toksoplasmose (dere som er gravide katt)

-ftwx-

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Jeg har tre innekatter. Den siste fikk jeg samma uka jeg ble gravid.
Jeg skifter toalettet daglig og er nøye med å vaske hendene grundig etterpå.
Likevel sitter frykten der. Kjøpte hansker i går som jeg bruker i tillegg.

Kjenner du til noen som har fått påvist toksoplasmose i svangerskapet? Hva var utfallet? Prognosene er jo ikke spesielt gode ved påvist sykdom heller. . :/

Du kan jo få legen til å teste om du har hatt det?
Hvis du har hatt det, så slipper du å tenke på det.

JEg fik påvist at jeg allerede hadde hatt det i mitt første svangerskap, så spør legen/jordmoren din :)

Da jeg ringte legen min og spurte litt forsiktig, ba han meg ta det med ro. Det var større sjanse for å bli påkjørt av en bil.. i hans 35 år som praktiserende allmennlege hadde han aldri opplevd det. Men det hjelper jo ikke meg, da jeg selvsagte er det ene tilfellet garantert! :/
Jordmor kan ikke ta blodprøve av meg
Så jeg får manne meg opp og ringe legen igjen

Bare be om en prøve og vær nøye med håndvask :) Det går nok veldig bra skal du se <3

Du kan være immun og antistoffer vil vises på prøver. Jeg har overlatt kassen til mannen, men kysser og duller med dem som normalt - jeg går heller ikke å vasker hendene for hver gang jeg tar på dem. Har man hatt katt lenge eller vokst opp med dem, så tror jeg sjansene er små. Svært få katter er bærere av parasitten.

Er vell større sjanse å få det gjennom rotgrønnsaker og salat som ikke er vasket skikkelig :)

Jeg har også innekatt og rensa kassa hans uten hansker helt frem til termin. Hadde ikke vært så veldig bekymra.

Du kan lese deg litt opp om hvor lang tid det tar ifra de blir "klekket" og derfor farlige!

Jeg tok kassa hver dag, passet på kjøtt og grønnsaker.
mannen var overhysterisk, fikk han til å lese om det.
vet ikke hvor langt på vei du er men jeg ba legen ta med toksoplasmose på blodprøven som ble tatt når jeg var ca 12 uker på vei. og dette har jo flere smittekilder enn katter så greit å vite hvor forsiktig man skal være

når du skal på 12 ukers kontroll vil dem ta blodprøver for å ta en del forskjellige tester. en av disse er toksoplasmose.

Jeg har blitt testet i begge mine svangerskap, og fått negativ resultat. Så gubben er så "heldig" og måtte ta dokassene :P Har selv 4 katter, som er mer eller mindre innekatter hele gjengen. :)

Utifra det jeg har lest, skal det en del til for å bli smittet av dokassen til kattene, du må nesten spise bæsjen deres for å få i deg bakterien, om kattene har det. Du kan også kontakte vetrinær og få kattene dine testet for dette.. :)

når du skal på 12 ukers kontroll vil dem ta blodprøver for å ta en del forskjellige tester. en av disse er toksoplasmose.

Jeg har blitt testet i begge mine svangerskap, og fått negativ resultat. Så gubben er så "heldig" og måtte ta dokassene :P Har selv 4 katter, som er mer eller mindre innekatter hele gjengen. :)

Utifra det jeg har lest, skal det en del til for å bli smittet av dokassen til kattene, du må nesten spise bæsjen deres for å få i deg bakterien, om kattene har det. Du kan også kontakte vetrinær og få kattene dine testet for dette.. :)

Toxoplasmose er ikke en av standarprøvene i uke 12. Det må bes om at sjekkes i tillegg og ikke alle leger syns det er nødvendig.

Så lenge en vasker hendene godt, så tror jeg det går fint. Det stod til og med i en brosjyre at man ikke skal kose med katten engang, men det tror jeg er å dra det litt langt.

Jeg har lest en del om det. 48 timer tar d3g før eggene klekkes. Kassene blir renset morgen og kveld med hansker og grundig vask etterpå.
Er bare redd for skadene som er så voldsomme HVIS man får det.

Toxoplasmose er ikke en av standarprøvene i uke 12. Det må bes om at sjekkes i tillegg og ikke alle leger syns det er nødvendig.

Stemmer ikke nødvendigvis ! Hvert svangerskap har jeg fått tilbake prøvesvarene inkl toxoplasmose, uten å ha bedt om det!

Legen min sa hvertfall at katter man allerede har er ingen fare, for da hadde jeg fått det alt. Skulle være obs på reiser :-)

Jeg har lest en del om det. 48 timer tar d3g før eggene klekkes. Kassene blir renset morgen og kveld med hansker og grundig vask etterpå.
Er bare redd for skadene som er så voldsomme HVIS man får det.
Men da gjør du jo allerede det du kan for ikke å bli smittet :) husk smitte veiene er mange så du har redusert/tatt vekk en :D

Da jeg ringte legen min og spurte litt forsiktig, ba han meg ta det med ro. Det var større sjanse for å bli påkjørt av en bil.. i hans 35 år som praktiserende allmennlege hadde han aldri opplevd det. Men det hjelper jo ikke meg, da jeg selvsagte er det ene tilfellet garantert! :/
Jordmor kan ikke ta blodprøve av meg
Så jeg får manne meg opp og ringe legen igjen

Eg ba om utvida prøve når eg var inne på 12 vekers og skulle ta blodprøvar uansett.

Back
Topp