Når begynte barnet ditt å forstå tall?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Former, farger etc...
Min begynte å si og forstå dette da han var 2 år. Nå er han 3, og kan se forskjell på alle tallene opptil 20, alle fargene og former på div...

Er det tidlig eller vanlig? :P

Vanlig. Men ikke alle kan det uten at det er noe galt.

Oi, ungen din høres flink ut!

Jenta mi begynte å lære seg farger rundt 2 år, og nå når hun er over 2,5 kan hun telle til 14, ca fem farger, og såvidt jeg vet vet hun hvordan 1 og 2 ser ut. ;) Hun pekte på rette tall på kalenderen sin, i hvert fall. ;) Har ikke testet former, men hun ser hva som er en stjerne, da. ;)

For min del er det vanlig. Høres litt ut som storesøster her i hus.

Jeg hørte nettopp at hs ikke sjekker fargene før 4 årskontrollen. Jeg syntes det var sent, mine kunne begge mange farger på 2års'en. Telle kunne de også. Tallforståelse er jo noe annet, men her kan toåringen se at det f.eks er 4 kjeks igjen. Høyere tall er litt vanskeligere ennå. Former lærer de jo på umizoomi så 4 åringen kan nesten mer enn meg:p

Min første lærte det tidlig, sikkert i 1-2 års alder. Kunne skrive en del selv når hun var 3. Skriver nå setninger selv og er 5.
Min andre kan mye men hun er ikke interessert i det hele tatt! Driter i navn på farger og tall, haha! Vet hun egentlig kan alle fargene , hun bare gidder ikke. Kjenner igjen sin egen og søsterens bokstav da. Hun er 3,5

Så har mye med interesse å gjøre:)

Vanlig at de kan former og farger, men ikke vanlig at de kan se forskjell på alle tall opp til 20. Men om han kan betydningen i tallene og skjønner antallet tallet betyr er det godt gjort ;-)

Eldste her overrasket meg da han var 2.5 og vi gikk på stranda. Vi gikk bortover langs vannet og snakket. Plutselig stopper han og sier: jeg tar med meg disse tre konglene her jeg. Mens han bøyde seg ned og plukket dem opp. Alt skjedde på noen få sekunder. At han klarte å se antallet tre på den korte stunden er for meg i dag fortsatt et mysterium. Men han er veldig god med tall, og legger sammen og trekker fra som bare det. Kommer frem til svaret i matematiske oppgaver på en måte som jeg aldri har opplevd hos en femåring.

Min første lærte det tidlig, sikkert i 1-2 års alder. Kunne skrive en del selv når hun var 3. Skriver nå setninger selv og er 5.
Min andre kan mye men hun er ikke interessert i det hele tatt! Driter i navn på farger og tall, haha! Vet hun egentlig kan alle fargene , hun bare gidder ikke. Kjenner igjen sin egen og søsterens bokstav da. Hun er 3,5

Så har mye med interesse å gjøre:)
Ja har veldig mye med interesse å gjøre :-)
Er de int så lærer deler også mye fortere :-)

Ser stor forskjell på mine to også der. Tror det også handler om at vi som foreldre har mer tid til å følge opp første barnet og legge til rette og gi rom for læring, mens man med flere barn ikke har samme tid til oppfølging på den andre.

Det har iallefall vi merket her.

Oj. Jeg hadde tenkt til å spørre om nesten det samme. Fikk på en måte svar nå. Dattera mi er 16 mnd og kan fargen grønn. Vi har begynt å telle sammen med hu, hu kan si tre seks og ni. Når vi sier åtte sier hu ni siden hu veit det kommer etter.

Sån er min på 3 også. Men tror ikke han ser hvilke tall som står skrevet enda, over 5. Sånne ting blir for kjedlig enda. Akkurat begynt å få litt interesse for sitt eget navn, så han kjenner igjen det og staver det på en måte. Også teller han til 10 på engelsk, og sier en del ord som f.eks "big-smal". (Dora the explorer er favoritten)
Er vel interessene som bestemmer når og hvordan barna lærer. Også har vel opplegget i bhg litt å si.

