Brødskive som et måltid

Hassog

Flørter med forumet
Mitt spørsmål rettes vel mot de som gir de små brødskive som et måltid. Vi introduserte brød til vesla ved 6mnd men hun har aldri spist et helt brødskive slik at det danner et måltid. Jeg gir henne hjemmelaget potet-, gulrot- og kjøttmos både som lunsj og middag. Pleier å gi henne et lite brødskive noen ganger men spiser bare når det er en bitte liten bit ellers spytter ut.
Jeg tenker at det kan være pga tenner, hun har bare 4. Kanskje klarer ikke å tygge og så svelge brød.
 
Min gutt har spist skive før han fikk tenner :p
Nå har han 2 nede og snart 4 oppe, spiser skive som bare det. Hva har du på? Kan det være pålegget som ikke faller i smak?
 
Så bra da. Vi har prøvd forskjellige pålegg men det er ikke snakk om. Hun liker egentlig skorpen bedre enn selve brød. Prøvde flere ganger å ha brød biter i smoothie, som ellers liker å spise mye, da sluttet hun å spise det hele. Liker faktisk bare tørt brød.
 
Mitt spørsmål rettes vel mot de som gir de små brødskive som et måltid. Vi introduserte brød til vesla ved 6mnd men hun har aldri spist et helt brødskive slik at det danner et måltid. Jeg gir henne hjemmelaget potet-, gulrot- og kjøttmos både som lunsj og middag. Pleier å gi henne et lite brødskive noen ganger men spiser bare når det er en bitte liten bit ellers spytter ut.
Jeg tenker at det kan være pga tenner, hun har bare 4. Kanskje klarer ikke å tygge og så svelge brød.
Er det nødvendig å mose maten? Her spiser lillegutt det samme som oss.
 
Jeg må det for da spiser hun alt. De gangene hun får samme mat som oss spiser bare 1/4 av det og kaster alt annet på gulvet. Hun rett og slett leker med den.
 
Jeg må det for da spiser hun alt. De gangene hun får samme mat som oss spiser bare 1/4 av det og kaster alt annet på gulvet. Hun rett og slett leker med den.

Jeg pleier også å mose det han ikke er så veldig gla i, men meste spiser han som oss. Og ja, jeg gir han brødskive med pålegg som et måltid. Med litt melk i glass ved siden av, vann selvfølgelig har vi også, enkelte ganger spiser han skorpe andre ganger gjør han ikke det og det gjør meg ingenting så lenge han er god og mett :) Han er veldig gla i gul ost, han tar gjerne bare osteskive og spiser det :p men jeg prøver å forklare han at han må spise det med brødskiven sin. Han er gla i noen pålegg andre ikke, men vi prøver forskjellige smaker så ofte det lar seg gjøre :)

Har du snakket med fagfolk om at barnet ikke vil ha brød eller hvordan er det?
 
Gutten vår har spist brødskiver i mange mnd nå, og han har bare 4 tenner hittil :)
Er ikke alltid han spiser hele skiven, men da får han noe frukt/bær ved siden av. Vi har som regel leverpostei på, men har smått begynt med andre pålegg (prim/sylte/ost osv) :)
Vi brukte litt tid på å få han til å like brødskive, men no elsker han det. Noen ganger tar det bare litt tid :):p
 
Her har frøkna 4 tenner (og to små, men de bruker hun sikkert ikke enda.. ) og spiser både brød og skalk. Liker det meste av pålegg, men jeg unngår de salteste (salami osv) stort sett. Får brød til frokost og av og til til lunsj - eller når vi er på tur og må ha noe som er lett å servere :)
 
Back
Topp