer som er triggere for sure oppstøt og halsbrann. Selv måtte jeg lenge være uten juice, tomater, feit mat, sterk mat, syrlig mat ( sitrus, syrlige epler og annen syrlig mat) og mye mer jeg ble anbefalt å ligge unna. Nå holder jeg meg bare unna sterk mat og begrenser inntaket av feit mat og syrlige matvarer og det fungerer.
Men er det et vanlig problem du har, eller det bare noe som dukker opp i ny og ne?

Det kommer i perioder. Jeg spiser lite av maten som kan trigge dette, men det begynte i jula så det kan godt være fet mat som gjorde det, samt en god dose overspising. Jeg har kjøpt meg laktosefri melk nå, skal se om det vil hjelpe eller om jeg må kutte ut melk fullstendig i dårlige perioder. Googlet romlende mage, og fant en artikkel om FODMAP, den tok for seg irritabel tarm og romling/sure oppstøt. Det er nok noe jeg må tenke på.

Tusen takk for så mange gode råd :)

Kan få nexium hos legen. Funger uteolig bra på meg. Har fått denne flere ganger når jeg sliter med magen. En tablett så fungerer jeg lenge før neste egentlig. Andre ganger har jeg tatt en tablett daglig. Men hvis jeg tar den med en gang jeg sliter. Mye magesyre jeg sliter med.
Man kan ikke ta nexium når man er gravid. Står i vedlegget. Har ikke spør legen om dette da jeg heller har tatt reseptfritt nå.

Noe så tullete som Love Hearts drops demper det på meg :P

Kan få nexium hos legen. Funger uteolig bra på meg. Har fått denne flere ganger når jeg sliter med magen. En tablett så fungerer jeg lenge før neste egentlig. Andre ganger har jeg tatt en tablett daglig. Men hvis jeg tar den med en gang jeg sliter. Mye magesyre jeg sliter med.
Man kan ikke ta nexium når man er gravid. Står i vedlegget. Har ikke spør legen om dette da jeg heller har tatt reseptfritt nå.

Man kan fint ta nexium når man er gravid. Jeg tar tabletter nesten hverdag og det er det samme som nexium.

Man kan fint ta nexium når man er gravid. Jeg tar tabletter nesten hverdag og det er det samme som nexium.

Juhu da er det bare få tatt en i morgen når det blir plagsomt med gulp og sure oppstøtt.

Høres ut som du har samme problemer som meg, Sylvanas Windrunner.
Hvis du har irritabel tarm ville jeg holdt meg unna melk, fett, krydder og iallefall lakris i en-to mnd og prøvd melk igjen og sett hvordan det funker.
For meg så virker det som om en pause fra iallefall lakris hjalp veldig...
De tingene er iallefall ekstremt mektig for magen å håndtere, så "svak" mage får problemer...
For meg hjelper iallefall Samarin masse på både mage og oppstøt, Gaviscon er bare ekkelt og udugelig.
Ta Samarin en god halvtime-time etter ett måltid, eller iallefall før du legger deg :)
Enig:)

Det var jo rart da for jeg måtte nemlig ta disse tablettene i forrige svangerskap også. Og det gikk helt fint
Fikk ikke ta de med de to første heller. Jeg har reflukssykdom så jeg sliter mye. Kanskje jeg bare skal ta de resten nå da.

Back
Topp