Min kunne alle tall opp til 10 da han va 2 år. Da kunne han også hele alfabetet. (sa ikke abc, men mamma sin bokstav=S)
Overrasket alle i bhg med å kunne si korsen kopp som va hans (de testa han med å flytte koppen rundt på knaggene uten at han så det), og alle de andre sine kopper(alle hadde likedan kopp, bare med navnelapp på). De mente på at han va tili ute. Men med språkproblemer så er det ikke så lett å få ut alt han kan. Han er klok og tar det meste lett.
Nå som han snart er 5 år har han begynt å telle til 10 på engelsk, si lange setninger, (får hjelp av logoped/språktrening kvær dag), og kan det meste.

Gøy når de lærer :)
Skal sies at han har vært treg med å snakke osv, men rask på andre ting.
Han teller også til 20 på arabisk, men ikke helt rent,men nok til at jeg forstår det.

Gøy at så mange av deres barn er interesserte i tall ol.
Han har lært masse av Umi Zoomi hehe :)

Sent from my iPad using BV Forum

Oi, ungen din høres flink ut!

Jenta mi begynte å lære seg farger rundt 2 år, og nå når hun er over 2,5 kan hun telle til 14, ca fem farger, og såvidt jeg vet vet hun hvordan 1 og 2 ser ut. ;) Hun pekte på rette tall på kalenderen sin, i hvert fall. ;) Har ikke testet former, men hun ser hva som er en stjerne, da. ;)
Så gøy når de lærer :)
Stjerne ja :) Og hjerte er min datter opptatt av hehe..
Syntes datteren din er kjempeflink jeg :)

Jeg hørte nettopp at hs ikke sjekker fargene før 4 årskontrollen. Jeg syntes det var sent, mine kunne begge mange farger på 2års'en. Telle kunne de også. Tallforståelse er jo noe annet, men her kan toåringen se at det f.eks er 4 kjeks igjen. Høyere tall er litt vanskeligere ennå. Former lærer de jo på umizoomi så 4 åringen kan nesten mer enn meg:p
Samme her :)
Mange former jeg hadde glemt hva het :P

Vanlig at de kan former og farger, men ikke vanlig at de kan se forskjell på alle tall opp til 20. Men om han kan betydningen i tallene og skjønner antallet tallet betyr er det godt gjort ;-)

Eldste her overrasket meg da han var 2.5 og vi gikk på stranda. Vi gikk bortover langs vannet og snakket. Plutselig stopper han og sier: jeg tar med meg disse tre konglene her jeg. Mens han bøyde seg ned og plukket dem opp. Alt skjedde på noen få sekunder. At han klarte å se antallet tre på den korte stunden er for meg i dag fortsatt et mysterium. Men han er veldig god med tall, og legger sammen og trekker fra som bare det. Kommer frem til svaret i matematiske oppgaver på en måte som jeg aldri har opplevd hos en femåring.
Oi,skjønner du ble imponert.
Noen ganger så blir man skikkelig overrasket... Over hvor fort de kan ta ting :)
Kjempebra!

Ja,gøy når de forstår det og ikke bare teller.

Gøy når de lærer :)
Skal sies at han har vært treg med å snakke osv, men rask på andre ting.
Han teller også til 20 på arabisk, men ikke helt rent,men nok til at jeg forstår det.

Gøy at så mange av deres barn er interesserte i tall ol.
Han har lært masse av Umi Zoomi hehe :)

Tospråklige barn snakker noen ganger litt senere. Til gjengjeld viser studier at de i gjennomsnittet er smartere. De får ekstra utfordring i å lære to språk. Jo flere utfordringer barn får - jo mer trening får hjernen og jo smartere blir de. Hjernen må trimmes og brukes ;)

Back
Topp